اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کرونا دشواری های کسب وکار را کامل کرد:
شیوع ویروس کرونا مشکلات کسب وکارها را در تامین مواد اولیه وارداتی به دلیل تحریم‌ها، تعامل با جامعه جهانی، سیستم بوروکراتیک غیر کارآمد اداری، عدم شفافیت مسائل بنیادی کسب وکارها در حوزه‌های مالیاتی، تامین اجتماعی، مجوزهای وارداتی، نرخ ارز، بخشنامه‌های مکرر و تصمیمات غیرمنطقی در وزارت صنعت و سازمان تنظیم مقررات تشدید کرده است.

به گزارش مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، میثم غنی زاده مدیرعامل شرکت دانش بنیان هیرو نگارپارس گفت: درگذشته به دلیل تحریم ها با موانعی روبرو بودیم ولی همه گیری کرونا مزید بر علت شد تا شرایط بحرانی تر شود و به خصوص شرکت های تولیدی با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

وی اظهار داشت: مساله اول مربوط به واردات مواد اولیه است. چند وقت اخیر به دلیل همه گیری ویروس کرونا مرزها بسته شد و امکان واردات از کشور چین وجود نداشت. هم اکنون با بهبود شرایط حمل ونقل از کشور چین، موضوع کمی مرتفع شده و با تاخیر 50 درصدی نسبت به گذشته واردات انجام می‌شود. اما ادامه نگرانی بخش خصوصی تشدید مسئله تحریم‌هاست که واردات مواد اولیه به خصوص قطعات الکترونیکی را با دشواری‌های بسیاری روبرو می‌سازد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان هیرو نگارپارس افزود: مساله بعدی تامین کننده های داخلی هستند که با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه تعطیل شدند و در اردیبهشت ماه که امکان فعالیت داشتند با قوانین جدید گمرکی غافل گیر شده و هنوز فعالیت با تمام ظرفیت را آغاز نکردند. این عملکرد تامین کنندگان موجب توقف فعالیت برخی صنایع شده به گونه‌ای که متقاضی استفاده از تامین کنندگان خارجی به رغم دشواری‌های موجود هستند.

غنی زاده با بیان این که شیوع ویروس کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شده نتوانیم جلسات بازاریابی و معرفی محصول برای مشتریان بگذاریم، گفت: اولویت مشتریان به ویژه مشتریان سازمانی تغییر کرده و استفاده از محصولات هایتک و دانش بنیان که بر بهبود فرآیندهای سازمانی و استفاده از تکنولوژی روز برای سهولت فعالیت‌ها تمرکز دارد، در وضعیت کنونی جزو اولویت‌ها نیست. اغلب تلاش می کنند ضمن حفظ بقای شرکت، سلامت جانی خود و کارکنانشان را تامین کنند.

روال های اداری الکترونیکی شود:
وی بابیان این که الکترونیکی کردن روال‌ها با راه اندازی سایت تفاوت دارد، افزود: الکترونیکی کردن مراحل اداری و انجام آنلاین کارها در دنیا به عنوان یک راهکار مناسب، جایگزین روال‌های بوروکراتیک و فیزیکی شده است. با این وجود شاهد هستیم برخی از این اقدامات تبدیل به دردسر کاربران شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان هیرو نگارپارس ادامه داد: تقاضا داریم در این شرایط برخی از روال‌های اداری دست وپا گیر و بوروکراتیک حذف شود و نظام اداری الکترونیک به عنوان یک ضرورت اجرا شود، افزود: به عنوان مثال فرآیند دریافت پروانه بهره برداری برای یک شرکت باتجربه و واجد شرایط، حدود 4 تا 6 ماه زمان می‌برد.

بخش صدور پروانه بهره برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت استانی در حال حاضر نیز به دلیل محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده پاسخگوی شرکت‌ها نیست. با شرایط موجود رتبه 128 ایران در کسب وکار قطعا تنزل پیداکرده و هیچ تدبیر امیدبخشی در این خصوص به چشم نمی‌خورد.

غنی زاده یادآور شد: تعلل دستگاه‌ها و روال‌های اداری طولانی که با کاهش ساعت کاری ادارات تشدید هم شده، موجب شده روند صدور پروانه و سایر مجوزهای حیاتی فعالان اقتصادی بسیار کند و حتی تعطیل شود.

وی افزود: لیست مواد اولیه و کدهای ISIC غیر کارشناسانه و باگ‌های متعدد سامانه وقت تولیدکنندگان را تلف می‌کند و عامل بی‌احترامی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور است.

شفافیت در قوانین شهروندی:
وی همچنین از عدم شفافیت حقوق شهروندی گلایه کرد و گفت: باید مفهوم احساس مسئولیت در بدنه دولت برای پاسخگویی به ارباب رجوع آموزش داده شود و همین طور افراد از حقوق قانونی خودشان آگاه باشند. دولت‌ها باید بدانند کجا موظف و مسئول هستند و اگر به آن وظایف عمل نکنند چه عواقبی در انتظارشان است.

به گفته غنی زاده، آیا تاکنون سابقه داشته فردی از یک فرآیند سازمانی شکایت کند و آن سازمان خود را موظف به پاسخگویی بداند. فعال اقتصادی باید با کارشناسی که هیچ حس مسئولیت و همراهی ندارد برخورد کند و به خاطر برخورد غیرمسئولانه یک واحد تولیدی یا صنفی با خطر تعطیلی مواجه می‌شود.

کم نیستند شرکت‌هایی که به دلیل برخورد کارشناس بیمه همه فعالیت‌های صنفی و شرکتی خود را تعطیل کرده و به صورت حقیقی فعالیت می‌کنند تا امکان رصد دولتی از بین برود.

غنی زاده همچنین با یادآوری اینکه تسهیلات ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان داده شود، گفت: اغلب شرکت‌های هایتک طی فرآیندهای طولانی موفق به کسب عنوان دانش بنیان می‌شوند تا از مزایا و شرایط ویژه‌ای بهره مند شوند ولی اکنون که به دلیل شیوع ویروس کووید 19 کل اقتصاد کشور دچار مشکل شده و از سوی دیگر انتظارات از شرکت‌های دانش بنیان هم بالاتر رفته امیدواریم حمایت ویژه‌ای از این بخش از کسب وکارها انجام شود. هرچند به این حمایت ها خوش بین نیستم و زیرا اغلب نمایشی و در حد آرام بخش برای کسب کارهاست.

او افزود: تسهیل و شفافیت در مسائل گمرکی، اعطای مهلت از سوی سازمان امور مالیاتی، تغییر رویکرد سازمان تامین اجتماعی و بانک مرکزی با فعالان اقتصادی، حذف روال‌های دست وپا گیر و کند کننده فعالیت‌های اقتصادی و الکترونیکی کردن امور همه مواردی هستند که از مشکل کرونا بزرگ‌تر هستند و می‌تواند برای برون رفت از بحران اقتصادی که تحریم‌ها و ویروس کرونا ایجاد کرده‌اند، موثر باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>