اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طی چند ماه گذشته گروه فلزات اساسی ازجمله گروه هایی بوده است که در بازار سرمایه بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرده؛ این موضوع حاکی از اهمیت شرکت های بورسی در گروه فلزات اساسی است و سرمایه گذاران را بر آن داشته تا به منظور دست یافتن به سودآوری مناسب، دائماً تغییرات قیمتی و اخبار پیرامون شرکت های این گروه را دنبال کنند و در بهترین زمان اقدام به خریدوفروش در نمادهای فلزات اساسی نمایند. فعالیت شرکت های فعال در این حوزه، تحت تأثیر عوامل مختلف داخلی و بین المللی است که قیمت سهام این شرکت ها را تحت الشعاع قرار می دهند. مواردی که فعالان بازار سرمایه برای سرمایه گذاری در این حوزه باید بدانند و قبل از خریدوفروش آن ها را مدنظر قرار دهند، بهانه ای شد به بایدها و نبایدهای بورسی در شرکت های موجود در صنعت فلزات اساسی بپردازیم.

آمارها و تحقیقات چه می گویند؟
قبل از پرداختن به فعالیت شرکت های بورسی در حوزه فلزات اساسی، باید ابتدا به تحلیل ها و آماره های موجود و تأثیرگذار در این حوزه نگاهی بیندازیم تا از این طریق بتوانیم به تحلیلی قابل اعتماد دست یابیم. چندی پیش موسسه مودیز در تازه ترین گزارش خود بیان کرده است که انتظار می رود بخش فلزات پایه طی 12 تا 18 ماه آینده شرایط باثباتی را در فضای بین المللی کسب نماید. رشد اقتصاد و تولید صنعتی، عوامل اصلی مؤثر بر این بازار خواهند بود. این گزارش نشان می دهد درصورتی که رشد اقتصاد و تولیدات صنعتی در کشورهای توسعه یافته افزایش یابد، قطعاً در میان مدت وضعیت شرکت های بورسی دست خوش تغییراتی خواهد شد.

آمارهای جهانی نشان می دهد که بهای بیلت فولادی در چین 3,670 یوان بوده و بهای تمام شده تولید افزایش یافته و به 2,973 یوان رسیده است؛ به بیان دیگر به نظر می رسد سود 1,200یوانی تولیدکننده چینی، به سبب رشد بهای تمام شده و کاهش جزئی در نرخ فروش به کمتر از 700یوان کاهش یافته است. براساس گزارش های جهانی، تولیدکنندگان چینی زمانی اجازه افزایش تولید خواهند داشت که پس از کسب حاشیه سود بالا، قیمت ها را کاهش و فروش صادراتی خود را افزایش دهند. در حال حاضر رشد قیمت سنگ آهن به 79٫4دلار و زغال سنگ به 255 دلار در هر تن رسیده و شرایطی را مهیا کرده که سود تولیدکننده چینی کاهش یافته است. همین موضوع باعث شده در قیمت ها تخفیفی اعمال نشود. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که به منظور تحلیل بلندمدت، باید به ثبات و پایداری قیمت زغال سنگ و سنگ آهن توجه ویژه ای داشت؛ چون در صورت ثبات قیمت در این تولیدات، می توان به درستی به تحلیل بلندمدت و میان مدت دست یافت.

از طرفی در حال حاضر طبق آمارهای جهانی، فلز روی با افت قیمتی برابر با 330 یوان روبه رو بوده، قیمت سرب تقریباً ثبات داشته و آلومینیوم 290 یوان کاهش قیمت داشته است. همچنین متانول در شرق چین کاهش 45 یوانی را تجربه کرده است.

