اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه موتور سیکلت

در حوزه بیمه بدنه، اگر اطلاع رسانی جامع و فرهنگسازی درستی صورت بگیرد؛ بیمه بدنه را می توان رقیب قدرتمندی برای بیمه شخص ثالث محسوب کرد؛ مخصوصا بیمه بدنه موتورسیکلت، زیرا در حال حاضر، با توجه به میزان تولید موتورسیکلت در داخل از کشور و واردات این وسیله نقلیه و به واسطه ترافیک شهرهای بزرگ، موتورسیکلت به یک وسیله کارآمد اما مستعد خطرهای ناگهانی تبدیل شده است.بیمه بدنه موتورسیکلت بر خلاف بیمه شخص ثالث موتور اجباری نیست؛ بیمه بدنه موتورسیکلت شامل پرداخت تصادفات و آتش سوزی است.

بیمه بدنه موتورسیکلت چه خسارت هایی را پوشش می دهد؟

برای شناخت بهتر این نوع بیمه، ابتدا باید بدانیم بیمه بدنه موتورسیکلت چه خسارت هایی را پوشش می دهد. همانطور که گفته شد و بر اساس قانون، بیمه بدنه موتورسیکلت در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش می دهد:

  • برخورد دو موتورسیکلت به هم یا برخورد موتورسیکلت با خودروها، یا برخورد با یک جسم ثابت یا متحرک، برخورد اشیا به موتورسیکلت (موتورسیکلت در حال حرکت و یا سکون)
  • واژگون شدن موتورسیکلت، سقوط موتورسیکلت
  • حریق (آتش سوزی)

خسارت هایی که تحت پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت قرار نمی گیرند:

فلسفه اصلی به وجود آمدن انواع محصولات بیمه ای، مدیریت و کاهش ریسک است. بیمه گذار همواره به دنبال پوششی است که ریسک بیشتری را در بر بگیرد و ارزش وجه پرداختی برای خرید بیمه بدنه را داشته باشد. بیمه مرکزی که به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر بر شرکت های بیمه، مجوز پوشش هر نوع ریسکی را به شرکت های بیمه گر نمی دهد. خسارت هایی که طبق آیین نامه بیمه بدنه، نمی توانند توسط شرکت های بیمه پوشش داده شوند عبارتند از:

  • خسارت سرقت کلی و جزئی به دلیل ریسک بسیار بالای آن پوشش داده نمی شود. (البته در شرایط خاص بیمه گر می تواند برای سرقت کلی و جزئی برخی موتورسیکلت های خاص و گران قیمت از شرکت بیمه مادر مجوز پوشش سرقت بیمه بدنه موتورسیکلت دریافت نماید.)
  • خسارت های ناشی از جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب به موتورسیکلت.
  • خسارت های ناشی از انفجارهای هسته ای، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم.
  • خسارت های ناشی از عمد بیمه گذار، ذی نفع یا راننده موتورسیکلت.
  • خسارت های ناشی از تعقیب و گریز از پلیس با موتورسیکلت.
  • شرکت بیمه خسارت های وارد شده به موتورسیکلت را تنها زمانی پرداخت می کند که گریز از پلیس توسط شخص دیگری بجز مالک موتورسیکلت، به صورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک آن انجام شود.
  • خسارت های ناشی از استفاده مشروبات الکلی، مواد روان گردان یا مخدرها.
  • خسارت هایی که به دلیل حمل بار بیشتر از حد مجاز به موتورسیکلت وارد می شود.
  • خسارت های ناشی از رانندگی بدون گواهی نامه موتورسیکلت.

شرکت بیمه گر خسارت وارد شده به موتورسیکلت مربوط به گواهی نامه را تحت شرایط زیر پوشش نمی دهد:

  • رانندگی بدون گواهی نامه
  • رانندگی با گواهی نامه باطل شده
  • رانندگی با گواهی نامه ای که موضوع آن با وسیله نقلیه مطابقت نداشته باشد.(مثلا شما صرف داشتن گواهی نامه خودرو نمی توانید موتورسیکلت برانید و باید گواهی نامه موتورسیکلت داشته باشید.)
  • تمام شدن اعتبار گواهی نامه به معنای باطل شدن آن نیست.

مدت اعتبار بیمه بدنه موتورسیکلت:
مانند بسیاری از بیمه نامه ها، بیمه بدنه موتورسیکلت نیز از ساعت 24 روزی که خریداری شده شروع می شود و پایان مدت اعتبار بیمه نامه آن یک سال بعد است؛ و زمان اعتبار آن در بیمه نامه درج می گردد.

وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه موتورسیکلت:

  • رعایت اصل حد اعلای حسن نیت
  • پرداخت مبلغ بیمه
  • اعلام تشدید خطر
  • اعلام نمودن خسارت
  • عدم اظهارات غیرواقعی
  • اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت
  • خودداری از جابه جایی موتورسیکلت هنگام بروز خسارت
  • اجتناب از تعمیر موتورسیکلت بدون هماهنگی با بیمه گر

موارد فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت از طرف بیمه گر (شرکت بیمه)

  • پرداخت نکردن به موقع حق بیمه.
  • در صورت تشدید خطر و تغییر ریسک، مگر آن که توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار شده باشد.
  • در صورتی که بیمه گذار سهوا یا عمدا از ارائه اطلاعات خودداری نماید و یا اظهارات خلاف واقع بنماید و این امر در ارزیابی ریسک مؤثر باشد.

موارد فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت از طرف بیمه گذار (مشتری)

  • در شرایطی که ریسک موضوع بیمه کاهش یابد و شرکت بیمه حاضر به کاهش در حق بیمه نشود.
  • در صورتی که فعالیت شرکت بیمه به هر دلیل متوقف شود.

فسخ خود به خود بیمه بدنه موتورسیکلت

اگر موتورسیکلت به دلیل وقوع حادثه ای که جزو پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت نیست از بین برود، بیمه نامه خود به خود فسخ می شود.

فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت هنگام انتقال مالکیت

در صورت انتقال مالکیت موتورسیکلت، بیمه گذار می تواند بیمه نامه را فسخ و حق بیمه مدت باقیمانده بیمه نامه خود را از شرکت بیمه دریافت نماید. در صورت عدم فسخ بیمه نامه اگر مالک جدید به تعهدات بیمه گذار در مقابل بیمه گر عمل نماید تعهدات بیمه گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.در هنگام نقل و انتقالات حتما به بیمه گر اطلاع رسانی شود. در صورت بروز خسارت و عدم اطلاع شرکت بیمه از انتقال مالکیت، بیمه گر در قبال مالک جدید تعهدی نخواهد داشت.

نحوه تعیین و پرداخت خسارت بیمه بدنه

مقدار خسارت قابل پرداخت بیمه بدنه موتورسیکلت، توسط بیمه گر مشخص می شود.در صورت عدم توافق در مورد مبلغ مورد پرداخت برای خسارت بیمه بدنه موتورسیکلت، می توانند از طریق داوری یا مراجعه به مراجع قضایی موضوع را حل نمایند.

خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت

خسارت کلی زمانی است که موتورسیکلت به صورت کلی از بین رفته باشد؛ یعنی خسارت وارد شده ناشی از حوادث مشمول بیمه بدنه موتورسیکلت به شکلی باشد که مجموع هزینه های تعمیر و تعویض قسمت های آسیب دیده آن به همراه هزینه های نجات از 75 درصد قیمت موتورسیکلت در روز حادثه بیشتر باشد.در خسارت کلی ملاک محاسبه خسارت، ارزش معاملاتی موتورسیکلت در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه شده است.

مبالغ زیر از خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت کسر می شوند:

  • ارزش بازیافتی احتمالی
  • کسورات مقرر کسر
  • مبالغ زیر به خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت اضافه می شوند (مشروط بر اینکه از کل مبلغ بیمه بیشتر نشود)
  • هزینه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر

نکات مهم درباره دریافت خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت:

ارزش بازیافتی خودرو توسط شرکت بیمه گر تعیین می شود.در صورت عدم موافقت بیمه گذار با ارزش تعیین شده، بیمه گر پس از تملک خودرو و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه خاتمه می یابد.در صورتی که مدت قرارداد بیمه بیش از یک سال باشد حق بیمه سال های بعد به بیمه گذار مسترد می شود.

خسارت جزئی بیمه بدنه موتورسیکلت

خسارت هایی که زیر مجموعه تعریف خسارت کلی نباشند، خسارت جزئی محسوب می شود.

ملاک تعیین خسارت جزئی، هزینه تعمیر شامل:

  • دستمزد
  • قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز
  • هزینه نجات و حمل تا حد مقرر

خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
علیرضا حیدری:
مفید بود ممنونم
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>