اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

همه چیز در مورد صادرات به اندونزی: 
دسترسی به آب های آزاد، تنوع در محصولات در کنار روابط خوب سیاسی و اشتراکات فرهنگی، باعث شده تا صادرات به اندونزی به گزینه خوبی برای تجار ایرانی تبدیل شود. برای شروع این کار بهتر است ابتدا اندونزی و شرایط صادرات به آن را بشناسید.

اطلاعاتی از اندونزی که باید بدانیم: 
شاید ابتدا عجیب به نظر برسد، اما براساس بسیاری از داده های آماری اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا محسوب می شود. کشوری با فرهنگ و آداب و رسوم نزدیک که می تواند نقش ورود به بازار مهم جنوب شرق آسیا را برای ما داشته باشد.

فرهنگ مردم اندونزی را می توان فرهنگی مسلمان آمیخته با فرهنگ کشورهای شرق آسیا دانست. اشتراکات فرهنگی، تاریخی و سیاسی در کنار دسترسی به آبهای آزاد و اقتصاد پویا، باعث شده تا این کشور به مقصد خوبی برای کالاهای صادراتی ایران تبدیل شود.

تجارت اندونزی در طول تاریخ همواره به علت موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در کنار آبراه های مهم جهان، رونق زیادی داشته است. به گونه ای که حتی دین اسلام از طریق تجارت و دادوستد و توسط بازرگانان مسلمان به این کشور راه یافته است. بسیاری اعتقاد دارند که اندونزی می تواند بستری برای ورود و فعالیت تجار ایرانی در بازار کشورهای آ سه آن باشد که شامل تایلند، مالزی، ویتنام، سنگاپور، فیلیپین و برخی کشورهای همجوار آنها است.

در اینجا تلاش می کنیم مهم ترین اطلاعات مفید در خصوص صادرات به اندونزی را بیان کنیم. ابتدا به بیان وضعیت عمومی آن می پردازیم که پیش نیاز تجارت با هر کشور است.

مردم اندونزی؛ فرهنگ و جمعیت شناختی: 
اندونزی جزء چند کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود که تنوع فرهنگی و اجتماعی بسیار بالایی دارد. آداب و رسوم و فرهنگ این کشور از بسیاری جهات به ایران نزدیک است. این مساله می تواند بر روی صادرات به آنجا، خصوصا صادرات مواد غذایی و کشاورزی تأثیرگذار باشد. اطلاعات زیر مختصری از وضعیت عمومی این کشور جنوب شرق آسیا را در سال 2018 نشان می دهد.

ویژگی های جمعیت شناختی ویژگی های فرهنگی اجتماعی:

  • جمعیت کل 272 میلیون نفر زبان رسمی اندونزیایی.
  • میانگین سنی جمعیت 29.7 سال دین اکثریت مسلمان.
  • جمعیت مردان و زنان 50.35 و 49.65 درصد اقلیت های دینی مسیحیت و بودایی.
  • جمعیت شهری 56 درصد اقلیت های قومی هندو، چینی.
  • جمعیت روستایی 44 درصد شهرهای مهم جاکارتا، سورابایا، سمارانگ، باندونگ، پالمانگ، مدان.
  • اطلاعات جمعیت شناختی اندونزی حاوی نکات مهمی در خصوص تجارت و صادرات است. به عنوان مثال، جمعیت روستایی در اندونزی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بسیار قابل توجه بوده که تجار ایرانی حتما باید آن را مدنظر قرار دهند. میانگین جمعیتی این کشور نیز نشان می دهد که اندونزی کشور جوانی محسوب می شود.

تاریخ، جغرافیا و سیاست در اندونزی: 
جغرافیای اندونزی یکی از منحصر به فردترین نقاط جهان محسوب می شود. احتمالا بسیاری از افراد با شنیدن نام این کشور به یاد سونامی های مرگ بار می افتند. کشور مذکور متشکل از هزاران جزیره کوچک و بزرگ بوده که بزرگ ترین آن جاوه نام دارد. بنابراین چندان راهی به خشکی نداشته و مساحت آب‌های آن بیشتر از مساحت نقاط خشکی است.

جزایر اندونزی دارای آب وهوای کوهستانی، بارانی و پوشیده است جنگل بوده که حوادث طبیعی آن مانند فوران آتش فشان، زلزله و سونامی معروف است. آب وهوای مناسب باعث شده تا جمعیت روستایی و کشاورزی این کشور بالا باشد.

