اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از سوال های بسیار پر تکرار این است که: «آیا بدون تحصیلات مرتبط می توان در بورس فعالیت کرد و موفق شد؟» به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مقاله توضیح مختصری در رابطه با سوال این گروه بدهیم.

فلسفه فعالیت در بورس چیست؟
هر فردی که وارد بورس می شود، هدفش کسب سود و افزایش ثروت است که در واقع این کار نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود. پس بورس یکی از بازارهای سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران می توانند در آن فعالیت کنند و از این فعالیت سود به دست آورند. در هر بازاری نیز عده ای حرفه ای هستند و موفق تر از سایرین عمل می کنند. مثل افراد با تجربه ای که در بازار طلا، ارز، مسکن یا خودرو فعالیت می کنند. این افراد، تجربه و مهارت خود را در طی سال ها فعالیت در آن بازارها به دست آورده اند و بیشترشان هم تحصیلات مرتبط یا حتی کافی ندارند. شما افرادی را در این بازارها می بینید که بدون وجود تحصیلات کافی بسیار موفق عمل می کنند. البته داستان بورس کمی متفاوت است و نمی توان گفت که بدون داشتن هیچ تحصیلاتی می توان در بورس موفق شد. چون شما برای بررسی سهام شرکت ها نیاز به پردازش اطلاعات دارید و باید توانایی برخی محاسبات مالی را داشته باشید. اما سوال اینجا است که آیا باید حتما تحصیلات ما برای موفق شدن در بورس مرتبط با بورس باشد؟

آیا افرادی که رشته تحصیلی شان بورس است در بورس موفق تر هستند؟
برای اینکه خیالتان را راحت کنیم از همین ابتدا بدانید که شما برای موفقیت در بورس حتما نباید تحصیلات مرتبط با بورس داشته باشید. اگر شما تحصیلات مرتبط با بورس داشته باشید فقط باعث خواهد شد که از نظر اطلاعات مالی نسبت به بقیه جلوتر باشید. اما این جلوتر بودن به معنی موفق شدن در بورس نخواهد بود. پس این تصور که اگر فردی تحصیلات مرتبط با بورس دارد فرد موفقی در این بازار است، یک تصور نادرست به شمار می رود. این تصور مثل این است که بگوییم اگر فردی در رشته عمران تحصیل کرده بدون شک یک برج ساز یا سدساز موفق است یا کسی که در رشته مدیریت تحصیل کرده، یک مدیر موفق خواهد بود. در واقع، عامل اصلی موفقیت در بازار سرمایه توانایی شما در کسب سود از اطلاعات موجود در بازار است که خیلی بیشتر از تحصیلات دانشگاهی به مهارت، تجربه و اطلاعات کاربردی شما بستگی دارد.

در صورتی که تحصیلاتتان غیرمرتبط با بورس است، فقط نیاز به تلاش و صرف زمان بیشتری دارید تا بتوانید سطح معلومات و اطلاعات خود را به حد استاندارد مورد نیاز برای فعالیت در بورس برسانید و بعد از آن تفاوت زیادی با فردی که تحصیلات مرتبط دارد نخواهید داشت.

آیا نخبگان بورس در دنیا رشته مرتبط داشته اند؟
بد نیست بدانید که همه بزرگان و نخبگان بورس و سرمایه گذاری در دنیا تحصیلات مرتبط با بورس نداشته اند. بیشتر کسانی که مشاغلی مثل مدیر سرمایه گذاری یا مدیریت مجموعه های بزرگ مالی را عهده دار بودند تحصیلات مالی داشتند. درصد اندکی از کسانی که به عنوان سرمایه گذار حقیقی و به طور مستقل وارد بورس شدند و به معامله گران موفق و برجسته ای تبدیل گشتند تحصیلاتی در زمینه های مالی یا اقتصادی داشتند. اما بسیاری دیگر در ابتدا تحصیلاتی کاملا غیرمرتبط با بورس داشتند و بعد از ورود به دنیای سرمایه گذاری، این نیاز را احساس کردند که برای رسیدن به موفقیت بیشتر باید دانش مالی و سرمایه گذاری خود را افزایش دهند. از آنجایی که بازار بورس، برآیند رخدادهای مالی و اقتصادی است نمی توان منکر این شد که برای موفق شدن در بورس باید در این زمینه ها اطلاعات داشت. ولی این اطلاعات فقط در دانشگاه به دست نمی آید. شما می توانید قسمتی از آن را با آموزش و بخش بزرگی از آن را از طریق فعالیت و تجربه در این بازار به دست آورید. «پائول تئودور جونز» معامله گر و سرمایه گذار موفق آمریکایی نمونه یکی از این افراد است که در جوانی تحصیل در مدرسه کسب و کار هاروارد را رها کرد چرا که اعتقاد داشت در آنجا چیزی به او یاد نمی دهند. ولی هم اکنون او یکی از موفق ترین معامله گران و سرمایه گذاران دنیا است و الگوی بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران در سرتاسر جهان به شمار می رود.

نتیجه گیری
تحصیلات مرتبط با بورس خیلی خوب است، اما نداشتن این تحصیلات به هیچ عنوان مانعی برای فعالیت افراد با تحصیلات غیر مرتبط در این بازار نخواهد بود. جالب است بدانید که حتی بسیاری از اساتید دانشگاه در حوزه مالی، توانایی بالایی برای سود کردن در بورس ندارند. چون کسب سود از این بازار بیشتر از تحصیلات مرتبط به تجربیات مرتبط و داشتن مهارت نیاز دارد. در نقطه مقابل، بسیاری از افراد با تحصیلات کاملا غیرمرتبط در حال کسب سودهای بسیار خوب در این بازار هستند. نداشتن تحصیلات مرتبط با بورس فقط باعث خواهد شد که شما به تلاش بیشتری برای کسب اطلاعات بورسی نیاز پیدا کنید. با هر دانش مالی می توانید سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنید. فقط کافی است که در گام اول، آموزش خود را آغاز کرده و دانش لازم برای فعالیت در این بازار را به دست آورید. پس از آن این خود شما هستید که میزان موفقیتتان در این بازار را با پشتکار و یادگیری مستمر و کسب تجربه مشخص خواهید کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>