اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کرونا صادرات پاکستان را کاهش داد:
شیوع ویروس کرونا در پاکستان باعث کاهش فعالیت های تجاری، اقتصادی، از بین رفتن بسیاری از مشاغل و کاهش حدود 50 درصدی صادرات این کشور شده است.

شیوع بیماری کرونا که نخستین تلفات آن در اوایل ژانویه سال جاری از شهر ووهان چین گزارش شد، طی چند ماه گذشته جان بیش از 300 هزار نفر را در کشورهای مختلف گرفته و اقتصادهای بزرگ جهان را نیز به شدت تخریب کرد. به غیر از چین، کشورهای غربی آسیب دیده از کرونا شامل آمریکا، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان بالاترین میزان مرگ و میر را داشته اند.

سازمان تجارت جهانی در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است که انتظار می رود میزان تجارت در سال جاری میلادی بین 13 تا 23 درصد سقوط داشته باشد اما بهبود این وضعیت در سال 2021 به اثربخشی سیاستی که توسط اقتصادهای مختلف جهان به کار گرفته می شود، بستگی دارد. بهبود اقتصادی های بزرگ جهانی به نوبه خود برای صادرات پاکستان نیز اهمیت فراوانی خواهد داشت.

50 درصد مقصد صادرات پاکستان کشورهای آسیب دیده از کرونا است:
براساس داده های رسمی نهادهای اقتصادی پاکستان، تقریباً 50 درصد صادرات این کشور به کشورهای آسیب دیده از شیوع کرونا صورت می گیرد. حتی اگر صادرات پاکستان کمتر از 10 درصد تولید ناخالص داخلی باشد باز هم بیشتر صادرکنندگان در این کشور تمایل به مشاغل بزرگ و استخدام کارگران زیاد هستند که هدف آن افزایش میزان صادرات است.

به همین دلیل گفته می شود که سهم این صادرکنندگان در فعالیت های اقتصادی کلی به عنوان تولید ناخالص داخلی بیشتر است. البته این وضعیت باعث شد تا صادرات تأثیر چند برابر بر مشاغل موجود در حوزه‌های اقتصادی در پاکستان بگذارد.

با گسترش شیوع کرونا در پاکستان، فعالیت های اقتصادی کاهش یافته و باعث تشدید بحران اشتغال در کشور شده است. در فهرست 12 مقصد برتر صادراتی برای پاکستان، کشورهای آمریکا، چین، انگلیس و آلمان به ترتیب جزو چهار کشور برتر قرار دارند.

تقریبا نیمی از صادرات پاکستان به کشورهایی مانند چین، انگلیس، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان انجام می شود که بیشتر تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند. 40 درصد این صادرات به کشورهای غربی آسیب دیده از کرونا و 9 درصد آن نیز به چین انجام می شود.

این امر به طور طبیعی نشان می دهد که پیامدهای این بیماری همه گیر بر صادرات پاکستان بسیار حساس است زیرا عمده مقاصد صادراتی آن در حال تلاش و مقابله با بحران کرونا هستند.

کالایی نظیر پوشک با کیفیت های مختلف، پارچه، غلات، نساجی و محصولات چرمی عمده ترین محصولات صادراتی پاکستان را تشکیل می دهد. پوشاک تقریباً یک چهارم از کل صادرات این کشور است، سایر محصولات نساجی 17 درصد، غلات 10 درصد و محصولات چرمی کمتر از 3 درصد می باشد. صادرات عمده متعلق به رده محصولات دیگر نیز شامل وسایل جراحی و اتانول است.

اهمیت احیای معیشتی کشورهای وارکننده کالاهای پاکستانی:
کشورهای غربی آسیب دیده از کرونا مهم ترین مقصد برای صادرات محصولات صنایع نساجی و چرم محسوب می شود. بیش از دو سوم کل پوشاک و سایر صادرات نساجی تولیدی به کشورهای غربی انجام می گردد و علاوه بر این غلات و سایر محصولات دیگر نیز عمدتاً به کشورهای غیر از چین و کشورهای غربی ذکر شده، صادر می شود.

