اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه شخص ثالث

نرخ جدید بیمه شخص ثالث و تغییرات آن بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث اعمال می شود. در این متن به بررسی تغییرات نرخ بیمه شخص ثالث سال 99 نسبت به سال 98، که در روزهای پایانی سال 98 اعلام شد، می پردازیم.

نرخ جدید بیمه شخص ثالث

حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث نرخ مشخصی است که ابتدای هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین و به شرکت های بیمه ابلاغ می شود. مبنای محاسبه این مبلغ، میزان دیه و تعداد سیلندر خودرو است.

در سال 1399 مبلغ دیه برای ماه های حرام (ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب) 440 میلیون تومان و برای ماه های غیر حرام 330 میلیون تومان است.با توجه به افزایش مبلغ دیه در سال 99، نرخ بیمه شخص ثالث سال 99 نیز نسبت به سال 98 افزایش 25 درصدی داشته و میزان آن را برای وسایل نقلیه مختلف می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.البته توجه داشته باشید که این مبالغ، حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث است، یعنی بدون احتساب هیچگونه جریمه یا تخفیف (مثل تخفیف عدم خسارت)

بیمه شخص ثالث

با توجه به جدول بالا، قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر 14.142.000 ریال، برای خودروهای پیکان، پراید و سپند 16.747.000 ریال، برای خودروهای چهار سیلندر 19.687.000 ریال و برای خودروهای بیشتر از چهار سیلندر 22.032.000 ریال است.

تخفیف بیمه شخص ثالث سال 99
بر اساس ماده 6 آیین نامه جدید تخفیف عدم خسارت سالانه از 10 درصد به 5 درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان 70 درصد خواهد بود که در یک دوره 14 ساله به حداکثر تخفیف می رسد.ممکن است در نگاه اول این موضوع یک نکته منفی تلقی شود، اما برخی کارشناسان معتقدند در کل این آئین نامه به نفع بیمه گذار است، زیرا طبق مفاد و تبصره های آن با یک بار خسارت، کل تخفیف سال های قبل از بین نمی رود و از این جهت کاملا در راستای تثبیت تخفیف بیمه شخص ثالث بوده و از بیمه گذار حمایت می نماید.

طبق تبصره 1 ماده 6 مادامی که درصد تخفیف عدم خسارتی که به موجب مقررات قبلی به دارنده تعلق گرفته است بیش از درصدهای متعلقه طبق آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث باشد هنگام تجدید بیمه نامه تخفیف قبلی ملاک قرار می گیرد.

به عنوان مثال در قانون جدید بیمه شخص ثالث، در سال پنجم بیمه گذار به جای 40 درصد، 25 درصد تخفیف می گیرد و در حقیقت این موضوع به ضرر بیمه گذار است؛ بنابراین طبق تبصره 1 ماده 6 بیمه گر موظف است تا زمانی که درصد تخفیف عدم خسارت بیمه نامه طبق قانون قدیم و جدید برابر شود تخفیف قبلی را ملاک محاسبه قرار دهد. برای رفع این مشکل در آیین نامه جدید 3 سال دوره انتظار در نظر گرفته شده تا بیمه با شش سال عدم خسارت تمدید شود.

در حال حاضر شرکت بیمه ایران در بیمه نامه شخص ثالث «دوره انتظار» در نظر گرفته تا قیمت بیمه افزایش پیدا نکند.اجرایی شدن این آیین نامه فقط مربوط به یک شرکت بیمه نیست بلکه اجرای آن برای کلیه شرکت های بیمه ای الزامی و ضروری است.

آیا همه تخفیف بیمه شخص ثالث با یک تصادف از بین می رود؟
در گذشته بیمه گذاران معترض بودند که با یک بار خسارت نباید تمام تخفیف سال های گذشته از بین برود. از مزایای قانون جدید عدم سوخت کل تخفیف بیمه شخص ثالث است؛ و طبق تبصره 2 ماده 6 این قانون، در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه گذار به یک باره از بین نمی رود بلکه کاهش تخفیفات به صورت پلکانی است. در جدول زیر می توانید تأثیر خسارت مالی و جانی را بر کاهش تخفیفات مشاهده کنید:

بیمه شخص ثالث

نرخ جدید بیمه شخص ثالث در صورت انتقال بیمه نامه
طبق ماده 9 آیین نامه بیمه شخص ثالث درصورتی که بیمه گذار، بیمه گر جدیدی را برای تمدید بیمه شخص ثالث خود انتخاب کند، بیمه گر جدید موظف است با توجه به سوابق قبلی او طبق مفاد این آیین نامه حق بیمه مربوط را با اعمال تخفیفات و اضافه نرخ های او محاسبه و دریافت کند.

الحاقیه بیمه شخص ثالث سال 99
در گذشته با افزایش میزان دیه، بیمه گذاران موظف به دریافت الحاقیه بودند تا با افزایش سقف تعهدات بیمه نامه خود، برای دریافت خسارت با مشکلی رو به رو نشوند. اما از سال 96 و بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، دیگر نیازی به دریافت الحاقیه نیست و مابه تفاوت مبلغ دیه توسط صندوق خسارت بدنی پرداخت می شود.در واقع با افزایش دیه، سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث به صورت خودکار افزایش پیدا می کند. پس با افزایش دیه سال 99 هم نگران دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث خود نباشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>