اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بسیاری از معامله گران بورس بعضی اوقات از رفتار قیمتی به نام پولبک زدن قیمتی به اطلاع اند و رفتار مشخص و همیشگی روندهای قیمتی را درک نمی کنند. در پاسخ به این سوال که پولبک چیست یا پولبک به زبان ساده یعنی چه باید گفت که؛ پولبک قیمتی دقیقا مثل داستان دزدی است که می گویند همیشه به محل جرم باز می گردد! یعنی چی؟ یعنی این که وقتی قیمت از سقف قیمتی عبور کرده و مقاومت شکسته می شود، یک بار نمودار به سمت مقاومت شکسته شده بر می گردد و مجددا ناحیه قیمتی مقاومت را لمس می کند و سپس روند صعودی قدرتمندی را از سر می گیرد. پولبک در بورس و در دیگر بازارهای مالی کاربرد فراوانی دارد و وقتی که به اصطلاح سهمی پولبک زد به سقف شکسته شده قبلی، بهترین زمان برای خرید سهم در بورس است، پس به صورت کلی فهمیدیم که پولبک به زبان ساده چه مفهومی دارد و معنی پولبک در بازار بورس از چه قرار است. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد و نکات طلایی را در خصوص با پولبک در تحلیل تکنیکال خواهیم گفت.

پولبک در تحلیل تکنیکال یکی از اصطلاحات مرسوم میان سرمایه گذاران است که اغلب پس از شکست حمایت و یا مقاومت در سهم با آن روبرو می شویم، ولی سوال اصلی این است که به چه دلیل علی رغم این که سرمایه گذاران با مفهوم پولبک در بورس آشنایی دارند، باز هم در زمان خرید و فروش در محدوده پولبک دچار اشتباه می شوند و یا زیان می کنند و یا در زمان نا مناسبی از سهم خارج شده و سود قابل توجهی را از دست می دهند! در این مطلب آموزشی بنا داریم در مورد این اشتباه رایج سرمایه گذاران صحبت کنیم و راه کار های مناسبی را ارائه دهیم، بنابراین این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و اگر با ابهامی مواجه شدید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها بپرسید تا در یک فرصت مناسب به آن پاسخ دهیم.

معنی پولبک در حقیقت همان برگشت قیمت بعد از شکست سطوح قیمتی مهم به سطح پیشین است، ولی بهتر است در ابتدا به این که پولبک چیست پاسخ دهیم و در ادامه به موضوعاتی مانند؛ معنی پولبک در بازار بورس، انواع پولبک در تحلیل تکنیکال، نحوه تشخیص پولبک در معاملات بورس، نکات مهم در خصوص با مفهوم پولبک و … بپردازیم. با مثالی شروع می کنیم؛ فرض کنید سهم در یک روند صعودی قرار دارد و هر بار سقف ها و کف های بالاتری می سازد. در یک بازه زمانی که سهم به محدوده خط روند خود نزدیک می شود، این محدوده را می شکند و بعد از اصلاح چند درصدی، دوباره به خط روند نزدیک می شود و در بیشتر اوقات موفق به عبور از خط روند قبلی خود نمی شود و پس از برخورد به خط روند، مجددا وارد مسیر کاهشی خواهد شد.

پولبک چیست ؟
کلمه پولبک یا همان Pullback در لغت به معنای بازگشت و عقب کشیدن است که مترادف کلمه قلاب است، به همین خاطر در نمودارها نیز به شکل قلاب به نمایش در می آید. معنای دیگری که برای این کلمه در نظر گرفته اند خداحافظی است، به خاطر این که در این حالت همان طور که در مقدمه گفتیم، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، تلاش دارد یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده باز گردد. با شکسته شدن این خطوط و نقض آن ها، از اهمیت آن ها کم نخواهد شد؛ بلکه تغییر وضعیت می دهند و از مقاومت به حمایت و برعکس تبدیل خواهند شد.

