اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه شخص ثالث

همانطور که می دانید، در صنعت بیمه ایران و در میان انواع طرح های بیمه، بیشترین سهم را بیمه شخص ثالث به خود اختصاص داده، قطعا مهم ترین دلیل بالا بودن این سهم از بازار "اجباری بودن" این بیمه است.قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که به اختصار بیمه شخص ثالث نامیده می شود؛ پوشش و حمایت از همه زیان دیدگان حوادث رانندگی غیر از راننده مقصر در مقابل هزینه های درمان، خسارت و فوت است.

بنابراین، هر وسیله نقلیه ای باید بیمه نامه شخص ثالث را تهیه نماید، زیرا در صورت عدم تمدید و یا حتی نداشتن بیمه نامه، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه شده و خودرو به پارکینگ منتقل می شود. و در صورت بروز خسارت مالی و یا جانی جبران تمام هزینه ها به عهده فرد مقصر است.به همین دلیل همه افراد به تاریخ بیمه نامه ثالث خود توجه زیادی دارند تا تمدید بیمه نامه را در اسرع وقت انجام دهند. معمولا بیمه نامه های شخص ثالث به صورت سالانه صادر می شوند و در صورت عدم خسارت و با توجه به تعداد کوپن های سالم بیمه نامه تخفیفاتی نیز بر روی بیمه نامه اعمال می شود.

کوپن بیمه نامه شخص ثالث

هر بیمه نامه شخص ثالث دارای 4 کوپن است، که از هر یک از این کوپن ها در هر حوادث می توان برای جبران خسارات مالی تا سقف پوشش مالی خریداری شده توسط بیمه گذار، خسارات جانی و خسارات جانی راننده مقصر حادثه تا سقف دیه کامل در ماه عادی استفاده کرد.

کندن یا نکندن کوپن ثالث !؟ مسئله این است

معمولا موقع تصمیم گیری درباره این که از کوپن استفاده کنیم یا نه، باید حساب تخفیفی که سال بعد روی بیمه نامه اعمال می شود را هم داشته باشیم؛ فرض کنید در سال پنجم تخفیف هستید و تصادف می کنید، اگر از کوپن استفاده کنید؛

برای سال بعد چقدر تخفیف را از دست می دهید؟آیا مبلغ خسارت بالاتر از مبلغ تخفیف بیمه نامه است؟

در صورتی که مبلغ خسارت از میزن تخفیف سال بعدی بیمه نامه کمتر است؛ توصیه می شود خسارت را شخصا پرداخت کرده و از جدا کردن کوپن بیمه نامه صرف نظر کنید؛ زیرا نه تنها سال بعد، مبلغ بیشتری برای خرید بیمه شخص ثالث می پردازید؛ بلکه 7 سال بعد از آن را نیز باید بیمه نامه را گرانتر بخرید!!

الحاقیه در قانون جدید بیمه شخص ثالث

یکی دیگر از تغییرات مثبت در صدور بیمه نامه شخص ثالث حدف الحاقیه است.در سال های گذشته بیمه گذارانی که سر رسید بیمه نامه شان ابتدای سال شمسی نبود، با افزایش مبلغ دیه و اعلام نرخ جدید حق بیمه توسط بیمه مرکزی، موظف بودند مابه تفاوت حق بیمه را از طریق الحاقیه بپردازند تا بتوانند از حداقل میزان پوشش مالی برای بیمه نامه خود استفاده نمایند.

خوشبختانه در سال 96 الحاقیه حذف شده است و در صورت بروز حادثه، مابه تفاوت مبلغ خسارت ناشی از افزایش نرخ دیه و حق بیمه توسط صندوق خسارات بدنی پرداخت می شود و بیمه گذاران دیگر نگران خرید الحاقیه نخواهند بود.از مزایای این قانون جدید می توان به افزایش خودکار میزان تعهدات شرکت های بیمه در صورت افزایش نرخ دیه اشاره کرد. بیمه گذار نیازی به دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث و پرداخت هزینه اضافی نخواهند داشت.

حذف کوپن ثالث

یکی از اتفاقات مثبتی که در صنعت بیمه در حال شکل گیری است، حرکت به سمت دیجیتالی شدن و کوتاه شدن پروسه های خرید و صدور بیمه نامه و همچنین سهولت در پرداخت خسارت می باشد، یکی از همین گام ها، حذف کوپن ثالث از ابتدای سال 97 می باشد و تبدیل بیمه نامه های شخص ثالث به کارت هایی با کد QR است.بیمه نامه های شخص ثالث فعلی برگه ایست که شامل تمام مشخصات وسیله نقلیه و مالک آن و همچنین 4 کوپن اعتباری است. بیمه مرکزی قصد دارد با حذف کوپن ثالث و این برگه، شکل جدید و ساده تری از بیمه نامه را ارائه نماید که تنها به شکل یک کارت کوچک با مشخصات عمومی و بارکد QR است.

مکانیزه شدن صنعت بیمه

مکانیزه شدن بیمه نامه های شخص ثالث می تواند راه کاری مفید در صنعت بیمه باشد. این امر باعث ایجاد تحول در این صنعت و همچنین سهولت و دسترسی به آمار و اطلاعات از جانب بیمه مرکزی در هنگام صدور و پرداخت خسارت می شود، و باعث مدیریت ریسک خواهد شد.بیمه با دیجیتالی کردن بیمه نامه شخص ثالث حرکتی مثبت از سمت روش های سنتی به سمت فرآیندهای الکترونیکی را آغاز نموده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>