اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تشخیص زمان صحیح ورود به بازار یکی از مهارت های مهم معامله در بازار فارکس است. هدف ما باید این باشد که بتوانیم هرچه سریع تر وارد روند در حال پدیدار شدن بشویم و نوسان حداکثری قیمت را بگیریم. یکی از بهترین روش های رسیدن به این هدف، پیش بینی الگوهای بازگشتی بالقوه ی نمودار است. در این درس، در مورد بعضی از مهم ترین الگوهای بازگشتی فارکس صحبت می کنیم.

الگوهای بازگشتی فارکس
الگوهای نمودار می توانند تمایل شرکت کنندگان بازار را نسبت به یک جفت ارز منعکس کنند. برای مثال، فعالان اصلی بازار بر این باور باشند که یک سطح نگه داشته می شود و عملی انجام دهند که آن سطح را محافظت کند، در آن سطح شاهد بازگشت قیمت خواهیم بود. الگوهای بازگشتی فارکس شکل هایی روی نمودارند که در پیش بینی نواحی بازگشت با احتمال بالا به ما کمک می کنند. این الگوهای می توانند به شکل یک تک شمع یا گروهی از شمع ها به ردیف و به شکلی خاص باشند و یا اینکه یک الگوی نمودار بزرگ باشند. هر یک از این شکل های نموداری، دارای پتانسیل بازگشتی خاص خودش است و توسط معامله گران باتجربه برای به دست آوردن بالاترین سود از طریق ورود به جهت جدید بازار استفاده می شود.

انواع الگوهای بازگشتی فارکس
الگوهای بازگشتی به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند؛ الگوی بازگشتی نزولی و الگوی بازگشتی صعودی.

  • الگوی بازگشتی صعودی Bullish Reversal Pattern پیش بینی می کند که حرکت نزولی فعلی به مسیر صعودی برمی گردد.
  • الگوی بازگشتی نزولی Bearish Reversal Pattern پیش بینی می کنه که حرکت صعودی فعلی به مسیر نزولی برمی گردد.

مهم ترین الگوهای بازگشتی نمودار شمعی
با چهار مورد از مهم ترین الگوهای بازگشتی نمودار شمعی شروع می کنیم که هر معامله گری باید آن ها را بلد باشد.

الگوی نمودار شمعی دوجی
الگوی شمعی دوجی یکی از الگوهای بازگشتی متعارف در نمودار شمعی است و ساختار آن به راحتی قابل تشخیص است. اول اینکه الگوی دوجی یک الگوی تک شمعی است. این الگو وقتی ساخته می شود که در یک دوره، قیمت باز شدن و بسته شدن یکسان باشد. به این ترتیب، الگوی دوجی بدنه ندارد و شبیه صلیب است. دوجی می تواند بعد از یک حرکت قیمت طولانی یا در بعضی مواقع، وقتی بازار خیلی آرام است و نوسانی وجود ندارد، ظاهر شود. در هر دو صورت، الگوی نمودار دوجی همان جایی که باز شده یا خیلی نزدیک به آن جا بسته می شود. این الگو معمولاً با تردید یا ناتوانی بازار در ارتباط است. وقتی دوجی بعد از یک روند حرکت طولانی شکل می گیرد، می تواند یک پتانسیل بازگشتی قوی فراهم کند. شمع نشاندهنده ی عدم توانایی معامله گران روند برای ادامه ی فشار روی قیمت در جهت فعلی است. نیروهای بین صعودی و نزولی شروع به برابر شدن می کنند و در نهایت، تغییر مسیر می دهند.

الگوی نمودار شمعی دوجی

در مورد بالا، می بینید که شمع دوجی به عنوان یک سیگنال بازگشتی نزولی عمل می کند. توجه کنید که پرایس اکشنی که به دوجی منجر شده است، اما فشار صعودی همان طور که در شمع دوجی و دو شمع پیشین دوجی دیده می شود، شروع به کاهش می کند. بعد از ظاهر شدن دوجی، روند معکوس می شود و پرایس اکشن حرکت نزولی را آغاز می کند.

