اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازار آتی (فیوچر) هم مانند بازار فارکس یکی از جذابترین بازارهای مالی در تمام دنیاست. روزانه معامله گران بی شماری در این بازار معامله می کنند، زیرا که این بازار پتانسیل سودهای باورنکردنی ای را دارد. افراد زیادی در این بازار ثروت فراوان کسب کردند. بیاید بررسی کنیم که بازار فیوچر ( آتی) چیست؟

بازار آتی چگونه به وجود آمد؟
همانطور که بازار سهام گسترش پیدا می کرد و مردم و شرکت های مختلف به این بازار ورود می کردند و عده زیادی با سرمایه گذاری های کوچک ثروتمند شدن و اسم و رسمی پیدا کردند، نظر این ثروتمندان به بازار نوپایی جذب شد که ویژگی های درآمد زایی فوق العاده ای داشت.

از گذشته های دور کشاورزان و صنعتگران درگیر عدم اطمینان راجع به قیمت نهایی محصولات خود بوده اند و نمیدانستند وقتی که محصولشان آماده می شود، به چه قیمتی می توانند بفروشند. مثلا کشاورزی که چندین تن گندم زیر کشت دارد و الان نمی تواند محصول رو بفروشد، اما با خودش میگوید که من تا الان 10000 دلار خرج کردم و اگر تمامی محصول رو 15000 دلار بفروشم سود خوبی کسب کرده ام و راضی ام، اما تا وقتی که محصولم آماده نباشد که نمی توانم بفروشم.

بازار سهام چیست؟
و در همین زمان هم نانوایی بود که فکر می کرد که برای 6 ماه آینده نیاز به چندین تن گندم دارد. و چه بهتر که همین الان ریسک بالا و پایین شدن قیمت را از بین ببرد. مخصوصا اگر فکر کند که ممکن است بر اثر طوفان و سرما گندم ها ازبین بروند، کمیاب شوند و قیمت افزایش پیدا کند. پس الان باید برود گندم را بخرد، اما نگهداری از گندم و فضای زیاد را چگونه باید تامین کند؟

انگار نشدنیه…

  • پس باید چکار کنیم؟

پس فکر کردند و با هم قراردادی بستند. گفتند شش ماه دیگر در اول بهار، کشاورز باید 1000 گونی گندم به نانوا تحویل دهد. نانوا هم برای ایجاد این قرارداد، مقداری از مبلغ قرارداد را پیش کشاورز بیعانه می گذارد.

  • قیمت هرگونی چه جوری محاسبه میشه؟

به سادگی، در شرایط عادی تقریبا به اندازه قیمت امروز هر گونی گندم.

  • پس اگه قیمت رفت بالا چی میشه؟

کشاورز باید طبق مبلغی که قرارداد بسته تحویل بده.

  • اگر قیمت اومد پایین چی؟

نانوا باید به قیمتی که قرارداد بسته تحویل بگیره.

  • و دیگه مشکل چیه؟

هیچی…

این قرارداد بین نانوا و کشاورز بسته شد و هیچ نظارت دولتی نداشت. تنها ایرادش این بود که اگر انتهای قرارداد کشاورز گندم رو تحویل نمیداد و یا نانوا می توانست با قیمت پایین تر گندم را تهیه کند و تحویل نمیگرفت، طرف مقابل کاری نمی توانست بکند.

به مرور زمان افراد زیادی به این نوع قرارداد ها روی آوردند. تاجران نفت، مس، کشاورزان و عده زیادی از مردم نیازهای خود را با این قراردادها رفع می کردند.

گسترش بازار آتی در دنیا
بعد از مدتی که حجم قراردادها زیاد شد. عده ای به تعهد خود وفا نمی کردند و قرارداد را فسخ می کردند. دولت وارد عمل شد. بازاری به وجود آورد که این نوع قرارداد ها را در اندازه های استاندارد و با نظارت مستقیم دولت ارائه میداد و کسی نمی توانست سر دیگری کلاه بگذارد.

