اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کرونا و سیگنال کاهش قیمت گاز در اروپا:
به دنبال کاهش بی سابقه قیمت نفت به ویژه شاخص نیویورک در هفته های گذشته که نه فقط بازارهای آمریکا که اروپا را نیز متاثر از خود کرده، این بار با اشباع ذخایر گاز، سیگنال های منفی شدن بهای این ماده حیاتی در حال ظهور است.

به گزارش روز دوشنبه رادیو بین المللی فرانسه، نفت در شرایط مازاد قرار دارد و در عین حال بنزین نیز موجود است. ذخایر اروپا برای گاز در حال پر شدن است و می توان در ماه های آینده شاهد منفی شدن قیمت گاز باشیم.

ذخایر گاز اروپا به حد اشباع رسیده است. (تیری بروس - Thierry Bros) مدیر ارشد انجمن بین المللی تولیدکنندگان نفت و گاز (IOGP) در امور اروپایی و متخصص مسایل گاز در موسسه مطالعات سیاسی پاریس(سیانس پو) می گوید: 60 درصد این ذخایر پر بوده و این یک سطح غیرطبیعی بالا و 15 تا 20 درصد بیشتر از حد معمول است.

او احتمال رسیدن به حداکثر ظرفیت مخازن در سه ماه آینده و پیش از پایان تابستان را رد نمی کند و می‌گوید: این می تواند سیگنال قیمت های منفی گاز در اروپا و احتمالا" به دلیل سرایت آن، در آسیا باشد.

(فیلیپ سِبیل لوپه - Philippe Sébille-Lopez) مدیر ژئوپولیا و کارشناس مسائل ژئوپلیتیک انرژی می گوید: این پدیده که تا 20 آوریل(اول اردیبهشت) برای نفت بی سابقه بود پیشتر چندین بار به دلیل کمبود ذخایر برای گاز در سال های 2018 و 2019 در آمریکا اتفاق افتاده، اما گاز محصول جانبی نفت شیل بوده که بسیار سودآورتر بود.

رادیو بین المللی فرانسه همچنین افزود: زمستان معتدل در هر دو سوی اقیانوس اطلس مصرف گاز را در نیمکره شمالی کاهش داده بود که همه گیری کووید - 19 روند کند شدن تقاضای گاز را تشدید کرد. مصرف گاز باید 15 تا 18 درصد کمتر از پیش بینی امسال باشد که از این میان کاهش سه درصدی مصرف گاز برای تولید برق است.

قطر از ماه فوریه (بهمن-اسفند) محموله های گاز خود را از آسیا به سمت اروپا هدایت کرد، اما اقتصاد اروپا به دلیل شیوع بیماری همه گیر کووید-19 به نوبه خود متوقف شده است.

به نوشته رادیو بین المللی فرانسه، روسیه خود را با کاهش 20 درصدی تولید گاز سازگار کرده است و برخی از شرکت های بزرگ، سفارش هایشان برای «ال.ان.جی» آمریکا را لغو کرده اند و فقط هزینه خدمات مایع‌سازی را پرداخت می کنند.

در مقابل، نیجریه همانند قطر همچنان ارسال حامل های «ال.ان.جی» را به اروپا ادامه می دهد. در واقع، اروپا منطقه ای از جهان است که بزرگ ترین ظرفیت ذخیره سازی زیرزمینی را ارائه می کند.

در این پیوند، العربیه به تازگی در گزارشی نوشته است: قطر بزرگ ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان با گزینه های دشواری روبه رو شده، به گونه ای که یا باید تولید «ال ان جی» را کم کند و یا برای حفظ سهم خود از بازار، تن به جنگ قیمت ها بدهد که در این صورت ممکن است، منفی شدن بهای گاز مایع را همانند نفت خام غرب تگزاس، به دنبال داشته باشد.

قطر در فوریه گذشته(بهمن 98)، شروع به تغییر مسیر محموله های گاز طبیعی خود برای نواحی شمال غربی اروپا به جای مناطق آسیایی کرد زیرا شیوع ویروس کرونا در آسیا، منجر به کاهش خرید گاز شد اما این راه حل نیز دیری نپائید زیرا کرونا، به سرعت بزرگ ترین اقتصادهای اروپا را هدف تاخت وتاز خود قرارداد و بدین ترتیب قطر در مشکل خود برای یافتن مشتری برای محموله های گاز مایع، دست و پا می زند.

قطر برای مقابله با موانع دراز مدت، ناچار از گرفتن تصمیم های اساسی است که ابتدا، شامل کاستن از تولید گاز به عنوان منبع اصلی درآمد خود می گردد که می تواند درآمدهای دولت را نیز کاهش دهد. در عین حال فروپاشی بهای نفت نیز فشار مضاعفی را بر بهای گاز مایع اعمال می کند زیرا قیمت ال ان جی وابسته به بهای نفت است.

البته نباید از یاد برد که این کاهش تولید، ممکن است استرالیا را نیز قادر به افزایش سهم خود در بازار و محروم کردن قطر از عنوان (بزرگ ترین صادرکننده گاز طبیعی) سازد.

حال اگر قطر برای اطمینان از روند فروش، رویکرد پایین آوردن بهای گاز مایع را در پیش بگیرد، چه بسا با این رویه، بدتر شدن فرو پاشی بازار گار را رقم زده و حاشیه سود برای تولیدات کم هزینه تر را نیز مورد تهدید قرار داده و در نهایت به منفی شدن بهای گاز مایع بیانجامد که ماه گذشته در مورد قراردادهای نفت خام آمریکا، اتفاق افتاد.

به نوشته بلومبرگ، قطر در نهایت در برابر این دو گزینه، بازنده است اما پرسش اینکه کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>