معنی پولبک در بازار بورس
اغلب پس از شکست خطوط حمایتی و مقاومتی، در بیش از 60 درصد اوقات، بازار تمایل به بازگشت مجدد به سمت حمایت و مقاومتی که شکسته شده دارد. معمولا در 70 درصد اوقات شکست هایی که با حجم بسیار بالا نسبت به میانگین 30 روزه اتفاوق می افتد، تمایل به مراتب بیش ترین به پولبک پیدا می کنند؛ بنابراین این تفکر که الزاما پس از هر شکست معتبر، باید نیاز به پولبک باشد، اشتباه است.

این موضوع را هم در خاطر داشته باشید که پولبک حتما نباید بازگشت دقیق به سطح شکسته شده باشد؛ بلکه نفوذ موقت به محدوده سطح شکسته شده هم پولبک محسوب می شود و همان طور که گفتیم بهترین و معتبر ترین سیگنال های خرید را می توانید از همین سیستم دریافت کنید، البته در نظر داشته باشید که مواردی مانند؛ آموزش تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی، تابلوخوانی در بورس، استفاده از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس و … هم قادرند در این زمینه به شما کمک شایانی بکنند. اگر قصد دارید در مورد پولبک به زبان ساده بیشتر بدانید در ادامه همراه ما باشید.

انواع پولبک در تحلیل تکنیکال کدام است؟
پولبک به 3 نوع داخلی٬ خارجی و عادی تقسیم بندی می شوند که در ادامه هر یک از این ها را برای شما به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

  • پولبک عادی یا Normal Pullback: این نوع همان نوع نرمال است که بیشتر اوقات نیز آن را می بینید و به صورت ساده همان طور که در تصویر می بینید به سطح مقاومت یا حمایت برخورد می کند و دوباره به حرکت خود ادامه می دهد.
  • پولبک خارجی یا Outside Pullbak: در این حالت به همان صورتی که در تصویر بالا مشخص است، قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت مسیر اصلی خود را در پیش می گیرد و به حرکت ادامه می دهد. این نوع pull back بیانگر بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت های صعودی است و در صورت مشاهده این نوع pull back احتمال صعود قیمت بالا خواهد بود.
  • پولبک داخلی یا Inside Pullback: این نوع از پولبک که سومین نمودار از سمت چپ در تصویر بالا می باشد یک مقدار خطر ناک می باشن، به خاطر این که بیانگر سردرگمی معامله گران در جهت نمودار است. به عنوان مثال در همین نمودار بالا همان گونه که ملاحظه می کنید قیمت مقاومت را رد کرده و به سمت پایین آمده و مجدد دوباره رشد کرده است٬ که اگر قدرت و تصمیم خریداران قاطعانه تر بود این اتفاق نمی افتاد و قیمت سهم بعد از برخورد به مقاومت رشد خود را ادامه می داد.

نحوه تشخیص پولبک معتبر در بورس
پولبک وقتی از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد شد که محدوده حمیات و یا مقاومت شکسته شده با یک حجم بالا شکسته شود که اغلب باید 2 تا 3 برابر میانگین 7 روز اخیر باشد. حال این طور فرض کنید اگر محدوده حمایتی یا مقاومتی پر قدرت شکسته شود و در چند روز پس از آن شاهد باشیم که قیمت پایانی روز جاری کم تر از روز قبل باشد احتمال پولبک پایین است، به خاطر این که احتمال فروش قوی در بازار و نبود تقاضای کافی در سهم وجود دارد. بیشتر سرمایه گذاران بر این باورند که پولبک حتما باید بازگشتی به نقطه شکست باشد در صورتی که در بازار کمتر شاهد این موضوع هستیم و عمدتا پولبک به محدوده شکست تکمیل نخواهد شد.

بولکوفسکی بر این باور است که روندها اغلب 6 روز بعد از شکست، مرحله اول پولبک را به اتمام می رسانند و مرحله دوم پولبک نیزطی یازده روز به اتمام می رسد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر یک محدوده با حجم قوی شکسته شود و پس از آن در پولبک شاهد یک حرکت ضعیف و کم حجم باشیم می توان آن را معتبر به حساب آورد. یکی از نکاتی که حتما باید در پولبک ها مورد توجه قرار داد نوع معاملات حقوقی های بازار می باشد.