از مهم ترین عوامل رشد قیمت مس در سال 2017 می توان به افت متوالی شاخص ارزش دلار، وقفه های تولیدی در برخی معادن، پیش بینی وقوع اعتصابات کارگری(وقفه های تولیدی) طی سال 2018، تمایل بیشتر سرمایه گذاران برای ورود به بازار فلز سرخ و همچنین چشم انداز مثبت تقاضای این فلز صنعتی اشاره کرد که باعث شده است در روزهای پایانی سال 2017، قیمت مس با افزایش قیمت همراه باشد. بااین حال روند قیمت مس طی چند روز گذشته، نزولی بوده و تلاش سرمایه گذاران برای بهره مندی از قیمت مطلوب بازار، سبب تشدید موقعیت های فروش در بازار شده است. با این وجود، از نظر تحلیلگران بازار مس این روزها برای این بازار، روزهای خوشایندی است؛ زیرا قیمت فلز سرخ 1.6 درصد رشد پیدا کرده و رقم نهایی آن بیشتر از 6 هزار و 800 دلار بر تن افزایش داشته است. بسیاری از تحلیل گران این حوزه بر این باورند که کاهش ارزش شاخص دلار، نقش کلیدی در افزایش قیمت مس داشته است. افت شاخص دلار باعث شده تا حدود یک هزار و 500 تن به موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شده و حجم این ذخایر به حدود 197 هزار تن برسد. در این میان رشد چشم گیر قیمت مس در روزهای اخیر، موجب افزایش موقعیت های فروش توسط سرمایه گذاران و سفته بازان و ایجاد فشار منفی بر قیمت این فلز سرخ شده است. وقفه های اخیر در فرآیند تولید و همچنین تشدید نگرانی فعالان بازار نسبت به وقوع اعتصابات کارگری در آینده، ازجمله عواملی بودند که در بهبود فضای روانی بازار نقشی مؤثری ایفا کرده اند. در این روز موقعیت های خرید در بازار فلزات به ویژه مس، افزایش یافت که به معنی خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به آینده عوامل بنیادی بازار است.

بر اساس گفته های تحلیل گران این حوزه، انتشار داده های مثبت ساخت وساز در ایالات متحده و تصویب لایحه اصلاح مالیاتی توسط مجلس نمایندگان این کشور، برافزایش قیمت مس تأثیرگذار بوده است؛ البته باید این لایحه در مجلس سنای آمریکا نیز به تصویب برسد. علاوه بر این، آمارهای امیدوارکننده ای نیز در کشور چین منتشرشده که می تواند برافزایش قیمت مس در آینده بسیار تأثیرگذار باشد؛ به عنوان نمونه گزارش ها حاکی از آن است که شاخص اعتماد به اقتصاد در چین طی 3 ماهه چهارم سال 2017، به میزان 79.1 درصد رشد داشته است. این شاخص در راستای سایر داده های کلان اقتصادی بوده که همگی به چشم انداز مثبت تقاضای فلزات پایه اشاره دارند. همچنین طبق آخرین گزارش گروه بین المللی مطالعات مس (ICSG)، تولید مس معدنی در جهان طی 9 ماهه نخست سال 2017، افت حدوداً 5/2 درصدی داشته است. تولید کنسانتره طی این دوره نیز، با کاهش 1.7 درصدی همراه بوده و تولید کاتد به روش استخراج حلالی و الکترو وینینگ کاهش 5 درصدی را تجربه کرده است.

مدیرعامل Pan Pacific، بزرگ ترین شرکت ذوب مس در ژاپن نیز متوسط قیمت مس در سال های 2018 و 2019 را به ترتیب 7.280 و 7.720 دلار بر تن پیش بینی شده. این در حالی است که متوسط قیمت مس در سال 2017، حدود 6.100 دلار بر تن بوده است. این شرکت همچنین انتظار دارد که مصرف جهانی کاتد مس در سال 2018، رشد 2 درصدی داشته باشد درحالی که رشد تولید حدود 1٫3 درصد پیش بینی شده است.