با تولید کالاهای نساجی و چرمی که اکثر صادرات پاکستان را تشکیل می دهد، سیاست های مربوط به احیای معیشت در کشورهای غربی درگیر با کرونا بر سرعت تقاضا برای جذب محصولات پاکستانی که به سطح قبل از شیوع بیماری برسد، تأثیر می گذارد به همین دلیل احیای اقتصادی این کشورها برای پاکستان بسیار حائز اهمیت قلمداد می شود.

وضعیت صادرات پاکستان:
ارزش صادرات پاکستان که 17 سال پیش بنابر گزارش نهادهای اقتصادی این کشور در اوج خود قرار داشت، با کاهش 16. 7 درصدی در سال 2003 روبرو شد. این روند میان سال های 2014 و 2017 به 8. 3 درصد رسید و در سال 2018 نیز اندکی بهبود یافت.

از سال 2016 به بعد صادرات پاکستان در یک مسیر صعودی قرار داشت و میزان آن 5. 1 درصد رشد در هر سال ثبت شد که سطح صادرات را تا سال 2019 به 23. 8 میلیارد دلار رساند.

اما آمار و ارقام منتشر شده توسط دفتر آمار پاکستان نشان دهنده کاهش شدید صادرات از ماه مارس سال جاری میلادی است. در ماه آوریل صادرات به 960 میلیون دلار کاهش یافت که نسبت به ماه مشابه در سال 2019 میلادی، کاهش 54 درصدی به همراه داشته است.

صادرات انواع پوشاک نیز در ماه مارس امسال تحت تأثیر منفی قرار گرفت اما صادرات کالاها و ابزارهای جراحی و برخی محصولات چرمی نظیر دستکش با نرخ رشد مثبتی همراه بوده است.

منابع خبری گفتند: هیچکدام از کالاهایی که به طور مستمر توسط پاکستان صادر می شود، بخش قابل توجهی از سبد واردات بازارهای مقصد را تشکیل نمی دهد و این بدان معناست که پاکستان احتمالاً روی محصولات با ارزش افزوده پایین تمرکز می کند که ارزش قابل توجهی در تجارت ایجاد نمی کند.

اگر این اتفاق بیفتد، می تواند نشان دهد که سیاستگذاران در میان شرکای تجاری پاکستان، تمایل زیادی برای احیای تقاضای صادرات این کشور نسبت به سایر اقلام با ارزش بالاتر که درصد بیشتری از کل واردات آن‌ها را تشکیل می دهد، ندارند.

لزوم متنوع سازی کالاهای صادراتی پاکستان:
کارشناسان توصیه کردند که صادرکنندگان می توانند از طریق متنوع سازی محصول یا با راهبردهای صادراتی بهتر به روابط تجاری بالقوه دست یابند، زیرا در این مسیر احیای فروش صادراتی نیز آسان تر می شود. 

(عادل ناخدا) استادیار پژوهشکده مدیریت بازرگانی در کراچی پاکستان گفت: صادرکنندگان این کشور باید با هدف قرار دادن طیف وسیعی از محصولاتی که ممکن است در وضعیت کرونایی صادرات آنان محو شود، استراتژی موثری را دنبال کند. به عنوان مثال، صادرکنندگان نساجی این روزها در پاکستان با موفقیت در حال حرکت به سمت تولید تجهیزات محافظت در برابر کرونا، لباس های محافظ شخصی و ماسک های صورت هستند که می توانند فعالیت های تجاری و صادراتی این کشور را چند قدم به جلو هدایت کنند.

وی بر لزوم پشتیبانی دولت از صادر کنندگان و حصول اطمینان از حرکت مداوم کالاها در زنجیره های تامین، چه خارجی و چه داخلی و همچنین از بین بردن محدودیت های تجاری تأکید کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>