اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیه شخص ثالث

دیه سال 99 برای بیمه شخص ثالث به دو بخش خسارت جانی ثالث و خسارت جانی راننده مقصر تقسیم می شود:

  • خسارات جانی ثالث معادل مبلغ 440٫000٫000 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه حرام)
  • خسارات جانی راننده مقصر حادثه معادل مبلغ 330٫000٫000 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه عادی).

دیه چیست؟

بر اساس تعاریف فقهی:
دیه مالی است که به دلیل قتل یا نقص عضو، به کسی که صدمه دیده یا بازماندگان او پرداخت می شود.

بر اساس تعاریف حقوقی:
دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی علیه یا قائم مقام او گرفته می شود. میزان دیه ازسوی دادگاه تعیین شده است.میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین های آسمانی متفاوت است.

قوانین جدید دیه در بیمه شخص ثالث

قوانین جدید بیمه شخص ثالث قوانینی کاملا انسان دوستانه و خالی از هرگونه نگاه منفعت طلبانه به بیمه شخص ثالث است؛ مخصوصا قوانین مرتبط با بخش دیه و خسارت های جانی و بدنی، در این بخش قصد داریم به این قوانین اشاره کنیم:

  • اشخاص ثالث در تصادفات تحت هر شرایطی (بجز تقلب و تبانی بیمه گذار و شخص ثالث)، دیه فوت و نقص عضو را دریافت می نمایند.
  • حتی اگر راننده مقصر حادثه فاقد گواهی نامه و یا حتی فاقد بیمه نامه باشد؛ در این حالت دیه به صورت یکجا به فرد زیان دیده پرداخت می شود و راننده مقصر حادثه به صندوق تامین خسارت های بدنی معرفی شده و دیه برای وی قسط بندی می شود. (البته بعد از گذراندن مراحل اداری و قانونی آن)
  • بنابراین صحنه تصادف را تحت هیچ شرایطی ترک نکنید. در آن صورت اگر فرد مجروح فوت کند قتل شبه عمد بوده دردسرهای بعدی آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • «تعدد دیات» در قانون بیمه شخص ثالث کاملا قابل پرداخت است و دیه تمام اشخاص ثالث که فوت نموده و یا دچار نقص عضو شده اند پرداخت می شود.

تعدد دیات چیست؟

تعدد دیات با دو معنا به کار برده می شود:

1-تعدد دیات در معنای اول یعنی بیمه گر (شرکت بیمه) دیه تمام افرادی که در سوانح مشمول بیمه شخص ثالث فوت شده یا دچار نقص عضو شدند پرداخت می نماید. طبق قوانین قبلی در صورت فوت چند ثالث بیمه گر فقط دیه یک نفر را پرداخت می کرد و باقی دیات به عهده راننده مقصر حادثه بود؛ اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث دیه تمام اشخاص ثالث فوت شده در اثر سوانح مشمول بیمه نامه شخص ثالث پرداخت می شود.

2-تعدد دیات در معنای دوم یعنی بیمه گر (شرکت بیمه) تمام دیات مربوط به شخص ثالث را پرداخت می کند؛ با یک مثال این مفهوم را توضیح می دهیم:

مثلا فردی را در نظر بگیرید که در اثر سانحه قطع نخاع شده و از ناحیه کمر به پایین فلج شده، و در اثر همین تصادف گوش و قدرت شنوایی خود را هم از دست داده است؛ این فرد دچار تعدد دیات شده، یعنی بیمه گر هم دیه قطع نخاع و فلج هر دوپا را پرداخت می نماید هم دیه قطع عضو گوش.

برابری زن و مرد در دیه سال 99 بیمه شخص ثالث
همانطور که می دانید دیه زن و مرد در دین اسلام متفاوت است و دیه زن کمتر از دیه مرد است؛ اما نکته مهم این است که طبق قوانین جدید، و طبق دیه سال 99، در تصادفات دیه زن و مرد برابر است یعنی در صورتی که در اثر حوادث مربوط به خودرو شخص ثالث فوت کند یا دچار نقص عضو شود؛ چه زن باشد چه مرد، برای آنها دیه یکسانی پرداخت می شود.

بنابراین دیه تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده 10 قانون بیمه شخص ثالث، بیمه گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند.

تفاوت های «دیه» و «ارش»

حتما شما هم در قوانین مرتبط با بیمه شخص ثالث با کلمات دیه و ارش مواجه شده اید در این قسمت به صورت مختصر به تعریف این دو مفهوم می پردازیم تا تفاوت آنها مشخص شود.

دیه در لغت به معنای خون بها و نوعی مجازات است؛ مطابق قانون میزان دیه در شرع و قانون مشخص شده؛ حکم پرداخت دیه مستلزم درخواست شخص آسیب دیده و درصورت فوت اولیای دم و افرادی که دیه را به ارث می برند است. شکایت دیه از طریق دادسرا و دادگاه کیفری صورت می گیرد و نیازی به تقدیم دادخواست ندارد گرچه اگر بخواهیم دیه را از طریق دادگاه حقوقی مطالبه کنیم، نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی دارد.

مطابق قانون ارش، دیه ای است که مقدار و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت فرد آسیب دیده و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد، مگر این که در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.ارش نیز همچون دیه، از طریق دادسرا و دادگاه کیفری رسیدگی و مورد حکم قرار می گیرد. در حال حاضر، دادگاه ها با توجه به ماده یک قانون نظام پزشکی، تعیین ارش را به پزشکی قانونی محول می کنند گرچه تکلیفی برای ارجاع به پزشکی قانونی ندارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حیدر جوکار:
با درود و تقدیم احترام،طبق رای وحدت رویه شماره ۷۸۱دیوانعالی کشور راننده مقصر هم شخص ثالث محسوب شده و کلیه دیات مربوط پرداخت میشود؛حتی تعدد دیات را هم شامل میشود درست است؟باسپاس
پاسخ زینگ:
سلام.
از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

بهمن جلیلیان:
سلام من چند وقت پیش تصادف کردم نظر اولیه ۵۰۵۰اما طرف مقابل تقاضای کارشناس نمود ومن مقصر اصلی شدم ومن متاسفااعتراض نکردم الا بخاطر شکستگی لگن و غیره حدودا ۵۰ در صد دیه یک انسان وبابت از کار افتادن قوای متقارب دیه یک انسان واسم اومده ایا بیمه با تو جه به تکمیل بودن مدارک اینجانب بیمه خسارت راه پرداخت میکنه ممنون
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>