اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اینکه در این شرایط تورم و گرانی هرروزه، پولمان را کجا بگذاریم که ارزشش کم نشود و چیزی رویش بیاید، سؤال خیلی هاست. ارز، طلا، مسکن، خودرو، بورس، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یا ….، پاسخ هایی است که مردم برای سؤالشان پیداکرده اند. مهم این است که گزینه هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم که علاوه بر مطمئن بودن و پربازده بودن، برای رشد اقتصادی کشور نیاز مفید باشد. بازتاب یک اقتصاد رو به رشد، از طریق کاهش تورم، افزایش فرصت های شغلی، اضافه شدن درآمد و …. به خود افراد جامعه بازمی گردد. هنگامی این امر محقق می شود که محلی که در آن سرمایه گذاری می شود، منتهی به تولید و ارزش آفرینی شود و نه دلالی و واسطه گری. مهم ترین بستر طراحی شده برای سرمایه گذاری مردم از یک سو و تأمین مالی شرکت ها از سوی دیگر، بورس می باشد. جایی که در آن قیمت سهام شرکت ها بر اساس کیفیت کار شرکت و عرضه و تقاضا برای خرید سهام شرکت ها تعیین می گردد. سرمایه گذاری در بورس را به دو شیوه می توان انجام داد.

دو شیوه سرمایه گذاری در بورس

  • سرمایه گذاری مستقیم در بورس

سرمایه گذاری مستقیم توسط آن هایی انجام می شود که شناخت خوبی از بورس دارند و کار و زندگی شان را در آن متمرکز کرده اند. هرروز تمام اخبار و اطلاعات مربوطه را پیگیری می کنند و سهم و اوراق بهادار مناسب را در زمان مناسب می خرند و می فروشند. تعداد و تنوع این اوراق، آن قدر زیاد و متغیرهای اقتصادی و سیاسی و … که روی قیمت این اوراق اثر می گذارد، به قدری گسترده است که سرمایه گذاری موفق، فقط با تخصص و تجربه زیاد ممکن می شود. در غیر این صورت، نه تنها سودی حاصل نمی شود، که سرمایه اولیه هم به خطر می افتد. کاهش قیمت سهام، بسته شدن «نماد» و عدم امکان خریدوفروش آن سهم برای مدت طولانی، صف های فروش و … همگی از مواردی هستند که می تواند سرمایه فرد غیرمتخصص را در بازار سرمایه تهدید کند.

  • سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

اما راه سرمایه گذاری در بورس، برای کسانی که دانش، زمان و یا علاقه ای برای این حجم از تمرکز بر بازار بورس را ندارند، بسته نیست. راه حلی که همه دنیا برای جلوگیری از ضرر مردم عادی در چنین بازاری طراحی کرده استفاده از متخصصان سرمایه گذاری است. این متخصصان، نهادی رسمی با عنوان « صندوق سرمایه گذاری » ایجاد می کنند که سرمایه های مردم را جذب کرده و با آن ها به سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار می پردازد. سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس، یا به بیان دیگر سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری، در همه دنیا به عنوان متداول ترین شیوه سرمایه گذاری شناخته می شود که علاوه بر سود ده بودن برای سرمایه گذاران، ریسک آن ها را به میزان زیادی کاهش می دهد. چراکه با سرمایه گذاری در گستره بسیار زیادی از فرصت ها و چیدن تخم مرغ ها در سبدهای گوناگون احتمال مواجهه با خطرات و زیان ها را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

البته سرمایه گذاری در این صندوق ها فقط مختص افراد غیرحرفه ای نیست بلکه ممکن است افراد حرفه ای و حتی اشخاص حقوقی این صندوق ها را به عنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری در نظر بگیرند. به عنوان مثال حتی شرکت های سرمایه گذاری نیز درصدی از سرمایه گذاری های خود را به این صندوق ها اختصاص می دهند. چون این صندوق ها ممکن است در بازاری خاص تمرکز و اطلاعات بیشتری نسبت به سایر اشخاص داشته باشند.

واحد یا یونیت سرمایه گذاری چیست؟
صدها یا هزاران نفر، مبلغی از دارایی خود را نزد این صندوق های سرمایه گذاری می آورند و مجموعه همه این مبالغ، دارایی صندوق را شکل می دهد. برای اینکه سهم هر فرد از این دارایی کلی و بزرگ مشخص باشد، همچنین ورود و خروج به صندوق آسان باشد، مجموعه دارایی صندوق سرمایه گذاری به بخش هایی به نام «واحد» یا «یونیت» تقسیم می شود که قیمتی معادل صد هزار تومان با بیشتر دارند. بنابراین هر فرد در مراجعه به صندوق های سرمایه گذاری می تواند یک یا چند واحد خریداری کند. هنگام خروج نیز یک یا چند یا همه واحدهای خود را به فروش رساند. درنتیجه امکان سرمایه گذاری با مبالغ اندک برای افراد وجود دارد. علاوه بر این، در صورت نیاز به وجه نقد، نیازی به خروج همه سرمایه از صندوق وجود ندارد و می توان به میزان نیاز از آن برداشت کرد، بدون آنکه به میزان بازدهی آسیبی وارد شود.

صدور و ابطال واحد یا یونیت صندوق های سرمایه گذاری
قیمت واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های غیرقابل معامله، دو روز کاری بعد مشخص می شود. از همین رو، هنگامی که افراد برای سرمایه گذاری به صندوقی مراجعه می کنند، از آن می خواهند تعداد واحد مشخصی را برایشان صادر نماید. پس از گذشت دو روز و مشخص شدن قیمت، صندوق اقدام به صدور واحد می کند. با توجه به تغییر همیشگی قیمت واحدها، میان مبلغ پرداخت شده و مبلغ واحدهای خریداری شده، مابه التفاوتی وجود خواهد داشت که صندوق، آن را به حساب فرد بازگشت می دهد. هنگام فروش نیز، پس از ارائه درخواست فروش واحد، دو روز زمان نیاز است تا قیمت واحدها مشخص شود و واحدهای فرد فروخته یا ابطال شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>