الگوی چکش و الگوی شهاب
الگوی چکش، یک الگوی تک شمعی دیگر است که عملکرد معکوس کننده دارد. این شمع به دارا بودن بدنه ای بسیار کوچک، سایه ی بالایی کوچک (یا بدون سایه) و یک سایه ی پایینی بسیار بلند شناخته می شود. الگوی چکش تنها وقتی به عنوان سیگنال معکوس معتبر است که در هنگام روند نزولی ظاهر شود:

الگوی چکش

این طرح شرایطی را به شما نشان می دهد که برای تأیید الگوی بازگشتی چکش به آن نیاز دارید. لازم به ذکر است که چکش شمعی به خودی خود می تواند صعودی یا نزولی باشد و این موضوع عملکردش را تغییر نمی دهد. بسته به روند و ساختار شمع، چهار نوع الگوی چکش وجود دارد:

چهار نوع الگوی چکش

در دو حالت اول، یک روند نزولی داریم که به حرکت قیمت صعودی معکوس می شود. اختلاف بین دو شمع در این است که در حالت دوم، فتیله ی بلند در جهت مخالف قرار می گیرد. به این ساختار، الگوی چکش معکوس گفته می شود.

دو دو حالت دوم، یک روند صعودی داریم که به روند نزولی معکوس می شود. اگر سایه ی بلند در قسمت پایین باشد، نام الگو مرد اعدامی یا آویزان است.

اگر سایه ی بلند در قسمت بالا باشد، نام الگو شهاب است. در هر چهار حالت، نزولی یا صعودی بودن الگوی بازگشتی اهمیتی ندارد. این موضوع، عملکرد الگو را تغییر نمی دهد.

حالا به مثال الگوی شهاب توجه کنید:

الگوی شهاب

چارت بالا یک شهاب شمعی را نشان می دهد که عضوی از خانواده ی الگوی بازگشتی چکش است. شهاب شمعی بعد از یک روند صعودی ظاهر می شود و سایه ی بلند آن در قسمت بالایی است. الگوی شهاب سیگنال بازگشت روند صعودی موجود است.

الگوی بازگشتی پوششی یا اینگالفینگ
الگوی بعدی موردبحث ما، الگوی بازگشتی پوششی یا الگوی اینگالفینگ است. توجه کنید که این الگو، یک الگو دو شمعی است. این یعنی شکل الگو حاوی دو شمع است. این الگو از یک شمع اولیه که فوراً توسط شمع بعدی پوشش داده می شود، ساخته می شود. این یعنی بدنه ی شمع دوم باید بالا و پایین شمع اول برود.

دو نوع الگوی پوششی داریم؛ صعودی و نزولی. الگوی پوششی صعودی در پایان یک روند نزولی رخ می دهد و سیگنال بازگشت احتمالی روند به روند صعودی است. شمع اول الگوی اینگالفینگ صعودی باید نزولی باشد. شمع دوم یا شمع اینگالفینگ، باید صعودی و کاملاً حاوی بدنه ی شمع اول باشد.

ویژگی الگوی پوششی نزولی دقیقاً برعکس است. جای این الگو در انتهای روند صعودی است و با یک شمع صعودی آغاز می شود که بدنه ی آن توسط شمع بعدی که بزرگ تر است و خاصیت نزولی دارد پوشانده می شود.برای بررسی الگوی بازگشتی پوششی، چند دقیقه به مثال زیر توجه کنید:

الگوی بازگشتی پوششی یا اینگالفینگ

این نمودار به شما نشان می دهد که یک الگوی بازگشتی پوششی صعودی چگونه کار می کند. ببینید که در این مثال، دو سایه ی شمع اول تقریباً شامل تمام بدنه ی شمع دوم شده است. این موضوع الگو را قوی تر می کند. در این چارت می بینیم که قیمت برمی گردد و بعد از اینگالفینگ صعودی افزایش می یابد.

قوانین معاملات برای الگوهای بازگشتی در نمودار شمعی
برای معامله از طریق الگوهای بازگشتی فارکس، باید چند قانون ساده در مورد ورود به معامله، سطح توقف ضرر و برداشت سود بلد باشید. در بخش های زیر به این قوانین می پردازیم.

