اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کرونا می تواند امنیت غذایی مردم را به خطر بیندازد:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آموزش پزشکی گفت: با شیوع کرونا، تبعات اقتصادی هم ایجاد شده و این تبعات اقتصادی می تواند امنیت غذایی مردم را به خطر بیندازد و با کاهش درآمد و افزایش قیمت مواد غذایی، دهک های درآمدی پایین ممکن است دچار ناامنی غذایی شوند.

زهرا عبداللهی روز چهارشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره امنیت غذایی در جامعه در شرایط شیوع ویروس کرونا افزود: این موضوع به شکل سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال یا مادران باردار بروز پیدا می کند.

همچنین این موضوع می تواند به شکل بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه خود را نشان بدهد. وقتی امنیت غذایی برقرار نباشد، به جز سوءتغذیه، دچار اضافه وزن و چاقی و بیماری های قلبی و عروقی نیز خواهیم شد. اگر در مورد چاقی صحبت می شود، چاقی فقط در قشر مرفه نیست و در افراد فقیر هم که فقط مواد غذایی نشاسته ای استفاده می کنند و توان خرید منابع پروتئینی ندارند، مشکل چاقی در کنار کمبود ریزمغذی ها نیز اتفاق افتاده و زمینه ابتلا به سرطان ها هم افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در کنار نگرانی برای امنیت غذایی، در حال انجام دو مطالعه هستیم که ببینیم اکنون مردم با چه نوع مشکلاتی از نظر تهیه و تامین غذا مواجه هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر سوء تغذیه در مناطق کمتر برخوردار کشور داریم. کوتاه قدی و لاغری در کودکان زیر پنج سال وجود دارد. باید برنامه های حمایتی برای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال که در خانواده های نیازمند هستند داشته باشیم.

یکی از مشکلات و اولویت ها این است که این گروه ها که مبتلا به سوء تغذیه بوده و در معرض خطر هستند با حمایت دولت و سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک هایی دریافت کنند تا دچار سوء تغذیه نشوند.

وی بیان کرد: مطالعه در مورد بیماری های ناشی از سوء تغذیه در بازه های زمانی مختلف انجام می شود. یکی از بررسی ها، فاکتورهای تغذیه ای است که می تواند به عنوان عوامل خطر در بیماری های غیرواگیر موثر باشد. نزدیک به 60 درصد جمعیت 18 سال به بالا در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. مطالعه بررسی مصرف مواد غذایی که هر 10 سال یک بار انجام می شود نیز سال گذشته انجام شده است.

بر اساس مطالعات مصرف، کمبود دریافت کلسیم در کشور وجود دارد که علت آن، کمبود مصرف لبنیات است. مصرف کم شیر و لبنیات یکی از علت های اصلی بروز و شیوع پوکی استخوان در کشور محسوب می شود. پوکی استخوان در حال رسیدن به سن کمتر از 30 سال است.

عبداللهی گفت: چند روز آینده روز جهانی شیر و لبنیات است. مصرف لبنیات در کشور ما کم است و شیوع پوکی استخوان در کشور وجود دارد. در نتیجه مهم است که در برنامه ریزی های خود تمهیداتی در این زمینه در نظر بگیریم که از طریق یارانه یا کمک های غذایی یا کنترل قیمت ها، این محصولات لبنی در دسترس مردم قرار بگیرد تا دچار کمبود کلسیم نشویم. کمبود ریزمغذی هایی مثل روی و آهن نیز وجود دارد و محدود شدن مصرف منابع پروتئین حیوانی و شیر و لبنیات می تواند این کمبودها را بیشتر کند.

رعایت نکات تغذیه همزمان با شروع فعالیت رستوران ها:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: همزمان با شروع فعالیت رستوران ها، نکاتی در مورد تغذیه و رعایت اصول تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید مد نظر باشد. چون مصرف زیاد مواد قندی و چربی و پرنمک و سرخ شده باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به کرونا می شود، توصیه می کنیم مصرف مواد قندی و شیرینی، نمک، چربی و مواد غذایی سرخ شده محدود شود.

وی ادامه داد: در تغذیه روزانه، استفاده از موادی که حالت آنتی اکسیدان داشته و به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند مورد تأکید است. بنابراین مصرف میزان کافی سبزی و میوه در روز حتما توصیه می شود. نکته دیگر این که اصول تغذیه صحیح را با مصرف متعادل از همه گروه های غذایی باید رعایت کنیم.

نگرانی در مورد آفلاتوکسین در شیر وجود ندارد:
عبداللهی در پاسخ به سوالی درباره وجود آفلاتوکسین در شیر گفت: بر اساس نظارت ها و کنترل هایی که از شیر خام و پس از کارخانه انجام می شود، از لحاظ آفلاتوکسین مشکلی در شیر نداریم و حتی کمتر از مقدار استاندارد است. هر کشور استانداردی در این زمینه دارد و بر اساس مطالعات وزارت بهداشت، میزان آفلاتوکسین کمتر از استاندارد توصیه شده در شیر وجود دارد.

