اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مقدمه
امروزه در تمامی دنیا بازارهای مالی عضو جدایی ناپذیر زندگی انسان ها هستند. سالیان درازی است که در کشورهای پیشرفته معاملات فارکس، بورس، اوراق قرضه و کالاهای آتی شکل گرفته است. فردی که می خواهد پا در بازارهای مالی بگذارد در میان انواع بازارها گم می شود، از خود میپرسد آیا بازار بورس سنتی برای من مناسب هست یا بازار فارکس؟ بازار CFD مناسب هست یا بورس سنتی؟ افراد زیادی هستند که این سوالات را از خود میپرسند. و ممکن است در نهایت با یک انتخاب ناآگاهانه خود را درگیر مسائل زیادی کنند.

بنابراین مهم است که تفاوت بازارهای مالی را بشناسیم و بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری خود پیدا کنیم.

بازار بورس، قدیمی ترین بازار مالی دنیا
این روزها با پیشرفت علم مالی انواع جدیدی از قراردادها و بازارهای مالی به وجود آوردند که ویژگی های خارق العاده ای دارند. برخی از این بازارها قدمتی کمتر از 50 سال دارند، اما بازار بورس سنتی بسیار قدیمی است.

بیش از دو قرن پیش در لندن بازاری به وجود آمد که مردم و سرمایه گذاران می توانستند سهام شرکت های مختلف را بخرند و در آن شرکت شریک شوند. به عنوان مثال فردی که کارش ساخت و ساز خانه بود از مردم جذب سرمایه می کرد و سرمایه گذاران را در سود خود شریک می کرد. هر فرد به ازای پولی که میداد، سهمی دریافت می کرد و این سهم را در برگه ای به نام برگه شراکت یا سهام داری مینوشتند.

سرمایه گذاران می توانستند سهام های خود را به یکدیگر بفروشند و یا سهام دیگری را بخرند. از همان روزها پایه و بنیاد انواع تحلیل و اختلاف نظر درباره آینده قیمت ها شکل گرفت. فردی فکر می کرد اوضاع اقتصاد خراب هست. تمام سهام خود را میفروخت و فرد دیگری که به آینده خوشبین بود آن را میخرید. در سالیان متمادی بازار بورس رشد کرد و در سراسر دنیا بازارهایی زیر نظر دولت ها شکل گرفت که مردم می توانستند آزادانه در آن به خرید و فروش سهام های مختلف بپردازند.

بعد از مدتی که گرایش مردم به بازار بورس بیشتر شد. افرادی زیادی بودند که در این بازار به ثروت های کلانی میرسیدند و از بزرگان زمان خود میشدند. سهام دار در ازای سرمایه ای که پرداخت می کرد، هرسال مبلغی به عنوان سود مشارکت از شرکت دریافت می کرد. البته این مبلغ ثابت نیست و نبوده و اگر شرکت ضرر کند سودی به سهام دار تعلق نمی گیرد.

حق دیگری که سهام داران داشت و دارد این است که از میان خود نماینده ای به عنوان هیئت مدیره انتخاب کنند و در جلسه سالیانه به او رای بدهند. بازار بورس ویژگی های خیلی خوب و فوق العاده ای برای سرمایه گذاری داشت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ویژگی های آن بهتر نیز شده است. اما برخی ویژگی های آن نیز زیاد جذاب نیست.

بازار فارکس، تحولی در بازارهای مالی
بسیاری از مردم فکر می کنند بازار فارکس بازار معامله سهام های مختلف است. در حقیقت بازار فارکس را با بازار بورس اشتباه می گیرند. اما بازار فارکس بازار برابری ارزها است. این بازار بزرگ ترین بازار مالی دنیا است. روزانه بیش از 5 تریلیون دلار پول در آن جا به جا می شود، مخصوص معامله ارزهای مختلف دنیا در برابر یکدیگر است. به عنوان مثال فردی که یورو دارد و می خواهد یورو خود را بفروشد و به دلار تبدیل کند، نمیداند با چه قیمتی باید این کار را کند؟
به بیانی دیگر نمیداند اگر یک یورو بدهد، چند دلار می گیرد؟ وارد بازار فارکس می شود و به نماد EUR USD مراجعه می کند. بر فرض قیمت این نماد 1.12 می باشد. این بدان معناست که هر یک یورویی را که می دهد، 1.12 دلار دریافت می کند.

بازار فارکس یک دسته بندی دیگر از بازارهای مالی هست که نسبت به بازار بورس نوسانات و ریسک کمتری دارد. به عنوان مثال در سال 2008 که بازار بورس بیش از 50 درصد ریزش کرد. ارزهای بازار فارکس تغییر ریزش آنچنانی ای از خود نشان ندادند.