ورود به معامله
تأیید هر الگوی بازگشتی که در درس امروز خواندیم، از شمع بعدی که بعد از الگو می آید حاصل می شود. این شمع باید در مسیری باشد که ما پیش بینی کرده ایم. بعد از پایان این شمع، می توانید وارد معامله شوید. در مثال الگوی پوششی صعودی بالا، تأیید از طریق یک شمع صعودی کوچک تر حاصل می شود که بعد از الگو ظاهر شده است. در لحظه ی پایان این شمع می توانید وارد یک پوزیشن بلندمدت بشوید. این یک رویکرد محافظه کارانه است و بهترین تأیید را ارائه می دهد.

توقف ضرر
هیچ گاه بدون سفارش توقف ضرر وارد الگوهای بازگشتی فارکس نشوید. شما باید سفارش توقف ضرر را فراتر از سطح نوسان اخیر الگویی که دارید از آن طریق معامله می کنید، قرار دهید. پس اگر معامله ی شما طولانی مدت است، توقف شما باید پایین تر از پایین ترین نقطه ی الگو باشد. اگر پوزیشن کوتاه است، توقف باید بالای بلندترین نقطه ی الگو باشد. به یاد داشته باشید که این قانون، سایه های شمع ها را هم در نظر می گیرد.

برداشت سود
هنگام معامله از طریق الگوی بازگشتی، حداقل حرکت قیمتی که باید هدفگذاری کنید، هم اندازه با اندازه ی خود الگو است. پایین و بالای الگو را در نظر بگیرید (شامل سایه ها هم می شود) و این فاصله را که از انتهای الگو آغاز می شود، به کار ببرید. این باید حداقل هدفی باشد که پیش بینی می کنید. بعد از رسیدن به این سطح، ممکن است تصمیم بگیرید برای کسب سود بیشتر در معامله بمانید و با استفاده از قوانین پرایس اکشن معامله را مدیریت کنید.

الگوهای بازگشتی مهم
حالا که نکات جالب و مهمی در خصوص الگوهای بازگشتی فارکس یاد گرفتید، دنده را عوض می کنیم و کمی هم در مورد برخی از الگوهای کلاسیکی که خاصیت بازگشتی دارند، صحبت می کنیم. دو مورد از محبوب ترین های این گروه از الگوها شامل دو کف/ دو سقف و الگوی سر و شانه می شود.

دو سقف و دو کف
با الگوی بازگشتی دو سقف یا دابل تاپ شروع می کنیم. این الگو روی نمودار قیمت شامل دو سقف (قله) است. این دو سقف یا در یک سطح مقاومت قرار دارند و یا سقف دوم کمی پایین تر است. این الگو عموماً شبیه به حرف M است. دابل تاپ، یک الگوی مخالف خود به نام دابل باتم یا دو کف دارد. این الگو شامل دو کف (دره) است که یا هر دو روی یک سطح پشتیبانی هستند و یا دومین کف کمی بالاتر است. این الگو شبیه به حرف W است. این الگوها در خیلی از موارد عملکرد قیمت را معکوس می کنند. بیاید الگوی دو سقف را روی یک نمودار قیمت ببینیم:

الگوی دو سقف

توجه کنید که در این مثال، سقف دوم کمی پایین تر از سقف اول است. این یک اتفاق معمول در الگوهای دابل تاپ معتبر است.

تأیید این الگوی بازگشتی، در لحظه ای می آید که قیمت پایین بین دو سقف را می شکند. این سطح با رنگ آبی مشخص شده است و به آن خط ماشه یا خط سیگنال می گویند. سفارش توقف ضرر در معامله براساس الگوی دو سقف باید دقیقاً بالای سقف دوم باشد. هدف حداقلی الگوی دو سقف، برابر با فاصله ی میان گردن و خط مرکزی است که دو سقف را به هم وصل می کند. الگوی دو کف دقیقاً به همین شکل اما کاملاً برعکس کار می کند. بنابراین، الگوی دو کف یا دابل باتم روندهای نزولی را معکوس می کند و باید در جهت صعودی معامله شود.

