اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قوانین بیمه درمورد رانندگی در مستی:
همانطور که حتما می دانید، خسارات وارد شده ی مالی و یا جانی در تصادفات رانندگی به وسیله ی بیمه شخص ثالث قابل جبران می باشد. اما مطابق قانون مرتبط با این نوع از بیمه، خسارت های وارده در حالت مستی با دیگر انواع خسارات کمی متفاوت بوده که در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع پرداخته و قوانین مرتبط بیمه رانندگی در حالت مستی را با یکدیگر مرور نماییم.

در ماده 16 قانون بیمه شخص ثالث که در سال 1394 تصویب شده است، بیمه گر را در مواردی مکلف نموده است که بدون دریافت ضمانت، خسارت زیان دیده را تماما پرداخت کند.

پس از آن، سازمان بیمه گر با مراجعه به مراجع قانونی به عنوان قائم مقام از سمت فرد زیان دیده، تمام و یا بخشی از خسارت پرداخت شده را از فرد مقصر اخذ نماید. از جمله مواردی که در این قانون ذکر شده است، رانندگی در حالت مستی می باشد.

در بند ب قانون بیمه شخص ثالث در حالت مستی راننده چنین آمده است:
چنانچه رانندگی در حالت مستی و یا مصرف مواد روان گردان و یا مواد مخدر انجام شده باشد و منجر به وقوع حادثه شده باشد که به تایید نیروی انتظامی و یا دادگاه و یا پزشکی قانونی نیز رسیده باشد، بیمه گر مکلف است خسارت فرد زیان دیده را پرداخت نماید و بعد همه و یا بخشی از خسارت را از مقصر دریافت کند.

بنابراین با توجه توضیحات داده شده توجه کنید که بیمه رانندگی در حالت مستی از نوع بیمه شخص ثالث بوده و بیمه گر مکلف است در این حالت نیز خسارت را پرداخت نماید. اما بیمه گر می تواند پس از پرداخت بیمه شخص ثالث در حالت مستی راننده با مراجعه به مقام قضایی مربوطه نسبت به دریافت تمام و یا بخشی از مبلغ پرداخت شده اقدام نماید.

لازم به ذکر است که نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادف رانندگی، تأثیر زیادی بر روند رسیدگی خواهد داشت.

آیا به خود راننده مست هم بیمه تعلق می گیرد؟
توجه کنید که بیمه شخص ثالث موظف است تا خسارت های وارد شده به شخص ثالث همچون راننده و یا سرنشینان خودروی مورد خسارت واقع شده و یا حتی سرنشینان خودروی مقصر را پرداخت نماید.

اما این بیمه مسئولیتی در قبال راننده مقصر و یا مست ندارد. پس در پاسخ به این سوال که (آیا بیمه به راننده مست تعلق می گیرد)، باید گفت که جواب، خیر است!

اما دقت کنید که به همراه بیمه شخص ثالث، بیمه دیگری تحت عنوان بیمه حوادث راننده بالاجبار ارائه می‌شود که این بیمه خسارات جانی که به راننده مقصر(مست) وارد شده است را تحت پوشش قرار می‌دهد.

همچنین لازم به ذکر است که در ماده 6 قانون بیمه قدیم، بیمه شخص ثالث در حالت مستی راننده تنها در صورت فوت و یا نقص عضو، مجبور بود تا خسارت پرداخت نماید اما در ماده 16 قانون جدید، این بیمه موظف است تا علاوه بر پرداخت غرامت فوت و یا نقص عضو، حتی هزینه های جراحت های اندک را نیز به راننده مقصر پرداخت نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حسین سودانی:
بیمه شخص ثالث برای راننده مست ک تصادف کرده ومصدومان ماشین حادثه دیده تعلق میگیره ؟؟؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

احمد جلالی :
باسلام. پسر بنده خودرو خود را در جاده چالوس صبح زود چپ کرده ولی نه خود و نه کسی آسیب ندیده ولی خودرو نود درصد آسیب دیده. ازشب گذشته اسپری دندان استفاده کرده که نسخه پزشک هم موجود می‌باشد ولی کارشناس در کروکی نوشته استفاده از مشروبات الکلی.با وجود اینکه خودرو بنام همسرم می‌باشد حاضریم قسم بخوریم که کارشناس پلیس راهور اشتباه کرده آیا ازبیمه بدنه میتوانم استفاده کنم .
پاسخ زینگ:
سلام
. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>