اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صف خرید و فروش در بورس ایران یکی از جنجالی ترین موضوعاتی است که وجود دارد و هر سرمایه گذار و معامله گر بورس باید با آنها آشنا باشد. ریشه صف های خرید و فروش سهام در بورس را می توان ناشی از دو مسئله قوانین و هیجان بازار دانست که این دو عامل دست به دست هم داده اند تا در بازار سرمایه شاهد صف های خرید و فروش سهام باشیم. در این مقاله قصد داریم به زبان خیلی ساده، ضمن بیان چیستیِ صف خرید و فروش سهام در بورس، به چند ترفند و نکته طلایی درباره استفاده ی ابزاری از این موقعیت ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

صف خرید و فروش سهام در بورس ایران
در بورس اوراق بهادار ایران و بسیاری از کشورهای دیگر قیمت یک سهم در طوی یک روز نمی تواند بیش از مقدار معینی افزایش یا کاهش پیدا کند. در واقع قیمت هر یک از شرکت های بورسی در روز می تواند در بین یک بازه مجاز قیمتی نوسان کند. همین وجود دامنه نوسان برای سهام باعث می شود در بالاترین بازه قیمتی (در صورت تقاضای زیاد برای خرید سهم) شاهد صف خرید و در پایین ترین بازه قیمتی (در صورت عرضه زیاد برای فروش سهم) شاهد صف فروش باشیم.

صف خرید سهام چیست؟
صف خرید در بورس به معنی تشکیل صف سفارشات خرید در بالاترین قیمت مجاز روزانه یک سهم است. معمولا صف خرید در شرایطی شکل می گیرد که تعداد زیادی خریدار وجود دارد اما برای این حجم از تقاضا، فروشنده به اندازه کافی وجود ندارد.

صف فروش سهام چیست؟
صف فروش سهام در بورس به معنی تشکیل صف سفارشات فروش در پایین ترین قیمت مجاز روزانه یک سهم است. معمولا صف فروش در شرایطی شکل می گیرد که تعداد زیادی فروشنده برای یک سهم وجود دارد اما برای این حجم از عرضه، خریدار به اندازه کافی وجود ندارد.

چگونه صف خرید و فروش را در بورس تشخیص دهیم؟
برای تشخیص صف خرید و فروش در بورس باید به تابوی سفارشات هر سهم نگاه کنید. تابلوی سفارشات هر سهم در تابلوی معاملاتی هر سهم وجود دارد.

در تابلوی سفارشات سه یا پنج تا از بهترین مضنه های سفارشات خرید و فروش را که در سیستم معاملاتی هر سهم ثبت شده است مشاهده می کنید. به تصویر زیر نگاه کنید.

تابلوی سفارشات خرید و فروش سهام

تابلوی سفارشات خرید و فروش سهام
زمانی که یک سهم صف خرید می شود در قسمت سفارشات فروش همه چی صفر است و در بخش سفارشات خرید در بالاترین قیمت مجاز روزانه، خریداران در صف خرید قرار دارند. به تصویر زیر نگاه کنید.

شمایل صف خرید سهام

زمانی که یک سهم صف فروش می شود در قسمت سفارشات خرید همه چی صفر است و در بخش سفارشات فروش در پایین ترین قیمت مجاز روزانه، فروشندگان در صف فروش قرار دارند. به تصویر زیر نگاه کنید.

صف فروش سهام در بورس

همان طور که مشاهده می کنید در صف خرید یا فروش سهام می توانید تعداد فروشندگان و خریدارنی که در صف قرار دارند و همچنین مجموع حجمی که در صف قرار دارد را مشاهده کنید.

ارتباط پارامترهای موجود در تابلوی معاملات با صف های خرید و فروش
همان طور که در قسمت قبلی مشاهده کردید، شما با یک نگاه به تابلوی معاملات سهام می توانید بفهمید سهم صف خرید است یا فروش. توجه کنید در هنگامی که یک سهم صف خرید است، آخرین قیمت معامله در مثبت 5 است اما الزاما قیمت پایانی سهم مثبت 5 درصد نیست. برای اینکه قیمت پایانی سهم نیز مثبت 5 درصد شود باید به تعداد حجم مبنای سهم، در بالاترین قیمت مجاز روزانه سهم مورد معامله قرار گیرد.

همین طور در هنگامی که یک سهم صف فروش است، آخرین قیمت معامله در منفی 5 درصد است اما الزاما قیمت پایانی سهم منفی 5 درصد نیست. برای اینکه قیمت پایانی سهم نیز منفی 5 درصد شود باید به تعداد حجم مبنای سهم، در پایین ترین قیمت مجاز روزانه سهم مورد معامله قرار گیرد. اما بازه مجاز روزانه برای فردا از روی قیمت پایانی امروز تعیین می شود. اگر سهمی امروز صف خرید است و قیمت پایانی مثبت 5 درصد است یعنی فردا قیمت بازه مجاز روزانه 5 درصد افزایش میابد. می بینید که پارامترهای مختلف در تابلوی معاملاتی یک سهم به یکدیگر وابستگی زیادیدارند.