الگوی سر و شانه
الگوی سر و شانه، یک الگوی بازگشتی بسیار جالب و منحصربه فرد است. این الگو به علت شباهتی که با یک سر و دو شانه در طرفینش دارد، این چنین نام گذاری شده است. الگو در طی روند صعودی شکل می گیرد و یک سقف که اولین شانه است را ایجاد می کند. بعد از یک اصلاح، پرایس اکشن یک سقف بالاتر را ایجاد می کند که درواقع، سر الگوی سر و شانه است. بعد از یک اصلاح دیگر، قیمت سومین سقف را ایجاد می کند که از سر پایین تر است و به عنوان شانه ی دوم در نظر گرفته می شود. بنابراین، دو شانه و در میان آن ها، یک سر داریم. البته، الگوی بازگشتی سر و شانه، نظیر کاملاً برعکس خود را هم دارد که روندهای نزولی را به صعودی تبدیل می کند. به این الگو، الگوی سر و شانه ی معکوس گفته می شود.

حالا ببینیم که الگوی سر و شانه روی یک نمودار واقعی به چه شکل است:

الگوی سر و شانه

در نمودار بالا می بینیم که قیمت دقیقاً پیش از الگوی سر و شانه در حال افزایش است. این یک ویژگی مهم در تأیید الگوی سر و شانه است. تأیید این الگو وقتی می آید که قیمت، خطی که از دو کف طرفین سر عبور می کند را بشکند. به این خط نک لاین یا خط گردن می گویند که در این نمودار با رنگ آبی مشخص شده است. وقتی قیمت خط گردن را می شکند، شما یک سیگنال معکوس دریافت می کنید. این زمانی است که می خواهید معامله ای را در طرف کوتاه شروع کنید. باید سفارش توقف ضرر را بالای آخرین شانه ی الگو قرار دهید؛ یعنی شانه ی راست. سپس با حداقل حرکت قیمت که معادل فاصله ی بین بالای سر و خط گردن است، معامله می کنید. الگوی سر و شانه ی معکوس، وارونه ی الگوی سر و شانه است. این الگو بعد از یک روند نزولی می آید، سه کف را با سر و شانه ایجاد و روند را معکوس می کند. این الگو باید در جهت صعودی معامله شود.

استراتژی معکوس فارکس
وقتی از یک استراتژی معکوس استفاده می کنیم، بهتر است که منتظر باشیم تا الگو تأیید شود. در این قسمت چند ایده ی تأیید الگو به شما یاد می دهیم تا در هنگام معامله از طریق الگوهای بازگشتی فارکس از آن ها استفاده کنید. در نمودار زیر، پنج معامله ی معکوس نمایش داده شده است.

پنج معامله‌ی معکوس

تصویر بالا مربوط به نمودار چهار ساعته ی جفت ارز فارکسی USD/JPY در دسامبر 2016 است. نمودار نشان دهنده ی پنج معامله ی بالقوه براساس یک استراتژی بازگشتی با استفاده از نمودار شمعی و الگوهای نمودار است. هر معامله با یک شماره ی سیاه در شروع معامله مشخص شده است.

معامله ی اول وقتی می آید که ما یک الگوی چکش کوچک می بینیم که با شمع صعودی بعدی تأیید شده است. توجه کنید که بعد از شمع تأیید، قیمت به سرعت کمینه ی هدف الگو را کامل می کند. سپس یک الگوی مرد اعدامی یا آویزان می بینیم زیرا بعد از یک افزایش پدیدار می شود اما شمع بعدی صعودی است و الگو را تأیید نمی کند. پس باید این الگو را نادیده بگیریم. بعد از آن قیمت یک الگوی سر و شانه ایجاد کرده است. در بالای شانه ی دوم یک الگوی مرد آویزان دیگر می بینیم که این بار تأیید و کامل شده است. این یک فرصت معاملاتی خوب است. سفارش توقف ضرر باید بالای قسمت بالای سایه ی بالایی الگوی مرد آویزان قرار بگیرد.

