اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

همانطور که می دانید موتورسیکلت مانند تمام وسایل نقیله موتوری باید دارای بیمه نامه اجباری «مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» که به اختصار «بیمه شخص ثالث» نامیده می شود؛ باشد. بیمه موتورسیکلت، کمتر مورد توجه قرار گرفته اما این بیمه نامه بسیار ضروری است.امروزه در همه جوامع انسانی، قبول مسئولیت اعمال هر فرد یک اصل پذیرفته شده است و هر خسارتی که از جانب فرد به اشخاص دیگر وارد شود را باید جبران نماید.

شخص ثالث در بیمه موتورسیکلت کیست؟
قبل از هر چیز باید بدانیم که به همه افرادی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که توسط وسیله نقلیه موتوری دچار خسارت و زیان مالی و یا بدنی شوند به جز خود راننده ی مقصر حادثه (که در این بیمه نامه راکب موتورسیکلت است)، شخص ثالث گفته می شود.البته طبق قوانین جدید، بیمه راننده موتورسیکلت هم اجباری است و درصورت فوت یا نقص عضو وی در صورت مقصر حادثه بودن، هزینه های درمان وی پرداخت می شود و یا دیه به وراث وی تعلق می گیرد.

تعریف حادثه در خسارت بیمه موتورسیکلت
«حوادث شامل هر سانحه ناشی از وسایل نقلیه موتوری و محمولات آنها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی و یا انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه است.»طبق تعریف فوق حادثه هر سانحه ایست که توسط وسیله نقلیه موتوری ایجاد شود؛ موتور سیکلت نیز جزو وسایل نقلیه موتوری زمینی است.

مفهوم خسارت جانی و بدنی در بیمه موتورسیکلت
به هر نوع دیه یا ارش (دیه ای است که مقدار و میزان آن مشخص نشده) که درصورت بروز؛

  • آسیب
  • شکستگی
  • نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی موقت یا دائم)
  • فوت شخص ثالث

به دلیل حوادث مشمول موضوع قانون بیمه اجباری شخص ثالث است خسارت بدنی بیمه شخص ثالث گفته می شود.

آیا بیمه موتورسیکلت اجباری است؟
همانطور که می دانید طبق قوانین داشتن بیمه شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی (اعم از موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) اجباری است؛ در قانون بیمه شخص ثالث، کلمه «اجباری» به صراحت دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی را موظف به تهیه این بیمه نامه نموده است.

نداشتن بیمه شخص ثالث برای این وسایل از جمله موتورسیکلت جرم محسوب می شود؛ و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص زیان دیده در حوادث رانندگی تدوین شده است.بنابراین موتورسیکلت هم حتما باید دارای بیمه شخص ثالث باشد و تمام دارندگان موتورسیکلت موظفند قبل از استفاده از هر وسیله نقلیه موتوری، اول بیمه شخص ثالث آن را کنترل نموده و از اعتبار بیمه نامه برای پوشش دهی خسارت های جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوند.

عواقب دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

  • به موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خدماتی ارائه نخواهد شد و ارائه خدمات به این موتورسیکلت ها جرم محسوب می شود.
  • در سراسر کشور موتورسیکلت هایی که فاقد بیمه نامه باشد توقیف خواهند شد و نقل و انتقال آنها نیز ممکن نخواهد بود.
  • بیمه شخص ثالث برای همه خصوصا موتورسیکلت ها اجباری است.
  • موتورسوار ها که از امنیت کمتری نسبت به رانندگان خودرو برخوردار هستند و عواقب نداشتن بیمه موتورسیکلت برای آنها سنگین تر خواهد بود.
  • موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه شخص ثالث چنانچه متوقف شوند، ترخیص نخواهد شد.
  • نداشتن بیمه نامه برای موتورسیکلت مانند نداشتن گواهینامه برای موتورسیکلت سوار است و چنانچه تصادف کند اعمال قانون می شود و موتورسیکلت تا تعیین تکلیف بیمه ترخیص نخواهد شد.
  • در صورت شناسایی موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، موتور متوقف شده و به پارکینگ منتقل می شود.
  • در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث در حوادث، اگر مالک موتورسیکلت مقصر باشد، باید کلیه هزینه ها را شخصا بپردازد. در صورت بروز حوادث منجر به فوت یا خسارات بدنی دیگر، خسارت های مالی جبران ناپذیری برای راننده مقصر در پی خواهد بود.
  • امکان خرید و فروش موتورسیکلتی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست وجود ندارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>