از منظر تاریخی کشور مذکور همواره بخشی از تمدن جنوب شرق آسیا محسوب شده که برای سالیان متمادی تحت سلطه استعمار بوده است. ابتدا اسپانیا و پرتغال و سپس هلند این کشور را تحت استعمار خود گرفتند.

با پایان سلطه هلندی ها بر آن، اندونزی توانست به استقلال دست پیدا کند. به لحاظ سیاسی نیز رئیس‌جمهور اندونزی با رای مستقیم مردم انتخاب شده و قدرت اصلی را به در دست دارد. اندونزی دارای یک مجلس و قوه قضاییه مستقل بوده و به لحاظ سیاست خارجی نیز با اکثر کشورهای جهان روابط خوب و سازنده ای دارد.

اقتصاد اندونزی: 
اقتصاد اندونزی بیشتر مبتنی بر کشاورزی و واحدهای صنعتی مرتبط با کشاورزی است. ضمن آنکه معادن و انرژی نیز نقش قابل توجهی در اقتصاد آن دارند. گردشگری نیز در این اواخر توانسته مقداری اقتصاد آن را بهبود ببخشد.

کشور مذکور به علت جمعیت بالایی که دارد، همواره یکی از کشورهایی محسوب می شود که بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی را دارد. اندونزی هر چند منابع نفتی زیادی ندارد، اما نسبت به سایر کشورهای جنوب شرق آسیا نفت قابل توجهی نیز تولید می کند. در جدول زیر به مهم ترین شاخص های اقتصادی این کشور در سال 2018 اشاره کرده ایم.

شاخص های اقتصادی توضیحات:

  • نرخ تورم 3.3 درصد.
  • نرخ بیکاری 5 درصد.
  • میزان تولید ناخالص داخلی 1042.17 میلیارد دلار.
  • سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از GDP به ترتیب برابر با 12.81، 39.73، 43، 41 درصد.
  • مهم ترین محصولات کشاورزی میگو، کاکائو، قهوه، برنج، ادویه و تنباکو.
  • مهم ترین محصولات صنعتی لاستیک، پوشاک، محصولات چوبی، خودرو، موتورسیکلت، سیمان و محصولات الکترونیکی.
  • مهم ترین محصولات معدنی زغال سنگ، مس و قلع.

رابطه تجاری اندونزی با ایران و جهان چگونه است؟
موقعیت جغرافیایی اندونزی این کشور را در جایگاه بسیار ویژه ای به لحاظ تجاری قرار داده است. چرا که دسترسی به اکثر کشورهای جهان از طریق آب های آزاد بین المللی و بنادر متعدد بسیار آسان شده است.

از شرکاء مهم تجاری اندونزی می توان به چین، ژاپن، آمریکا، ویتنام و برخی کشورهای دیگر اشاره کرد. آمارها نشان می دهد که نقش چین و همسایه های اندونزی در تجارت با آن بسیار پررنگ است.

به لحاظ واردات حدود 75 درصد از نیازهای واردات این کشور از کشورهای آسیایی وارد شده و سهم سایر کشورها بسیار کمتر است. ایران با اندونزی رابطه تجاری کمتری نسبت به همسایگان خود داشته و این موضوع کاملا طبیعی است. اما در سالیان اخیر این روابط بسیار بهبود یافته است.

اصلی ترین شرکاء اندونزی در واردات کالا: 
چین نقش بسیار اساسی در تامین نیازهای وارداتی کشور اندونزی دارد. به گونه ای که حدود 24.13 درصد از محصولاتی وارداتی آن توسط چین تامین می شود که عدد بسیار قابل توجهی است. نقشه زیر براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 بوده که نشان دهنده مقاصد اصلی کالاهای وارداتی اندونزی است.

داده های نقشه فوق برگرفته از داده های سازمان تجارت جهانی (WTO) بوده که شرکاء اصلی اندونزی در واردات کالا را نشان می دهد. براساس این آمارها علاوه بر چین، بیشترین کالای وارداتی از کشورهای سنگاپور (11.36 درصد)، ژاپن (9.53 درصد)، تایلند (5.80 درصد)، آمریکا (5.41 درصد)، کره جنوبی (4.82 درصد)، استرالیا (3.9 درصد)، هندوستان (2.66 درصد) و عربستان (2.60 درصد) به اندونزی وارد شده است.

