اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، از حق بیمه تا معایب و مزایا:
بیمه شخص ثالث کوتاه مدت یکی از اقسام بیمه ثالث است که طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد؛ در این بخش به بررسی بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، جدول نرخ بیمه نامه های کوتاه مدت و معایب و مزایای آن می پردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟
تمام افرادی که با خودرو و موتورسیکلت سروکار دارند حتما بیمه نامه شخص ثالث را می شناسند، این بیمه‌نامه تحت عنوان بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث است و به اختصار بیمه شخص ثالث نامیده می شود؛ اجباری بودن این بیمه برای حمایت از همه افرادی است که در حوادث رانندگی دچار زیان جانی و یا ضرر مالی می شوند.

بیمه شخص ثالث متعهد به پرداخت خسارات جانی، یعنی دیه فوت و نقص عضو و همچنین هزینه های پزشکی اشخاص ثالث است، علاوه بر آن بیمه ثالث مسئول جبران خسارات مالی است که به وسیله خودروی بیمه شده به اموال دیگران وارد می شود.

این بیمه نامه بخشی به عنوان بیمه حوادث راننده را نیز شامل می شود و خسارات جانی راننده مقصر حادثه را تأمین می نماید، این خسارت ها شامل پرداخت دیه فوت بر اساس سقف دیه ماه عادی، غرامت نقص عضو و پرداخت هزینه های درمانی راننده مسبب حادثه است.

انواع بیمه شخص ثالث:
بیمه نامه های بلند مدت (یک ساله):
بیمه شخص ثالث به صورت عادی و مانند تمام بیمه نامه ها به صورت یک ساله صادر شده و شروع و پایان اعتبار بیمه نامه در آن درج می شود. اعتبار این بیمه نامه از ساعت 12 شب صدور آن آغاز شده و به مدت 365 روز اعتبار دارد.

بیمه نامه های کوتاه مدت:
بیمه شخص ثالث کوتاه مدت با توجه به درخواست بیمه گذار و شرایط شرکت بیمه از 5 روز تا 270 روز با تعرفه کوتاه مدت محاسبه می شود که در ادامه با ذکر جزئیات حق بیمه به آن خواهیم پرداخت.

قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت:
مطابق ماده 7 آیین نامه بیمه شخص ثالث، حق بیمه بیمه نامه هایی که مدت آن ها یک سال است با رعایت نرخ مصوب بیمه مرکزی و با توجه به دیه مشخص شده در ابتدای هرسال تعیین می گردد.

مخاطبان بیمه شخص ثالث کوتاه مدت:
دارندگان موتورسیکلت ها:

  • آن دسته از دارندگان موتورسیکلت که موتور آنها توسط پلیس راهور توقیف و به پارکینگ منتقل شده است برای ترخیص موتورسیکلت خود نیاز به مدارکی دارند که یکی از آنها بیمه شخص ثالث است؛ اغلب این افراد برای ترخیص موتور خود به بیمه شخص ثالث کوتاه مدت روی می آورند.

افرادی که قصد فروش وسیله نقلیه خود را دارند:

  • اغلب افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند و نمی خواهند هزینه بیمه یک ساله را پرداخت نمایند، برای مدت کوتاهی که وسیله ی نقلیه در اختیار آنهاست به فکر تهیه بیمه شخص ثالث کوتاه مدت هستند.

افرادی که توان پرداخت یکجای حق بیمه بلند مدت را ندارند:

  • اغلب افرادی که پرداخت حق بیمه ثالث به صورت یکجا برای آنها امکان پذیر نیست و برای آنها بارِ مالی زیادی دارد، به دنبال بیمه شخص ثالث کوتاه مدت هستند! اما باید دید خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت صرفه ی اقتصادی دارد یا خیر؟ در ادامه به معایب و مزایای بیمه شخص ثالث کوتاه مدت می‌پردازیم.

معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت:

  • بیمه شخص ثالث کوتاه مدت دارای معایب و مزایایی است که با توجه به شرایط بیمه گذاران می تواند حسن یا عیب محسوب شود.

عدم اعمال تخفیف عدم خسارت تا یکسال:

  • یکی از مهم ترین مواردی که می توان به عنوان یک امتیاز منفی در بیمه شخص ثالث کوتاه مدت به آن اشاره کرد، عدم اعمال تخفیف عدم خسارت تا زمانی است که مجموع بیمه نامه های کوتاه مدت به یک سال برسد.

با یک مثال ساده این بخش را برای شما توضیح خواهیم داد:
اگر شما بیمه نامه ای با سابقه ی 10 سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید و بیمه ثالث کوتاه مدت 2 ماهه خریداری نمایید، برای خرید بیمه نامه بعدی همچنان سابقه ی عدم خسارت شما 10 سال است و نمی توان تخفیف عدم خسارت برای مدت 10 سال و 2 ماه اعمال نمود. این روند تا زمانی که مجموع مدت بیمه نامه های کوتاه مدت شما به یک سال نرسد ادامه دارد؛ یعنی سابقه ی عدم خسارت 10 سال و نیم در بیمه اصلا معنی ندارد و همچنان 10 سال عدم خسارت محسوب خواهد شد.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت از بیمه ثالث یک ساله گران تر است و بیمه گذار موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری است. البته این امر در بیمه به دلایل متعددی کاملا منطقی و عقلانی است.

در این بخش به شرح برخی از این دلایل می پردازیم:

  • دلیل اول این است که بیمه شخص ثالث کوتاه مدت ریسک بیشتری برای شرکت بیمه به همراه دارد؛ بدیهی است ریسکی که در بازه زمانی طولانی تری احتمال رخداد و نیاز به جبران دارد، بسیار کمتر از ریسکی است که در بازه زمانی کوتاه مدت احتمال وقوع دارد.
  • دلیل دیگری که می توان به آن اشاره نمود این است که شرایط ذکر شده برای ریسک بیمه کوتاه مدت در مورد تعهدات شرکت های بیمه هم کاملا صادق است. بیمه گر موظف است تعهداتی مشابه بیمه‌های بلند مدت را پوشش دهد و تمام این تعهدات را در زمان کوتاهی جبران نماید؛ و این امر بار مالی بسیاری را به شرکت بیمه تحمیل می نماید.

مزایای بیمه شخص ثالث کوتاه مدت:
همانطور که اشاره شد بیمه شخص ثالث کوتاه مدت می تواند برای مخاطبان خود یعنی صاحبان موتورسیکلت های متوقف شده، فروشندگان خودرو و افرادی که توان مالی کمتری دارند مناسب باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>