اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرایط بیمه شخص ثالث 99: 
شرایط جدید بیمه شخص ثالث 99 توسط شورای عالی بیمه در جلسه مورخ 28/12/98 مشخص شد. بر‌اساس مفاد این جلسه با توجه به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال 1399 از سوی قوه قضائیه که متضمن 22/2 درصد افزایش در مبلغ ریالی دیه بوده است و با توجه به افزایش 3 درصدی نرخ حق بیمه رشته شخص ثالث به موجب مصوبه شورای عالی بیمه، همه شرکت های بیمه موظفند، بیمه نامه های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها از 01/01/1399 و پس از آن است، با تعهدات بدنی 4400 میلیون ریال (معادل دیه ماه های حرام) و تعهدات مالی حداقل 110 میلیون ریال و با حق بیمه های مندرج در جدول صادر کنند. جدول پرداختی حق بیمه شخص ثالث 99 باید در معرض دید متقاضیان باشد.

همچنین نحوه اعمال انواع تخفیف ها و اضافه نرخ های حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث 99، بر اساس ضوابط مندرج در آیین نامه اجرایی ماده (18) قانون فوق الذکر و اصلاحیه آن وفق تصویب نامه شماره 65485/ت55299ه مورخ 27/05/1398 هیئت محترم وزیران و با رعایت بخشنامه شماره 120058/400/96 مورخ 09/12/1396 بیمه مرکزی ج.ا. ایران است. در اجرای ماده (3) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال 1395 و آیین نامه اجرایی آن - مصوب هیئت محترم وزیران، شرکت های بیمه مکلفند، بیمه نامه های حوادث راننده ای را که تاریخ شروع پوشش آنها از 01/01/1399 و پس از آن است، با تعهدات حداقل 3300 میلیون ریال و با نرخ ها و ضوابط مقرر در آیین نامه مذکور صادر کنند و در صورت تقاضای بیمه گذاران، مبلغ تعهدات بیمه نامه های حوادث راننده صادره قبلی را با اخذ حق بیمه مربوط تا مبلغ مذکور افزایش دهند.

وضعیت جبران خسارات مالی در بیمه شخص ثالث 99 چگونه خواهد بود؟
با توجه به اینکه در قانون بیمه شخص ثالث 99، جبران کسری پوشش بیمه نامه شخص ثالث در بخش تعهدات بدنی که ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه است، بر عهده صندوق تامین خسارت های بدنی قرار گرفته است، لذا اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای همه بیمه نامه های صادره قبلی، منتفی است. با این وجود چنانچه بیمه گذاران برای جبران خسارت های مالی تقاضای افزایش تعهدات مالی را داشته باشند، شرکت های بیمه مکلفند، با اخذ حق بیمه مربوط، نسبت به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 99 اقدام کنند.

نرخ دیه سال 99 چقدر است؟
با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث 99 به افزایش نرخ دیه سال 99 وابسته است، بد نیست یک بار دیگر نرخ دیه سال 99 را مرور کنیم. بر اساس تصویبات انجام شده، در سال 99 مبلغ دیه در ماه عادی (غیر حرام) معادل 330 میلیون تومان است.

این در حالی است که در سال 98 نرخ دیه 270 میلیون تومان بود. مشخص است که نرخ دیه سال 99 با افزایش حدود 22 درصدی همراه بوده است و بیشتر از سال 98 شده است. این نرخ دیه (330 میلیون) برای ماه های غیر حرام است. با توجه به اینکه در ماه های حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) نرخ دیه بیشتر است، بنابراین اگر در این ماه ها تصادف منجر به فوتی صورت بگیرد، نرخ دیه بر اساس قانون افزایش دیه در ماه های حرام محاسبه خواهد شد.