گاهی شایعه های غیرواقعی در این زمینه منتشر می شود که واقعیت ندارد. گزارش ها به صورت مرتب ارائه می شود و میزان آفلاتوکسین اندازه گیری شده و می دانیم از مقدار استاندارد بالاتر نیست.

وی ادامه داد: تمام مواد غذایی و محصولاتی که در کارخانه تولید می شود، نمونه برداری شده و به آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو ارسال می شود. این نمونه ها با پروتکل مدون و دستورالعمل ها برداشته می شود. در نتیجه هیچ نگرانی در مورد باقی مانده آفلاتوکسین یا آنتی بیوتیک بیشتر از میزان مجاز وجود ندارد.

سبوس گیری از آرد اشتباه است:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سبوس گیری از انواع آرد و سفید شدن نان ها اظهار کرد: میزان سبوس گیری در انواع آرد برای نان های مختلف، بیشتر شده است. این کار بدون گرفتن نظر وزارت بهداشت انجام شده است. اگر از وزارت بهداشت سوال می شد، به طور قطع می گفتیم که گرفتن سبوس از نان کار اشتباهی است.

وقتی آرد سفید شده و سبوس آن کم می شود، مشکلات زیادی از لحاظ تغذیه ای برای مردم ایجاد می شود. یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی و دیابت این است که مردم نان سفید شده می خورند و به میزان کافی سبوس ندارد. بر اساس استانداردها، نان سنگک فقط هفت درصد سبوس گیری می شد و در چند سال اخیر نان سنگک هم با آردی که 15 درصد سبوس گیری شده پخته می شود و به همین دلیل نان سنگک این قدر سفید شده است. چند سال است که این موضوع را پیگیری می کنیم و این مشکل باید حل شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هم به این موضوع معترض است و نان نباید این قدر سفید باشد، زیرا از لحاظ تغذیه ای نان با کیفیتی نیست. از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی، کارگروه بهبود کیفیت نان تشکیل دادیم و همه ذینفعان در این کارگروه هستند و نان باید از این وضعیت که روز به روز در حال سفیدتر شدن است خارج شود. در غیر این صورت شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر خواهیم بود.

سوءتغذیه در سالمندان:
عبداللهی در پاسخ به سوالی درباره سوءتغذیه در سالمندان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده وزارت بهداشت، مشکل سوء تغذیه در سالمندان حدود 3 تا 4 درصد بوده، اما مشکل اضافه وزن و چاقی در سالمندان بیشتر است.

وی افزود: برای سالمندان، پروتکل های خاص تغذیه ای وجود دارد. زیرا سالمندان در برابر کمبود ریز مغذی ها آسیب پذیرتر هستند. توصیه ما برای سالمندان این است که منابع پروتئین حیوانی و گیاهی را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند. زیرا سالمندان با تحلیل عضلانی مواجه هستند. حس تشنگی در سالمندان کم می شود و باید از مایعات استفاده کرده و منتظر تشنه شدن نشوند. زیرا تشنه شدن در شرایط فعلی می تواند عامل خطر برای کرونا باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: سالمندان باید دو تا سه واحد شیر و لبنیات برای جذب کلسیم در روز مصرف کنند. باید تنوع و تعادل در برنامه غذایی را رعایت کنند. میزان چربی و قند خون بالا در سالمندان بیشتر است و در نتیجه توصیه می شود غذاهای کم نمک و کم چرب و کمتر سرخ شده مصرف کنند.

بهبود مشکل سوءتغذیه در استان های مختلف:
عبداللهی در پاسخ به سوالی درباره بهبود مشکل سوء تغذیه در استان های مختلف گفت: در همه استان ها کاهش قابل ملاحظه در سوء تغذیه کودکان داشتیم. در استان سیستان و بلوچستان اگر بیست سال پیش حدود 40 تا 50 درصد سوء تغذیه کودکان داشتیم، در سال 96 میزان کم وزنی 12 درصد شده است. در نتیجه در طول سال ها این ارتقا در استان های مختلف انجام شده است. در حال حاضر 4 درصد کم وزنی در کودکان زیر 5 سال وجود دارد و در استان سیستان و بلوچستان 12 درصد است.

وی ادامه داد: از طرفی در مناطق محروم موضوع توسعه هم وجود دارد و باید روی توسعه کار شود تا بتوان مشکلات تغذیه ای را برطرف کرد. در نتیجه همه بخش های توسعه باید مداخله ویژه ای داشته باشند.

احتمال بسته بودن بوفه های مدارس در پاییز کرونایی:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره احتمال افزایش شیوع کرونا در پاییز بیان کرد: امیدواریم این اتفاق نیفتد، اما رعایت تعادل و تنوع در مواد غذایی همواره باید رعایت شود. هرچه از لحاظ غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند باید به روش های مختلف استفاده شود. اگر مدارس در مهر ماه باز شوند، باید شرایط را بررسی کنیم. اگر احتمال اوج گیری کرونا وجود داشته باشد، قطعا بوفه های مدارس باز نخواهند بود و توزیع و عرضه مواد غذایی در مدارس ممنوع خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>