در سال 2017 در بورس فلزات لندن و در بین فلزات پایه، آلومینیوم، بهترین عملکرد و بیشترین رشد قیمتی را داشته است؛ به طوری که قیمت هر تن آلومینیوم در ماه های پایانی سال 2017 شدیداً تحت تأثیر قرار گرفته است؛ همچنین پیش بینی بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی جهان، رشد میانگین قیمتی آلومینیوم در سال های آتی را نسبت به سال 2017 وعده می دهد. طبق گزارش های انجام گرفته، قیمت آلومینیوم در سال 2017 تحت تأثیر عوامل بنیادین، رشد خوبی را تجربه کرده است. به طوری که می توان گفت در بین فلزات پایه، تقریباً بهترین عملکرد را در این بازار از خود نشان داده است. مهم ترین عوامل رشد قیمت آلومینیوم، برنامه ها و سیاست های چین برای کاهش ظرفیت مازاد صنایع مختلف و مبارزه با آلودگی هوا بوده است. این امر منجر به کاهش فاصله بین عرضه و تقاضا شده تا جایی که برخی از مؤسسات، کسری عرضه را برای سال 2018 پیش بینی کرده اند. بیشتر مؤسسات متخصص در این حوزه، قیمت آلومینیوم را در نزدیکی رقم 2.05 هزار دلار بر هر تن ارائه کرده اند. این در حالی است که مؤسسه BAML با پیش بینی 2 هزار و 375 دلار به ازای هر تن، بیشترین مقدار را برای قیمت معاملات نقدی آلومینیوم در سال 2018 پیش بینی کرده است. بااینکه پیش بینی این مؤسسه، اختلاف زیادی با پیش بینی سایر مؤسسات دارد و مؤسساتی که نظر خود را در ماه نوامبر 2017 ارائه داده اند، نسبت به سایر مؤسساتی که در ماه اکتبر اقدام به پیش بینی کرده اند، عمدتاً سطح میانگین قیمتی کمتری را برای آلومینیوم در سال 2018 در نظر گرفته اند. با توجه به این گزارش ها، مقادیر پیش بینی شده از سوی مؤسسات مختلف به صورت متوسط (به غیراز BAML) مقداری کمتر از 2.04 هزار دلار بر تن را نشان می دهد. با توجه به اینکه قیمت میانگین آلومینیوم در سال 2017(از ابتدای سال تا 15 دسامبر) در حدود یک هزار و 963 دلار به ازای هر تن است، می توان گفت که تقریباً تمامی مؤسسات، به غیراز UBS و HSBC، به واسطه افزایش تقاضای آلومینیوم و کند شدن رشد عرضه در سال 2017، میانگین قیمت بیشتری را نسبت به سال 2018 پیش بینی کرده اند. درنتیجه در سال 2018 انتظار می رود که میزان تقاضای آلومینیوم با 5 درصد رشد نسبت به سال 2017 مواجه باشد. این در حالی است که در سال گذشته و سال 2018، بسیاری از پروژه های توسعه ای افزایش ظرفیت در چین، متوقف شده است.

در چین از بین 25 پروژه توسعه ای و احداث ظرفیت جدید، مجوز بهره برداری از 4 میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم صادرشده که انتظار می رود تا پایان سال به مرحله عملیاتی برسد. از این میزان، تنها 1.2 میلیون تن ظرفیت جدید، متعلق به شرکت دولتی چالکو است که از تولیدکنندگان آلومینیوم در چین محسوب می شود. همچنین در سال 2018، 18 پروژه احداث ظرفیت جدید در چین با مجموع ظرفیت 3.2 میلیون تن لحاظ شده است که از این بین حدود دوسوم آن ها متعلق به شرکت های دولتی، نظیر چالکو است.

بررسی اخیر نشان می دهد ازآنجایی که سه نوع فلز مس، روی و آلومینیوم در ساخت خودروهای الکتریکی کاربرد دارند، در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی داشته اند. همچنین فلز نیکل در ساخت باتری های الکتریکی کاربرد زیادی دارد. گزارش ها حاکی از این است که تا سال 2020 بازار خودروهای الکتریکی بیش از 5 درصد رشد خواهد داشت.

با گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه بیشتر آشنا شویم!
با توجه به این که هر یک از شرکت های حوزه فلزات اساسی محصولات جداگانه ای را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند و هر محصول نیازمند تحلیل منحصر به فردی بوده، لازم است قبل از پرداختن به عوامل مؤثر بر قیمت سهام هر یک از این شرکت ها، به شناختی درست نسبت به آنها برسیم.

