اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

افت قیمت خودرو

بیمه بدنه خسارت ناشی از تصادفات را پرداخت می کند. خسارتی که در تصادفات به خودرو وارد می شود دو نوع است. خسارت مستقیم و خسارت غیر مستقیم. خسارت مستقیمی که به بدنه و تجهیزات خودرو وارد و با کسر فرانشیز مشخص به راننده پرداخت می شود. اما در بعضی از تصادفات، به علت شدت حادثه، ارزش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. سوال اصلی این است که آیا بیمه برای افت قیمت خودرو هزینه ای را پرداخت می کند یا نه؟

محاسبه افت قیمت خودرو
محاسبه افت قیمت خودرو فرمول یا مبنای مشخصی ندارد و بر اساس عرف بازار مشخص می شود. همچنین نسبت به این که کدام قطعه خوردو تعویض یا رنگ شده، افت قیمت متفاوت خواهد بود. در واقع افت قیمت خودرو به نسبت تعویض یا رنگ شدگی سقف، گلگیر، در عقب یا جلو، صندوق، کاپوت و … متفاوت است. اما نکته مهم این است که باید برای کارشناس دادگستری ثابت شود که افت قیمتی که برای ماشین به وجود آمده، ناشی از همان تصادفی بوده که مورد ادعای راننده آسیب دیده قرار گرفته است. در واقع تصادف های قبلی نباید تأثیری در افت قیمت ایجاد شده داشته باشد.

افت قیمت خودرو تا چند سال می باشد؟
رویه ای که وجود دارد این است که به خودروهای بیش از 5 یا 6 سال خسارت افت قیمت تعلق نمی گیرد. اما با توجه به این که خودروهای خارجی حتی بعد از 5 یا 6 سال، قیمت بالای خود را حفظ می کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت، در نهایت نظر کارشناس و میزان خسارتی که به خودرو وارد شده مشخص می کند آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا نه.

مدارک لازم برای دریافت افت قیمت خودرو
اگر دو طرف برای پرداخت خسارت افت قیمت به توافق نرسیدند، شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی به شکایت راننده آسیب دیده است. باید در ابتدا درخواست براورد افت قیمت تکمیل و به شورا تحویل داده شود. اگر مشخص شد افت قیمت کمتر از 20 میلیون تومان است، مسئله در همان شورای حل اختلاف قابل رسیدگی است. در غیر این صورت دادگاه مرجع رسیدگی به موضوع افت قیمت خواهد بود.بعد از این که کارشناس رسمی، میزان افت قیمت را براورد کرد، باید دادخواست شکایت از مقصر تحویل دادگاه شود.

کروکی تصادف یکی از مهم ترین مدارک است. اگر مقصر حادثه فرار کرده و پلیس کروکی نکشیده باشد، کارشناس شورای حل اختلاف بر اساس شواهد و شرح حادثه، کروکی را ترسیم می کند. اما به هر حال ممکن است این کروکی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.

میزان افت قیمت خودرو
نکته مهم این که در صورت امکان بهتر است قبل از مراجعه به تعمیرگاه و تعمیر خودرو, برای براورد افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کنید تا کارشناس مربوطه خسارت دقیق را مشخص کند. اگر میزان افت قیمت کمتر از 20 میلیون باشد، موضوع در همان شورای حل اختلاف بررسی می شود. اگر مبلغ خسارت بیش از 20 میلیون باشد، مرجع رسیدگی به این موضوع دادگاه خواهد بود.

البته اگر این امکان وجود ندارد که کارشناس شورای حل اختلاف قبل از تعمیر خودرو، آن را بررسی کند، شما حتما باید قبل از تعمیر خودرو، عکس های واضح و با جزئیات مشخص بگیرید. همچنین می توانید به شرکت بیمه مراجعه کنید و مدارکی که شرکت برای پیگیری خسارت شما جمع آوری کرده را تحویل بگیرید و به شورای حل اختلاف ارائه دهید. این مدارک شامل عکس و گزارش کارشناس بیمه است که به استناد آن می توانید برای دریافت خسارت افت قیمت در شورای حل اختلاف، اقدام کنید.

بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می کند؟
بر اساس ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، کارشناس فنی باید میزان خسارت اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمت را مشخص نماید. از طرفی بر اساس ماده 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی هر کسی که به مال یا آبروی طرف دیگر خسارتی وارد می کند باید آن را جبران کند. در نتیجه خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه است. اما در این که شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت آن دارد یا نه، نظر قطعی وجود ندارد. عرفا شرکت های بیمه هزینه ای بابت خسارت افت قیمت پرداخت نمی کنند و مقصر حادثه موظف است آن را بپردازد.

البته در مواردی دیده شده که مقصر حادثه پس از پرداخت افت قیمت خودروی آسیب دیده، با شکایت از شرکت بیمه خسارت را دریافت کرده است. چرا که بر اساس ماده 2 قانون شخص ثالث، شرکت بیمه موظف است خسارات بدنی و مالی شخص ثالث را جبران کند و افت قیمت خودرو از این قاعده مستثنی نشده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>