آیا پولبک همیشه شروع یک روند جدید است؟
بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که پساز تشکیل پولبک در سهم، شاهد ادامه روند قبل هستیم در صورتی که این درست نیست. بولکوفسکی بر این باور است که حدود 50 درصد از روند ها پس از تکمیل پولبک روند قبلی خود را ادامه می دهند و این در حالی است که 50 درصد روند ها بعد از پولبک با قدرت روند قبلی خود را از دست می دهند و مسیر جدیدی را شروع خواهند کرد. این بدین معنی است که به طور قطع نمی توان بیان کرد که آیا پولبک در سهم رخ می دهد یا خیر و احتمالا در نمودارهای بسیاری نیز شاهد این موضوع بوده اید. پس بهتر است برای تکمیل پولبک و ادامه حرکت حتما آیتم هایی که در متن راجب ان صحبت شد را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

نکات مهم در خصوص با پولبک بورس

  • بیش از 58 درصد روندها بعد از شکست حمایت ها یا مقاومت های معتبر خود به نقاط شکست پولبک خواهند کرد.
  • پولبک های معتبر اغلب در زمانی کم تر از 30 روز شکل گرفته و تکمیل خواهند شد.
  • در بیش از 66 درصد موارد، روندهایی که با حجم معاملات چشم گیری نسبت به میانگین 30 روز گذشته حمایت ها یا مقاومت های خود را شکسته بودند پولبک های قدرتمندی را تشکیل خواهند داد، پس می توان این طور گفت که روندها زمانی که حمایت ها و یا مقاومت ها را با حجم چشم گیری شکسته می شوند علاقه زیادی به پول بک دارند.
  • چنانچه روند پیش از شکست مقاومت خود 3 روز متوالی قیمت پایانی کم تر از قیمت پایانی روز پیش داشته باشد احتمال شکل گیری پول بک بعد از شکست به صورت قابل توجهی کم خواهد شد.
  • بر خلاف تصور عموم پولبک نباید حتما بازگشت به نقطه شکست باشد بلکه نفوذ حداکثر 2 روزه در محدوده نقطه شکست قابل پذیرش می باشد.
  • روندها علاقه دارند 6 روز پس از شکست مرحله اول پولبک را تمام کرده و مرحله دوم پولبک را در طی 11 روز به اتمام برسانند.

مناسب ترین نوع پولبک کدام است؟
بهترین نوع پولبک آن است که به شکل ضعیف و کندی انجام شود. در اصطلاح به این حرکات Compression می گویند. در حقیقت ما یک سطح داریم که با یک یا چند کندل قدرتمند شکسته می شود. حال پولبکی که به سمت این سطح صورت می پذیرد، چنانچه حالت ضعیف و فشرده ای داشته باشد، در وضعیت مناسبی برای معاملات ما قرار می گیرد.

وقتی پولبک اتفاق نمی افتد چه کاری انجام دهیم؟
وقتی که پولبک واقعی انجام نشود، اقدامی در روند گریخته باید انجام داد. بسیاری از معاملات بزرگ در زمان پولبک اتفاق می افتد، در همچین زمانی قانون طلایی همچنان حکم فرمایی می کند. بازار بورس با پیشرفت صعودی در حال حرکت است و بیشتر از آن چه که سرمایه گذاران فکر می کنند به حرکات گسترده خود ادامه می دهند. سهامداران توجه داشته باشند که همیشه پولبک وجود نخواهد داشت و امکان دارد سهم مسیر خود را با شتاب بیش تری به سمت بالا یا پائین طی کند، بنابراین در هر روندی، الزاما نباید منتظر پولبک برای ورود در نقطه خرید مناسب بمانند.

سهامداران بزرگ قصد دارند در چنین معاملات بزرگی روند رو به گستردگی را مورد استفاده قرار دهند که سرمایه گذاران فکر کنند سهام رو به رشد است و هر کدام از آن ها که احساس ترس کند و از ادامه معامله انصراف دهد، سود بسیاری کسب می کنند. چنانچه سرمایه گذاران تنها به علت وجود پولبک وارد بازار شوند امکان دارد بعضی از معاملات را از دست بدهند، به خاطر این که همیشه پولبک وجود نخواهد داشت. اگر در بازار بورس پولبک انجام نشود، سرمایه گذار یک معامله را از دست خواهد داد، ولی بهتر است بداند که اگر وارد معاملات نشود، 50 درصد از زمان خود بیشتر ضرر می کند.