شرکت آلومینیوم ایران به عنوان اولین تولیدکننده شمش های آلومینیوم در ایران، در زمینی به مساحت 232هکتار در کیلومتر 5 جاده اراک-تهران واقع شده است. موضوع تأسیس کارخانه ایرالکو در سال 1346 به تصویب هیئت دولت رسید و اقدامات مربوط به نصب تأسیسات و ساختمان از سال 1347 آغاز گردید و در سال 1351 با دو خط تولید و ظرفیت 45,000 تن در سال، مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از سال 1357 و افزودن سه خط دیگر به پروسه تولید، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به 120,000تن در سال رسید که شامل انواع شمش ها به صورت تی بار، هزار پوندی، آلیاژهای ریخته گری، بیلت، اسلب و… است. متعاقباً و به منظور رعایت مسائل زیست محیطی کلنگ احداث کارخانه تولید آلومینیوم با تکنولوژی 200 کیلو آمپر در سال 1381 به زمین زده شد و در سال 1386 به بهره برداری رسید. در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم ایران، با احتساب خروج خطوط 1 و 2 کارگاه قدیم، به 175,000 تن در سال رسیده و با رشد همراه بوده است. حدوداً 11,000 کارخانه و کارگاه با بیش از 250,000 نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم اشتغال دارند.

شرکت مس شهید باهنر که در سال 1370 به طور کامل راه اندازی شد، در نزدیکی بزرگ ترین و غنی ترین معادن مس خاورمیانه، بزرگ ترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی با صنایع تولیدی کشور بشمار رفته و شامل چهار کارخانه ذوب و ریخته گری، اکستروژن و کشش، نورد و سکه زنی است و گسترده ترین محصولات نیمه تمام مسی و آلیاژهای مس را به صورت ورق، تسمه و فویل، لوله و مقاطع تولید می کند. محصولات شرکت مطابق با استانداردهای جهانی تولیدشده و علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، به بازارهای خارجی ازجمله کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، چین، تایوان، ویتنام، تایلند و کویت صادر می شود.

شرکت فرو سیلیس ایران (سهامی عام) در سال 1360، به عنوان اولین کارخانه تولید فروسیلیسیم در استان سمنان در زمینی به مساحت 50 هکتار و در 11 کیلومتری جاده سمنان-دامغان تأسیس شد. ظرفیت تولید مذاب فروسیلیسیم این کارخانه به میزان 25,000 تن در سال است و با بهره گیری از کوره قوس الکتریکی ساخت مانسمان دماگ آلمان تولید می شود. شرکت فروسیلیس ایران، با برخورداری از پیشرفته ترین تکنولوژی، آزمایشگاه و دستگاه های کنترل کیفیت و مطابق با استاندارد بین المللی ISO 5445 مرغوب ترین نوع فرو سیلیسیم را تولید و با توجه به کیفیت بالای محصول، علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور به کشورهای اروپایی و آسیایی نیز صادر می نماید. این شرکت با بهره گیری از امکانات پیشرفته و با تکیه بر تجربه و توان نیروهای متخصص خود، از سال 1380 شروع به تولید فروسیلیسیم منیزیم نموده و در حال حاضر مرغوب ترین نوع این محصول را به گونه ای که ازلحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه های جهانی است، تولید می نماید.

شرکت ملی سرب و روی ایران با سرمایه گذاری اولیه شرکت ملی فولاد ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران و در سال1360 به منظور ایجاد کارخانه های تولید شمش سرب و شمش روی تأسیس شد. در سال 1364 عمده سهام این شرکت به بانک صنعت و معدن واگذار و در سال 1379 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی، عمده سهام آن به شرکت توسعه صنایع بهشهر واگذارشده و به عضویت بازار بورس تهران درآمده است. در اسفند ماه سال 1382 عمده سهام شرکت ملی سرب و روی ایران توسط شرکت توسعه معادن روی ایران خریداری شد. شرکت ملی سرب و روی ایران به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده سرب و روی در منطقه شناخته شده و علاوه بر تأمین نیاز داخلی کشور، توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد، به گونه ای که در حال حاضر این شرکت دارای برند جهانی و معتبر است.

