اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اینترنت اشیا تأثیرات بسیار بزرگی بر زندگی امروز بشر داشته و بسیاری از صنایع را دچار تغییرات بزرگی کرده است. در این میان کشاورزی و حمل و نقل نیز از این تغییرات در امان نبوده و پیشرفت های چشمگیری داشته اند. در این نوشتار می خواهیم اینترنت اشیا در کشاورزی و حمل و نقل را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه شوید.

اینترنت اشیا در کشاورزی و حمل و نقل
امروزه اینترنت جایگاه مهمی را در زندگی بشر یافته است. به طوری که بدون اینترنت بسیاری از کسب و کار ها قادر به فعالیت نیستند. کامپیوتر های اولیه آن قدر پیشرفته نبودند و فقط اعمال جزئی مثل جمع و تفریق و محاسبات این چنینی را انجام می دادند. در حالی که امروزه تکنولوژی آن قدر پیشرفت کرده که لپ تاپ، تبلت، گوشی های تلفن همراه و بسیاری موارد دیگر به اینترنت متصل می شوند. در حال حاضر بسیاری از مشاغل و حوزه های آموزشی، مالی، حمل و نقل و بسیاری از موارد دیگر برای پیشرفت کاری از اینترنت استفاده می کنند. در مقاله ی اینترنت اشیا در ایران به طور مفصل در رابطه با این علم صحبت کرده ایم و در این نوشتار می خواهیم تأثیر اینترنت اشیا در کشاورزی و حمل و نقل را بررسی کنیم.

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی
متاسفانه کمبود مواد غذایی در سطح جهان، معضلی جدی است. برای کاهش این قبیل مشکلات لازم است کشور ها با هم متحد شوند و با ابداع تکنیک ها و افزایش بهره وری، خسارات را کاهش دهند. ممکن است فکر کنید که نمی توان اینترنت اشیا در کشاورزی را مانند حوزه ی بهداشت و درمان ارتقا داد. اما جالب است بدانید که این امکان وجود دارد.

کشاورزی هوشمند
از آنجایی که افزایش کربن دی اکسید تولیدات را کاهش می دهد، لازم است که کشاورزی هوشمند رواج یابد. همچنین افزایش جمعیت، انسان ها را با کمبود مواد غذایی مواجه می کند. این دو دلیل مهم باعث می شوند که انسان ها به دنبال راه حلی برای این مشکل باشند. بهترین راه این است که ضایعات کشاورزی را کم کنیم. چون افزایش دادن مساحت زمین های زراعی کار چندان راحتی نیست. اینترنت اشیا در این مورد به کمک بشر آمده است.

تأثیرات اینترنت اشیا بر کشاورزی
در گذشته کشاورزی به صورت سنتی انجام می شد. اما هم اکنون تغییر و تحولاتی در این زمینه به وجود آمده است که باعث پیشرفت چشمگیری در کشاورزی شده است. کشاورزی امروزی توسط دستگاه های کشت دانه، برداشت کننده و موارد دیگری انجام می شود. تمام این دستگاه های نیمه خودکار توسط انسان مدیریت می شوند. پیشرفت کشاورزی باعث شده است که مزارع کوچک گذشته رونق بگیرند و به کشت و کار های بزرگ تری تبدیل شوند.

در حال حاضر می توان با استفاده از سیستم اینترنتی، حسگر های آبیاری را فعال کرده و همچنین بر خاک نظارت کرد. می توانیم در حوزه ی اینترنت اشیا مزارع دامپروی را نیز مثال بزنیم. مثلا می توان ردگیری حیوانات در مناطق بزرگ را با استفاده از اینترنت انجام داد. این کار توسط قلاده های ردیابی انجام می شود.

در مراحل بعدی می توان اطلاعات به دست آمده در این زمینه را در پایگاه ذخیره سازی داده، ثبت کرد. به این طریق اطلاعات در یک بازه ی زمانی مشخص ثبت می شوند. با استفاده از این آمار ها و الگوریتم های هوشمند می توان حرکات حیوانات موجود را مورد بررسی قرار داد. در نتیجه سخت نیست که نبود یک حیوان در گله را به سرعت متوجه شویم.