الویت در صف خرید و فروش سهام
در صف های خرید و فروش سهام الویت با کسی است که زود تر سفارش خود را ثبت کرده است. برای مثال در تصویر بالا می بینید که 114 نفر در صف فروش قرار دارند. اگر شما در این لحظه سفارش فروش خود را در پایین ترین قیمت ثبت کنید، نفر 115 ام این صف هستید و تا زمانی که سفارشِ 114 نفر قبلی به فروش نرفته است سهم شما به فروش نخواهد رفت.

چند نکته طلایی درباره تابلوخوانیِ صف های خرید و فروش
بحث تابلوخوانی یکی از مباحث مهم در معامله گری در بورس است که همه افرادی که قصد معامله در بازار سهام را دارند باید با آن آشنا باشند. شناخت انواع صف های خرید و فروش در بورس بسیار مهم است و می تواند به یک معامله گر حرفه ای کمک کند تا بتواند موقعیت های خوبی را در بازار شناسایی کند و از رفتار هیجانی بپرهیزد.

چند نکته مهم درباره صف خرید
صف خرید یکی از جذاب ترین صحنه های بورس برای سهام داران یک سهم است. اما آیا درست است که ما برای خرید یک سهم در صف خرید قرار بگیریم؟ جواب این سوال بستگی به خیلی از چیزها دارد. اما اصولا صف خریدی که بعد از شکستن مقاومت تکنیکالی سهم شکل می گیرد را می توان مطمعن ترین صف خرید دانست و با خیالی آسوده تر می توانید در این گونه صف های خرید قرار بگیرید. برای شناخت سطوح مقاومت مقاله خطوط مقاومت و حمایت سهم در بورس را مشاهده کنید.

اما فرض کنید سهمی را دارید و سهم شما صف خرید شده است. شما از طرفی خوشحال هستید که تقاضا برای خرید سهم شما زیاد شده است و از طرفی نگرانید که ممکن است صف خرید از بین برود و قیمت سهم کاهش پیدا کند و شما شانس فروختن سهم را در قیمت های بالا از دست بدهید. برای اینکه تشخیص دهید صف خرسد چقدر پایدار است می توانید به حجم مبنای سهم نگاه کنید. اگر حجم صف خرید چندین برابر حجم مبنای سهم است، می توانید بفهمید که احتمالا صف خرید سهم پابرجا خواهد ماند.

ترفند خرید سهم از صف فروش
تکنیک خرید سهم از صف فروش یکی از تکنیک های شناخته شده در بین معامله گران سهام است. همان طور که می دانید وقتی حجم عرضه یک سهم در پایین ترین قیمت مجاز روزانه باشد و تقاضایی نیز برای آن وجود نداشته باشد برای سهم مذکور صف فروش تشکیل می شود.

آموزش خرید سهم از صف فروش
خوب اجازه بدهید برویم سر اصل مطلب یعنی آموزش خرید سهم از صف فروش. برای اینکه ما یک سهمی را از صف فروش خرید کنیم و بتوانیم از این معامله سود بگیریم قبل از هر چیز باید به روند اخیرآن سهم و نحوه معاملات روزهای گذشته آن نگاه کنیم.

اگر سهم در روزهای قبل روند منفی داشته است و حداقل 15 الی 20 درصد در روزهای گذشته اصلاح (کاهش) کرده است می توان آن سهم را برای خرید از صف فروش زیر نظر گرفت.. اما چه زمانی ما مجاز هستیم از صف فروش خرید کنیم؟

. این یک قانون کلی است: "اگر سهم صف فروش است ولی قیمت پایانی افت محسوسی نکرده است به خرید سهم از صف فروش فکر نکنید". حال فرض کنیم خریدارها شروع به خرید سهم کنند و از حجم صف فروش کاسته شود تا اینکه صف فروش کامل جمع شود، آیا می توان در این لحظه سهم را خریداری کرد؟

این در واقع همان کاری است که شما باید انجام دهید. یعنی باید سهمی که چند روز متوالی منفی بوده است را رصد کنید و زمانی که در طی بازار مشاهده کردید صف فروش در حال جمع شدن است سهم را شکار کنید. اما شرط آن این است که حجم صف فروشی که جمع شده است زیاد باشد. به عنوان یک مقیاس همیشه می توانید حجم صف فروش را با حجم مبنای سهم مقایسه کنید. اگر صف فروشی که حداقل به اندازه حجم مبنای سهم حجم داشته باشد جمع شود، می توان سهم را خریداری کنید.

توجه کنید هر چقدر از حجم صف کاسته شود سرعت جمع شدن صف افزایش میابد و شما باید سرعت عمل بالایی داشته باشید تا قبل از جمع شدن کامل صف فروش خرید خود را انجام دهید. این کار به مهارت نیاز دارد و با کمی تمرین می توانید سودهای مناسبی از خرید سهم در صف فروش به دست آورید.

برخی از صف های فروش سنگین در عرض چند ثانیه جمع می شوند. اگر مطمعن شدید که می خواهید سهم را بخرید، قیمت سفارش خرید خود را چند تومان بالاتر از قیمت کف مجاز قرار دهید. ترفند خرید سهم از صف فروش تنها یکی از ترفندهای تابلو خوانی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>