شرکت کالسیمین (سهامی عام) در سال 1343 فعالیت های خود را آغاز کرد و در سال 1376 وارد بازار سرمایه شد. عمده فعالیت های شرکت بر طبق اساسنامه، اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن، تغلیظ و ذوب مواد معدنی، ایجاد کارخانه های تبدیلی مواد معدنی و انجام کلیه عملیات بازرگانی در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت است. سرمایه شرکت در سال 1343 معادل 50 میلیون ریال بوده که طی 20 مرحله افزایش یا کاهش، نهایتاً در سال 1392 با 112 درصد افزایش، به 2,000 میلیارد ریال افزایش یافته است. شایان ذکر است شرکت های مجتمع ذوب و احیای روی قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان، روئین کاران الوند و صنعت روی زنگان از شرکت های زیرمجموعه شرکت کالسیمین هستند و محصولات کنسانتره، روی پخته، کنسانتره روی خام، کنسانتره سرب، شمش روی، شمش سرب و شمش زاماک را به بازار عرضه می کند.

شرکت‌های حوزه فلزات اساسی


عوامل تأثیرگذار بر قیمت گروه فلزات اساسی
هر یک از فعالان بازار سرمایه جهت سرمایه گذاری بر روی گروه فلزات اساسی، علاوه بر اینکه به تحلیل بنیادی و تکنیکال نیاز دارند، باید مجموعه عوامل تأثیرگذار بر وضعیت این شرکت ها را نیز موردتوجه قرار دهند. به همین جهت ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که شرکت های تولیدکننده فلزات اساسی معمولاً با معضلاتی نظیر بدهی های بانکی یا عدم دریافت و پرداخت مبالغ فروش کالا به شکل نقد مواجه هستند. این موضوع طی چند سال گذشته توانسته است فعالیت های این شرکت ها را تحت الشعاع قرار دهد. به نظر می رسد با توجه به شاخص های کلان اقتصادی و رکود در لایه های مختلف اقتصاد، شرکت های عرضه کننده فلزات اساسی نیز با مشکلات مالی زیادی دست وپنجه نرم می کنند که این موضوع سبب شده در میان و بلندمدت به سودآوری مناسبی دست پیدا نکرده و به همین نسبت برای سهام داران سازمان نیز سودآور نباشند. با توجه به این موضوع به نظر می رسد که رفع مشکلات تعامل این شرکت ها با بانک ها، در آینده تجاری آن ها بسیار تأثیرگذار است.

بخش عمده ای از بازار فلزات اساسی بازارهای جهانی هستند؛ به معنای دیگر شرکت های عرضه کننده فلزات اساسی معمولاً صادرکننده های بسیار قوی بوده و این موضوع سبب شده تا وضعیت بازارهای جهانی بر وضعیت تجاری این شرکت ها تأثیرگذار باشد. باتوجه به آمارها و تحلیل های ارائه شده، به نظر می رسد قیمت فلزات اساسی در سال 2018 با افزایش قیمت همراه است. این موضوع نشان می دهد که شرکت های عرضه کننده فلزات اساسی که بازار فروش محصولات آن ها بازارهای خارجی هستند، در سودآوری افزایش مناسبی خواهند داشت که این موضوع مستلزم حفظ سهم بازار خود در بازارهای بین المللی است. باتوجه به این موضوع، افزایش یا کاهش قیمت های جهانی فلزات اساسی همچون فلز روی، شمش سرب، شمش مس و… بر میزان سودآوری تولیدکنندگان فلزات اساسی تأثیرات بسیار زیادی می گذارد و در صورت افزایش قیمت های جهانی، قیمت سهام این شرکت های بورسی نیز افزایش خواهد یافت.