اسم قرار دادی که خارج از نظارت دولت بود قرارداد forward و قراردادی که دولت به وجود آورد future نام دارد.

ورود مردم به بازار آتی
به مرور زمان افرادی که در بازار بورس بودند. سهام خرید و فروش می کردند و دنبال رویای ثروتمند شدن بودند. عده ای هم که به رویای خود رسیده بودند وارد بازار فیوچر شدند و در کنار سهام، کالاهای مختلف رو نیز معامله کردند. آن ها نه کشاورز بودند و نه نانوا. اما به خوبی میدانستند از هر ابزاری چگونه استفاده کنند تا پول در بیاورند.

چگونه؟
تاجر فکر می کند که بنا به دلایلی قیمت گندم پایین می آید. پس میرود قراردادی میبندد که در 6 ماه دیگر 1000 گونی به قیمت امروز تحویل بدهد. امروز قیمت گندم گونی ای 5 دلار است و زمان تحویل قیمت شده گونی ای 2 دلار. پس چکار می کند؟

میرود گندم گونی ای 2 دلار میخرد و به کسی که قرارداد را با او بسته گونی ای 5 دلار میفروشد، و 3000 هزار دلار سود میبرد! ساده است نه؟

البته امروزه خیلی از قراردادها تسویه نقدی می شوند و نیازی به تحویل کالا نیست.

ویژگی های فوق العاده بازار فیوچر
ویژگی های قراردادهای فیوچر چی هست که تعداد زیادی از تاجران وارد این بازار شدند و اقدام به کسب درآمد فوق العاده کردند:

  • اولین و مهم ترین ویژگی قرارداد فیوچر این است که شما میتونید روی پایین اومدن کالا سود کنید.یعنی جای کشاورز باشید.چگونه؟

شما کشاورز نیستید و گندمی ندارید، اما قراردادی میبندید 1000 گونی گندم میفروشید و وقتی موقع سر رسید می شود و شما با قیمت پایین تر میخرید و به قیمت بالاتر میفروشید. شما درصدی از مبلغ قرارداد رو بیعانه می گذارید و لازم نیست اندازه کل مبلغ قرارداد پول بگذارید.

مثلا شما اگه می خواهید 1000 گونی گندم بخرید یا بفروشید، و قیمت گونی ای 5 دلار باشد، لازم نیست شما 5000 دلار بگذارید که بتونید معامله کنید، فقط کافیه 100 دلار بگذارید تا بتونید این معامله رو انجام بدید. وقتی سود کردید روی 5000 دلارتون سود میکنید، نه روی 100 دلار.

  • این قراردادها کاملا زیر نظر نهادهای قانونی بین المللی هست و استانداردهای مشخصی دارد.

همه ی قراردادها سررسید دارند. از 3 ماه تا چند سال. اما همه قراردادها روزی منقضی می شوند.

  • قراردادها چگونه تسویه می شوند؟

هم می شود جنس را تحویل داد، و هم اختلاف قیمت قرارداد و قیمت الان رو به صورت نقدی تسویه کرد.که الان اصولا تمامی قرار دادها نقدی تسویه می شوند.

  • چه چیزهایی را می شود در بازار آتی معامله کرد؟
  1. تمام کالا های کشاورزی، مانند قهوه، کاکائو، گندم، ذرت، آب پرتغال
  2. حیوانات مانند گوسفند و گاو و خوک
  3. کالاهای صنعتی مانند مس، روی، نفت و گاز
  4. فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، پلاتینیوم

و هزاران دارایی دیگر

در طول تاریخ افراد زیادی مانند جس لیورمور در بازار آتی حضور داشتند و از بزرگ ترین ثروتمندان زمان خود شدند. جس علاقه زیادی به معاملات ذرت داشت. هنگامیکه از روستا آمد در یک کارگزاری فعالیت می کرد. تا اینکه وارد معاملات اتی شد و تاجر بزرگی شد.

هم اکنون بزرگ ترین بازار معاملات فیوچر بازار شیکاگو و لندن هستند. همه روز میلیاردها دلار پول جا به جا می شود و افراد زیادی ثروتمند می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>