در همچین زمانی راهکار اصلی این است که سرمایه گذار روزانه سیگنال های تکنیکالی را مطالعه کند و در صورت فرصت های ایجاد شده در بازار معاملات خود را انجام دهد. در نظر داشته باشید که در صورت نبود پولبک هم اطلاعاتی برای احتمال شکست یا صعود بازار را متوجه می شوند. یک سرمایه گذار موفق می بایست بداند در قبل و بعد از معاملاتش چه اتفاقاتی رخ داده است و این اطلاعات چه کمکی به معاملات خود می کند.

اصلاح قیمتی چیست؟
اصلاح در واقع یعنی این که سهمی در حال صعود یا نزول است، اما این سهم همیشه نزول یا صعود نمی کند بلکه اواسط کار یک اصلاح انجام می دهد. به عنوان مثال سهم از قیمت 200 تومان به 150 تومان رسیده و بعد یک موج مثبت در نمودار آن ایجاد می شود و تا 170 قیمت را افزایش می دهد، بعد دوباره نزول کرده و افت سهم از 150 به 170 اصلاح سهم در روند نزولی نام دارد.

از طرفی سهمی در حال رشد است، به عنوان مثال از 200 تومان به 300 تومان رسیده و به دلیل جو روانی بازار و مقاومت ها و این که معمولا هیچ موقع صعودها شارپ نیست، استراحتی می کند و برای مثال تا قیمت 250 تومان کاهش می یابد که به این حالت اصلاح در صعود می گویند. به صورت کلی سهم به صورت شارپ صعود و یا نزول نخواهد کرد و اغلب به صورت پلکانی کاهش و یا افزایش را تجربه می کند.

نتیجه گیری و کلام آخر
در انتها یک بار دیگر بگوییم که پولبک به زبان ساده چیست؛ به صورت کلی وقتی که یک سطح شکسته می شود، اغلب پس از آن شاهد یک حرکت برگشتی به آن سطح هستیم که به این حرکت "پولبک" می گویند.

پولبک وقتی دارای اعتبار به مراتب بالاتری است که محدوده حمایت و مقاومت شکسته شده با یک حجم بالا شکسته شود و اغلب باید 2 تا 3 برابر میانگین هفته گذشته باشد. حال این طور فرض کنید اگر محدوده حمایتی یا مقاومتی با قدرت زیاد شکسته شود و در چند روز پس از آن شاهد این باشیم که قیمت پایانی روز جاری کم تر از روز قبل باشد، در این صورت احتمال پولبک کم است، به خاطر این که احتمال فروش قوی در بازار و همچنین نبود تقاضای کافی در سهم وجود دارد.

بیشتر سرمایه گذاران بر این باورند که پولبک حتما می بایست بازگشتی به نقطه شکست باشد و این در حالی است که در بازار کمتر شاهد این شکل از پولبک هستیم و معمولا پولبک به محدوده شکست تکمیل نمی شود. عقیده تحلیلگران تکنیکال بر این است که روندها معمولا 6 روز پس از شکست، مرحله اول پولبک را تمام می کنند و مرحله دوم پولبک نیز طی 11 روز به اتمام خواهد رسید. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که چنانچه یک محدوده با حجم قوی شکسته شود و پس از آن در پولبک شاهد یک حرکت ضعیف و کم حجم باشیم، می توان آن را معتبر به حساب آورد. یکی از نکاتی که حتما باید در پولبک ها در نظر داشته باشید نوع معاملات حقوقی های بازار است.

امیدواریم که با خواندن این مطلب آموزشی رایگان با عنوان پولبک به زبان ساده به صورت کلی با پولبک در تحلیل تکنیکال آشنا شده باشید و مفهوم پولبک در بورس را فهمیده باشید تا پس از این، برای موفقیت و سرمایه گذاری خودتان در بورس از آن استفاده نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>