اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در عصر حاضر، دلایلی چون جهانی شدن بازارها، یکپارچگی اقتصاد جهانی، رقابت شدید، عدم اطمینان، ناپایداری محیط تجارت جهانی، کشورهای علاقه مند به بقاء و رقابت در چنین محیطی را ملزم به استفاده از فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات نموده است. از جمله ی این فناوری های نوین می توان تجارت الکترونیکی را نام برد که گسترش جهانی آن، افزایش صادرات از طریق اینترنت (راهی کم هزینه به منظور ورود به بازارهای جهانی) را در پی داشته است. امروزه بازاریابی اینترنتی راهی شده است جهت دستیابی به اهداف بازاریابی بین المللی.

از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به افزایش سرعت در محاسبه، پردازش سریع اطلاعات، امکان جستجو و افزایش دقت، حذف واسطه های غیر ضروری و انجام الکترونیکی کارها، کاهش زمان انجام مبادله و افزایش بهره وری مبادله اشاره کرد. امروزه شاهد رشد روزافزون اهمیت بازاریابی و تجارت الکترونیکی(که اینترنت شاخص ترین ابزار آن می باشد) هستیم.

تجارت الکترونیکی و توسعه ی آن
همانطور که بهینگی نیز عنوان داشته، به منظور تعریف تجارت الکتریکی، دیدگاه های گوناگونی وجود دارد و به طور کلی فرآیندهای خرید، فروش، انتقال یا تبادل محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت را تجارت الکترونیکی (EC) می نامند.

به منظور افزایش بهره وری اقتصادهای در حال توسعه، نیاز است که مراحل زیر طی شود:

  • طراحی خط مشی های تجارت
  • منسجم ساختن این خط مشی ها در قالب استراتژی های الکترونیکی
  • اجرای آنها توسط تمامی بازیگران ذیربط در حوزه ی تجارت

برای این که استراتژی های الکترونیکی تضمین کننده ی چشم انداز توسعه ای معناداری در رابطه با مباحثی چون اینترنت و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» باشند، الزام به طراحی به صورت بین المللی این استراتژی ها، می باشد.

تأثیر تجارت الکترونیکی بر بازاریابی بین المللی
امروزه اهمیت بازاریابی برای شرکت ها، سازمان ها و دولت ها بر کسی پوشیده نیست. از موارد مهمی که سازمان ها و کشورها جهت بقای خود به آن نیازمندند، دانش بازاریابی می باشد. شرکت ها با این هدف که فرصت های مناسبی جهت کسب سود برایشان ایجاد شود، پا به عرصه ی بازارهای بین المللی می گذارند. به تدریج و با پیشرفت در زمینه ی تجارت بین المللی، به سمت تجارت جهانی سوق داده می شوند. بازاریابی جهانی، صورت تکامل یافته ی بازاریابی بین المللی می باشد.

برای حضور در بازار جهانی باید استراتژی های خودمان را به گونه ای طراحی کنیم که حالت کلی داشته باشند(و نه فقط مخصوص یک کشور خارجی خاص) و بتوانیم با تکیه بر آن ها وارد بازار جهانی شده، دامنه ی فعالیت خود را گسترش داده و به تبع آن به سود اکتسابی بیشتری دست یابیم. اینترنت، به عنوان مهم ترین بستر بازاریابی الکترونیکی، این امکان را فراهم می سازد که شرکت ها به بازارهای بین المللی راه پیدا کنند.

از عوامل آشکارکننده ی اهمیت و ضرورت بازاریابی بین المللی عبارتند از: علاقه به ادامه ی سرمایه گذاری های صنعتی، ضرورت رشد اقتصادی، انگیزه ی کسب برتری و شهرت در صحنه ی بازرگانی، تأکید بر ارتقای کارایی و سودآوری، اشباع بازارهای داخلی، سیاست تولید انبوه و نیاز به درآمدهای ارزی. استفاده از اینترنت (تجارت الکترونیک) به منظور بازاریابی بین المللی، یک روش ساده و کم هزینه می باشد که علاوه بر موثر و کارا بودن، بهینگی استفاده از منابع را نیز سبب می شود.

تأثیر تجارت الکترونیکی بر توسعه ی صادرات
پدیده ی تجارت الکترونیکی، سازمان ها و شرکت های تجاری را با چالش ها و فرصت های رقابتی زیادی مواجه ساخته است. امروزه کمتر شرکت تجاری به چشم می خورد که تجارت الکترونیک را به عنوان سرلوحه ی دستیابی به بازارهای بین المللی و جهانی، در دستور کار خود قرار نداده باشد. اشباع بازارهای داخلی و جذابیت بازارهای خارجی از عواملی هستند که شرکت ها را ترغیب به صادرات محصولات خود به سایر کشورها می نمایند. برخی شرکت ها هستند که در راستای توسعه ی صادرات، از تجارت الکترونیکی کمک می گیرند.

استفاده از تجارت الکترونیکی در صادرات با موانعی از قبیل عدم آشنایی مدیران شرکت با فناوری و منافع حاصل ازآن و ملاحظات هزینه و امنیت (در پی وجود مانع اول می آید) روبه رو می باشد. آشنایی با تجارت الکترونیک سبب برطرف نمودن برخی مشکلات مربوط به بازاریابی صادراتی شده و همچنین افزایش میزان اثربخشی فعالیت های این حوزه را در پی دارد. به عنوان بهترین ابزار برای ترفیع صادرات شرکت ها، می توان ایجاد وب سایت را نام برد. دلایل عمده ی ایجاد این وب سایت عبارتند از:

  • فراهم سازی یک رسانه ی ارتباطی به منظور روابط عمومی و تبلیغات بیشتر
  • ایجاد مکانی برای هدایت مبادلات تجاری، صادرات و توسعه ی صادرات

هدف اصلی ترفیع صادرات هماهنگ سازی صادرات با نیازهای مشتریان بالقوه ی جهانی می باشد.

به منظور توسعه ی صادرات بسیار ضروری است که از روش های مختلف تجارت الکترونیکی در بازاریابی بین المللی استفاده گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>