شاید این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که این کار به چه طریقی انجام می شود؟ برای عملی کردن این کار، کافی است که از ردیاب های کوچکی که به شبکه ی Wi-SUN یا WAN متصل هستند، استفاده شود. در صورتی که دکل های شبکه در تمام بخش های مزرعه وجود داشته باشند، با هیچ گونه محدودیتی روبه رو نخواهید شد. در نهایت دامپزشک می تواند از طریق تلفن همراه خود به تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشد.

استفاده از پهباد ها در کشاورزی
در کشاورزی می توان با استفاده از پهباد ها، از سلامت محصولات اطمینان حاصل کرد. استفاده از پهباد مزایای زیادی دارد. مثلا با استفاده از آن می توان از سلامت محصولات اطمینان حاصل کرد و از شیوع بیماری در میان محصولات جلوگیری کرد. درست است که پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم است. ولی شناسایی محصولات آسیب دیده و جدا کردن آن ها از دیگر محصولات مهم تر است. پهباد ها در این زمینه به کمک بشر آمده اند. در مزرعه ها قسمتی به نام ایستگاه پایه وجود دارد که پهباد ها در این مکان استقرار دارند و اطلاعات تصویری راجع به محصولات کشاورزی را ضبط می کنند.

در مرحله ی بعد، با استفاده از پهباد ها می توان تشخیص داد که محصولات در کدام منطقه بیشتر آسیب دیده اند. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافتن ارتباطی که میان تصاویر برچسب خورده و داده های جی پی اس وجود دارد، در نهایت اطلاعات برای کشاورز فرستاده می شود. در نهایت می توان مشکلات را به راحتی حل کرد. لازم به ذکر است که تمامی مراحل از ثبت داده ها تا در نهایت تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط پهباد و به صورت خودکار انجام می شوند.

نقش اینترنت اشیا در حمل و نقل
در حال حاضر تمامی شرکت ها و سیستم های حمل و نقل از IoT برای حل مشکلات مربوط به حمل و نقل استفاده می کنند. بنابراین نمی توان از نقش اینترنت اشیا و روش های مفید و کارآمد آن در حوزه ی حمل و نقل چشم پوشی کرد. سیستم حمل و نقل نقش موثری را در زندگی انسان ها ایفا می کند و این سیستم با استفاده از اینترنت اشیا پیشرفت چشمگیری را تجربه می کند.

کسب و کار با استفاده از IoT باعث سوددهی خوبی می شود. به طوری که می توان گفت کسب و کار ها از این طریق رشد 28.5 درصدی را تجربه کردند و درآمد به 457 میلیارد دلار رسید. بر اساس تجزیه و تحلیلی که کارشناسان روی سودآوری IoT داشتند، به این نتیجه رسیدند که در سال 2020 میلادی میزان درآمد به 40 میلیارد دلار گسترش می یابد که رقم قابل ملاحظه ای است.

این رشد چشم گیر نشان می دهد که استفاده از فناوری IoT توسط شرکت ها در حال گسترش است و زندگی بشر با گذشت زمان دچار تغییراتی می شود. مصرف کنندگان توقع دارند که شرکت های حمل و نقل، نسبت به خدماتی که ارائه می دهند تعهد داشته باشند. در مقابل خواسته ی صاحبان این کسب و کار ها این است که در فضای هوشمند، این تکنولوژی ها به صورت درست استفاده شوند.

حفظ سلامت خودرو
در حال حاضر تولید کنندگان می توانند به راحتی سلامت خودرو ها را چک کنند. این امر از طریق نصب درگاه های تشخیصی به نام OBD به سهولت انجام می شود. دسترسی به این اطلاعات از طریق دستگاهی به نام آداپتور اماکن پذیر است که به پورت های درگاه های تشخیصی متصل می شود. مزیت این روش کاهش هزینه های شرکت ها می باشد. در صورتی که وسایل نقلیه از این سیستم استفاده نکنند، هزینه هایشان افزایش می یابد. در این مورد نیز، سیستم IoT به کمک سیستم های حمل و نقل می آید و کمک می کند که آن ها پیش از وقوع هر مشکلی توان مدیریتی خود را گسترش دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>