تفاوت های بازار فارکس و بازار بورس چیست؟
همانطور که میدانید، بازار فارکس بازار ارزها هست و بازار بورس متعلق به سهام شرکت های مختلف.

از لحاظ دسته بندی دارایی ها کاملا با هم متفاوت هستند.

بنابراین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم تفاوت ارزها با سهام ها هست:

1-از لحاظ ریسک سرمایه گذاری، ارزها نسبت به سهام ها دارایی های امن تری هستند.
با توجه به شاخص هایی که برای اندازه گیری ریسک هر دارایی و دسته بندی دارایی وجود دارد، ارزها مطمئن ترین دسته بندی دارایی هستند که نوسانات کمتری دارند.

2-نقدینگی بیشتر بازار فارکس نسبت به بازار بورس: بازار فارکس بزرگ ترین بازار مالی دنیاست که بیش از 5 تریلیون دلار در روز حجم معاملاتی دارد، اما بزرگ ترین بازار بورس دنیا که بازار بورس نیویورک هست با اختلاف فاحش تقریبا 100 میلیارد دلار در روز حجم دارد.
این بدان معناست که اگر شما در بازار فارکس ارزی را خریداری کنید، در کمتر از یک ثانیه ارز شما فروش میرود و معامله شما انجام می شود.

اما در بازار سهام سنتی باید زمان زیادی صبر کنید.

4-در بازار فارکس کارگزاران بیش از 100 برابر پولی که در حساب هست اعتبار معاملاتی می دهند که به آن اهرم میگویند، اما در بازار بورس فقط می توانیم با پول خودمان معامله کنیم.
به عنوان مثال ما 1000 دلار پول داریم و می خواهیم با آن سرمایه گذاری کنیم. اگر وارد بازار بورس سنتی شویم، با 1000 دلار می توانیم 5 عدد سهم اپل بخریم که تقریبا می شود 1000 دلار.

اما اگر وارد بازار فارکس شویم، با پولمان می توانیم صد اونس طلا و یا 1 لات دلار آمریکا به دلار کانادا بخریم که می شود 100000 دلار. بنابراین پتانسیل سود بازار فارکس به دلیل وجود اهرم بسیار بیشتر است. ما با 1000 دلار خود بیش از 100000 دلار خرید کردیم.

4-امکان کسب سود از کاهش قیمت ها در بازار فارکس

  • در بازار فارکس ما می توانیم از کاهش قیمت ها هم سود کنیم. اما در بازار بورس فقط می توانیم از افزایش قیمت ها پول کسب کنیم.
  • بگذارید یک مثال بزنم. در سال 2008 بازار سهام سقوط کرد. هرکسی که می توانست به جای خرید، بازار را بفروشد و از پایین آمدن قیمت ها سود کند تیلیاردر شده بود.
  • در بازار فارکس این امکان وجود دارد، هنگامی که ارزش پوند نسبت به دلار در سال 2017 کاهش پیدا کرد. بسیاری از معامله گران پوند را فروخته بودند و از فروش پوند سود کسب کردند. در حالی که در بازار بورس فقط می توانیم از بالا رفتن قیمت ها سود کنیم.

تنوع دارایی ها در کارگزاری های فارکس

هنگامی که ما در بازار فارکس فعالیت میکنیم، فقط به ارزها دسترسی نداریم. می توانیم بسیاری از دارایی های دیگر را معامله کنیم. در واژه بازار فارکس به معنای بازار برابری ارزهاست. اما امروزه کارگزاری و بروکرهای فارکس دسته بندی دارایی های بیشتری ارائه می دهند که معامله گران می توانند در آن بازارها نیز سرمایه گذاری کنند.

به عنوان مثال امروزه شاخص های بورس، طلا، نفت، نقره و…عضو جدا نشدنی کارگزاری های بازار فارکس هستند. برخی از کارگزاری ها قراردادهای جدیدی از سهام های سراسر دنیا، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال، کالاهای معاملاتی و صنعتی مانند مس، پلاتینیوم، قهوه، ذرت و… … ارائه می دهند. این دارایی های زیر مجموعه قراردادهای CFD و فیوچر ( آتی) هستند.

شما می توانید تعداد زیادی سهام، ارز دیجیتال، شاخص های بورس، اوراق قرضه را معامله کنید. در حالی که در بازار بورس ما فقط می توانیم سهام خرید و فروش کنیم و از بالا رفتن قیمت سهام ها سود کسب کنیم.

اما در بازار فارکس، آتی و CFD ما می توانیم از ریزش قیمت نیز پول دربیاریم و از اهرم های هیجان انگیزی استفاده کنیم.

به طور خلاصه بازار بورس عضو دسته بندی بازارهای سنتی هست. اما بازار فارکس و مشتقه بازارهای مدرن تری هستند و ویژگی های معاملاتی جذاب تری دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>