این معامله می تواند با تأیید الگوی سر و شانه ی بزرگ، ادامه پیدا کند. به راحتی می توان این معامله را با همان دستور توقف ضرر نگه داشت تا زمانی که پرایس اکشن به اندازه ای برابر با اندازه ی الگوی سر و شانه حرکت کند. بعد از این که هدف در قسمت انتهایی فلش بزرگ بنفش کامل شد، می توانید معامله را ببندید. سپس، قیمت تقویت می شود و یک الگوی دابل باتم یا دو کف ایجاد می کند که یک فرصت معاملاتی فوق العاده است. می توانید بعد از اینکه قیمت خط ماشه ی افقی بنفش را شکست، USD/JPY بخرید. همانطور که در تصویر می بینید، باید دستور توقف ضرر خود را زیر دومین کف الگو در نظر بگیرید. معامله را تا زمانی که سایز الگو کامل شود، نگه دارید. پس از آن، پرایس اکشن معکوس می شود و یک حرکت نزولی را آغاز می کند. در مسیر نزولی، یک الگوی تک شمع چکش را در مستطیل خاکستری می بینیم. با این حال، شمع بعد از الگوی چکش نزولی است و اعتبار الگو را تأیید نمی کند. به همین دلیل، باید این الگو را نادیده بگیرید.

فرصت معاملاتی بعد، پس از نوسان قیمت به سمت بالا ایجاد می شود. در آخرین مستطیل آبی، یک الگوی بازگشتی شهاب با یک سایه ی بالایی بزرگ می بینید. این موضوع، باعث افزایش اعتماد ما به الگو می شود. بعد از اینکه شمع نزولی بعدی در تأیید الگوی شهاب کامل شد، می توانید یک معامله ی کوتاه باز کنید. دستور توقف ضرر باید بالای سایه ی بالایی الگو قرار بگیرد. می توانید این معامله را حداقل تا زمانی که کمینه ی حرکت قیمت برابر با اندازه ی الگوی شهاب شود، نگه دارید.

نتیجه گیری
الگوهای بازگشتی فارکس، الگوهای نمودار شمعی هستند که می توانند متشکل از یک یا چند شمع و یا حتی الگوهای بزرگ تری باشند که معکوس شدن قیمت را پیش بینی می کنند. هر الگوی نمودار، دارای یک مؤلفه ی خاص است که می تواند در پیش بینی نوسانات قیمت به معامله گر کمک کند.

دو نوع الگوی بازگشتی وجود دارد:

  • الگوی بازگشتی صعودی: حرکت نزولی را معکوس و حرکت صعودی را آغاز می کند.
  • الگوی بازگشتی نزولی: حرکت صعودی را معکوس و حرکت نزولی را آغاز می کند.

الگوهای بازگشتی مهم نمودار شمعی عبارتند از:

  • دوجی: قیمت همان جایی که باز شده، بسته می شود و یک شمع بدون بدنه ایجاد می کند.
  • چکش: یک بدنه ی کوچک، یک سایه ی بزرگ و یک سایه ی کوچک دارد. بسته به روند قبلی و موقعیت شمع، چهار نوع الگوی چکش داریم.
  • پوششی: شامل دو شمع می شود که یکی از دیگری کوچک تر است و بدنه ی شمع دوم، بدنه ی اولین شمع را پوشش می دهد. این الگو در دو نوع صعودی و نزولی ایجاد می شود.

الگوهای بازگشتی مهم عبارتند از:

  • دو سقف: قیمت دو سقف که تقریباً روی یک سطح مقاومت هستند ایجاد می کند. بعد از آن، قیمت تمایل دارد یک حرکت نزولی را آغاز کند.
  • دو کف: نظیر معکوس الگوی دو سقف عمل می کند.
  • سر و شانه: قیمت یک سقف، یک سقف بالاتر و یک سقف پایین تر ایجاد می کند. بعد از آن قیمت به سمت نزولی تمایل دارد.
  • سر و شانه ی معکوس: کاملاً شبیه اما برعکس الگوی سر و شانه عمل می کند.

هنگام استفاده از استراتژی های معکوس فارکس، بعد از دریافت تأیید اعتبار الگو معامله را باز می کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>