بازارهای هدف فلزات اساسی نیز می تواند در افزایش سودآوری این شرکت ها تأثیرگذار باشد؛ درحقیقت باتوجه به افزایش رقابت در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان فلزات اساسی تمایل دارند بر روی بازارهای بکر سرمایه گذاری کنند تا از طریق کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی بتوانند به سودآوری بیشتری دست پیدا کنند. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن بازارهای مناسب نیست؛ به عنوان نمونه در حال حاضر چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان محسوب می شود و باید به این بازار توجه ویژه ای داشت. زیرا در صورت ایجاد تحولات اقتصادی در این کشور، تاًثیر مستقیم این تحولات را بر قیمت های فلزات اساسی خواهیم دید. البته بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که در مورد مس، شرایط اقتصادی چین می تواند تأثیرگذار باشد. در این میان آمریکا، منطقه یورو و ژاپن نیز جزو مصرف کنندگان فلزات اساسی به شمار می روند و در صورت کسب سهم بیشتر از این بازارها، شرکت های بورسی می توانند به سودآوری بیشتری دست پیدا کنند.

سیاست های خارجی از دیگر عوامل تأثیرگذار بر فعالیت تولیدکنندگان فلزات اساسی است؛ چون بخشی از بازارهای این شرکت ها بازارهای خارجی هستند و به کارگیری ابزارهای موردنیاز در حوزه سیاست های خارجی، امری ضروری محسوب می شود. به عنوان نمونه روابط مناسب بین دو کشور می تواند منجر به افزایش صادرات فلزات اساسی شود.

تصمیمات دولت در حوزه صنعت فلزات از دیگر عوامل تأثیرگذار در این حوزه است؛ در حقیقت بااینکه بخش عمده ای از تولیدکنندگان فلزات اساسی خصوصی هستند اما سیاست های اتخاذ شده توسط دولت می تواند بر فعالیت این شرکت ها تأثیرگذار باشد؛ به عنوان نمونه در صورت اتخاذ سیاست های حمایتی توسط دولت، بانک ها به تأمین مالی این شرکت ها می پردازند و قیمت حامل های انرژی در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت. درگذشته با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در ایران قیمت حامل های انرژی دست خوش تغییراتی شد و وضعیت شرکت های تولیدکننده فلزات اساسی تحت شعاع قرار گرفت. از طرفی با رسیدن به فصل سرما همواره قیمت حامل های انرژی افزایش چشم گیری خواهند داشت و این موضوع برافزایش قیمت فلزات اساسی تأثیرات بسزایی می گذارد.

همچنین زیرساخت های لازم جهت توسعه صنعت فلزات اساسی ازجمله مواردی است که در صورت سرمایه گذاری تولیدکنندگان، می تواند افزایش سودآوری را به صورت میان و بلندمدت برای این شرکت های بورسی به همراه داشته باشد. درحقیقت افزایش ظرفیت تولید اگر بر پایه کسب سهم بیشتر از بازار باشد، قطعاً می تواند برای شرکت های بورسی مثبت تلقی شود.

همچنین شاخص ارزش دلار در بازارهای جهانی می تواند بر قیمت فلزات اساسی تأثیرگذار باشد؛ به عنوان نمونه افت ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر به افزایش قیمت مس در این بازارها خواهد شد. از طرفی قیمت دلار در بازار ایران می تواند بر فعالیت های تولیدکنندگان فلزات اساسی تأثیرگذار باشد؛ چون بسیاری از این شرکت ها دارای محصولاتی صادراتی هستند.

جمع بندی
به صورت کلی مجموعه عوامل بسیار زیادی بر روی فعالیت تولیدکنندگان فلزات اساسی تأثیر می گذارد اما در این مطلب، تلاش کردیم تا در قالب یک مقاله موارد مهم را بیان کنیم. درحقیقت فعالان بازار سرمایه، باید در هنگام خریدوفروش سهام این شرکت ها توجه ویژه ای به بازارهای جهانی و روندهای پیش بینی شده در این حوزه داشته باشند؛ چون در صورت وقوع تغییرات مثبت در این بازارها، قطعاً شرکت های بورسی با وضعیت بهتری مواجه می شوند و قیمت سهام این شرکت ها با افزایش همراه خواهد بود. شایان ذکر است تحلیل های کلان فعالان بازار سرمایه باید در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی قرار گیرد تا از این طریق فعالان بازار سرمایه با سرمایه گذاری بر روی سهام گروه فلزات اساسی به خوبی منتفع شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>