مهم ترین شرکاء اندونزی در صادرات کالا: 
تقریبا کشورهایی که بیشتری نقش را در واردات اندونزی دارند، مهم ترین مقصد کالاهای صادراتی این کشور نیز هستند. چین در این زمینه در صدر ایستاده و مقصد حدود 15.5 درصد از کالاهای صادراتی اندونزی است.
آمارهای فوق نشان می دهند که غیر از چین، مقصد کالاهای صادراتی اندونزی به ترتیب کشورهای ژاپن (10.81 درصد)، آمریکا (10.25 درصد)، هندوستان (7.62)، سنگاپور (7.21 درصد)، کره جنوبی (5.29 درصد)، فیلیپین (3.79 درصد) و تایلند (3.78 درصد) بوده است.

لیست کالاهای صادراتی به اندونزی: 
در سال 2018 کشور اندونزی به میزان 188.7 میلیارد دلار کالا از سراسر جهان وارد کرده که نسبت به سال قبل از آن بیش از 19 درصد افزایش داشته است. کشورهای آسیایی با تامین 75 درصد از کالاهای وارداتی اندونزی بیشترین کالا را به این کشور جنوب شرق آسیا صادر کرده اند.

بعد از آن، قاره های اروپا (9.5 درصد)، آفریقا (3.4 درصد) و آمریکای لاتین (2 درصد) در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

کالاهای زیر جزء مهم ترین کالاهای وارداتی اندونزی براساس داده های سازمان تجارت جهانی در سال 2018 محسوب شده که حدود 66 درصد از نیازهای وارداتی این کشور را شامل می شود.

  1.  سوخت های فسیلی خصوصا نفت (16.7 درصد).
  2.  تجهیزات برقی (11.4 درصد).
  3.  پلاستیک و محصولات پلاستیکی (4.9 درصد).
  4.  مواد شیمیایی آلی (3.7 درصد).
  5. غلات (2 درصد).
  6.  تجهیزات رایانه (14.44 درصد).
  7.  آهن و فولاد (5.4 درصد).
  8.  وسایل نقلیه (4.3 درصد).
  9.  محصولات فلزی (2.1 درصد).
  10. علوفه دامی (1.6 درصد).

وضعیت واردات اندونزی از ایران: 
در سال 2018 کشور اندونزی بیش از 419 میلیون دلار از ایران کالا وارد کرده نسبت به سال قبل از آن جهش قابل توجهی داشته است. بیشترین حجم صادرات ایران به این کشور مربوط به سال 2011 بوده که بیش از 1000 میلیون دلار کالا صادر شده است.

نمودار زیر میزان صادرات کالا از ایران به اندونزی را در سالیان اخیر منطبق با داده های WTO نشان می دهد.

بررسی و مشاهده لیست کالاهای صادراتی به اندونزی از ایران، نشان می دهد که برخی از کالاها به صورت میانگین بیشتر از سایر نمونه ها صادر شده است.

مشتقات نفتی، محصولات کشاورزی، سنگ های معدنی و سایر محصولات دیگر جزء کالاهای صادراتی پرطرفدار محسوب می شوند. لیست منطبق با آخرین داده های صادراتی سال 2018 (WTO) بوده که مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اندونزی را به ترتیب نشان می دهد.

  1.  سوخت های فسیلی و مشتقات نفتی.
  2.  آهن و فولاد.
  3.  خشکبار، میوه و مرکبات.
  4.  تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی.
  5.  فرش و کفپوش های نخی.
  6.  خاک و مواد معدنی سیمان، گچ، آهک، گوکرد.
  7.  فلز روی.
  8.  مواد شیمیایی معدنی، فلزات گران بها.
  9.  مواد شیمیایی آلی.
  10.  سبزیجات خوراکی و سیب زمینی.

علاوه بر آمارهای فوق، داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می دهد که برخی از کالاها جزء کالاهای پرطرفدار صادراتی به اندونزی محسوب می شوند. لیست زیر برگرفته از داده های گمرک در سال 97 بوده که مهم ترین کالاهای صادراتی از ایران به این کشور جنوب شرقی آسیا را نشان می دهد.

  • آهن، میلگرد و محصولات آهنی.
  • قیرنفت.
  • کربن.
  • فرض و انواع گلیم.
  • کف پوش های غیرمخملی باف.
  • پروپان، بوتان.
  • خرما و خشکبار.
  • سرب و گوگرد.
  • تجهیزات پزشکی و تشخیص بیماری.
  • تیزابی.

در خصوص آمارهای فوق باید دقت کرد که گمرک هر منطقه بیشتر در زمینه صادرات محصولات همان منطقه فعال خواهد بود. بنابراین آمارهای گمرکات مختلف می تواند متفاوت باشد. با این حال، لیست فوق چکیده ای از اطلاعات کل گمرکات است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>