قانون افزایش دیه در ماه های حرام اینگونه است که باید نرخ دیه ماه غیرحرام را تقسیم بر 3 کنید. سپس آن را با نرخ دیه ماه غیرحرام جمع بزنید. بنابراین بر اساس اینکه نرخ دیه ماه های غیر حرام در سال 99، 330 میلیون است. این عدد باید تقسیم بر 3 شود. حاصل آن که 110 میلیون است، باید مجددا با عدد 330 میلیون جمع بسته شود تا نرخ دیه ماه های حرام سال 99 به دست آید. بنابراین مشخص است که 440 میلیون نرخ دیه ماه های حرام در سال 99 است.

به طور کلی فرمول محاسبه نرخ دیه ماه های حرام اینگونه است:
نرخ دیه ماه های غیر حرام+ یک سوم دیه ماه های غیر حرام= نرخ دیه ماه های حرام.
330+(330÷3) = 440

تخفیفات بیمه شخص ثالث 99 چگونه اعمال می شود؟
تخفیفات بیمه شخص ثالث 99 بر اساس سال های عدم خسارت خودرو محاسبه می شود. هر چه سال‌های عدم خسارت خودرو بیشتر باشد، تخفیفی که به بیمه شخص ثالث تعلق می گیرد نیز بیشتر می شود. لازم است که یادآوری کنیم قانون کاهش تخفیف بیمه شخص ثالث کمی تغییر کرده است که آن را نیز در ادامه شرح خواهیم داد.

  •  1 سال عدم خسارت 5 درصد تخفیف.
  •  2 سال عدم خسارت 10درصد تخفیف.
  • 3 سال عدم خسارت 15 درصد تخفیف.
  •  4 سال عدم خسارت 20 درصد تخفیف.
  •  5 سال عدم خسارت 25 درصد تخفیف.
  •  6 سال عدم خسارت 30 درصد تخفیف.
  •  7 سال عدم خسارت 35 درصد تخفیف.
  •  8 سال عدم خسارت 40 درصد تخفیف.
  •  9 سال عدم خسارت 45 درصد تخفیف.
  •  10 سال عدم خسارت 50 درصد تخفیف.
  •  11 سال عدم خسارت 55 درصد تخفیف.
  •  12 سال عدم خسارت 60 درصد تخفیف.
  •  13 سال عدم خسارت 65 درصد تخفیف.
  •  14 سال عدم خسارت 70 درصد تخفیف.

نحوه کاهش تخفیف ها در قانون جدید بیمه شخص ثالث:

  • یک بار خسارت مالی 20% کاهش تخفیفات.
  • یک بار خسارت جانی 30% کاهش تخفیفات.
  • دو بار خسارت مالی 30% کاهش تخفیفات.
  • دو بار خسارت جانی 70% کاهش تخفیفات.
  • سه بار خسارت مالی 40% کاهش تخفیفات.
  • سه بار خسارت جانی 100% کاهش تخفیفات.

داشتن بیمه شخص ثالث برای هر خودرویی الزامی است و نداشتن آن منجر به جریمه خودرو از جهات مختلف می شود. بنابراین همواره باید تاریخ سررسید بیمه شخص ثالث خود را بدانید و حدود یک هفته مانده به سررسید بیمه، برای تمدید آن اقدام کنید.

اگر در این اوضاع و شرایط مالی نمی توانید به صورت نقدی بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید کنید، از طرح قسطی بیمه شخص ثالث 99 استفاده کنید تا به این ترتیب هم خودروی خود را بیمه کرده باشید و هم فشار مالی حاصل از بیمه کردن خودرو در چند ماه تقسیم شود و پرداخت آن آسان تر شود. بنابراین هیچ بهانه ای نمی تواند توجیه کند که شما بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنید.

حتی اگر قرار است خودرو را در پارکینگ نگهداری کنید و از خانه خارج نکنید، باز هم باید بیمه شخص ثالث آن را تمدید کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
فرهاد بینش:
درود ها ؛ با در نظر گرفتن قوانین جدید بیمه امکان انتقال تخفیف مالک قبلی به مالک جدید که هنوز تعویض پلاک نکرده وجود دارد ؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>