اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه شخص ثالث

ممکن است شما هم به هنگام خرید و تهیه انواع بیمه نامه ها با چالش ها یا سؤالات مختلفی مواجه شده باشید. شاید برای پیدا کردن پاسخ موثق این سؤالات مجبور شده باشید با دفاتر مختلف شرکت های بیمه گر صحبت کرده و در نهایت هم به نتیجه خاص و مطمئنی نرسیده اید.

سوالات بیمه شخص ثالث از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. برای اینکه بتوانیم به حل شدن سؤالات شما کمک کنیم، سعی کردیم 8 سوال چالش برانگیز از سوالات بیمه شخص ثالث را بررسی کنیم تا بتوانیم پاسخ های درست و موثقی در اختیار شما قرار دهیم.

1- آیا انتقال بخشی از تخفیف های بیمه شخص ثالث خودرو امکان پذیر است؟
فرض کنید خودروی شما 10 سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد و شما بخواهید 4 سال از این تخفیف را به خودروی دیگری انتقال داده و 6 سال باقی مانده را روی همین خودرو نگه دارید. باید بدانید که همچنین قانونی در بیمه مرکزی ثبت نشده و هیچ کدام از شرکت های بیمه گر این کار را انجام نمی دهند.

2- اگر سند و کارت ماشین به نام خودم و بیمه نامه به نام شخص دیگری باشد می توانم خسارت دریافت کنم؟

یکی از سوالات بیمه شخص ثالث که بیمه گزاران زیادی می پرسند این مورد است. زمانی که شما خودرویی را از شخصی می خرید کارت ماشین و سند به نام شما می شود اما ممکن است تا سررسید بیمه نامه شخص ثالث خودرو، بیمه نامه به نام مالک قبلی باشد.این موضوع مشکلی برای شما به وجود نمی آورد و در صورت خسارت خودروی تان، خسارت به شما داده می شود. به صورت کلی خسارت به کسی داده می شود که صاحب خودرو است.

3- چگونه می توانم هنگام فروش خودرو، تخفیف های عدم خسارت بیمه شخص ثالث آن را برای خودروی بعدی خود نگه دارم؟

یکی از مهم ترین سوالات بیمه شخص ثالث نحوه تهیه الحاقیه انتقال تخفیف است. برای توضیح این قسمت بهتر است از یک مثال برای درک بهتر این موضوع استفاده کنیم. فرض کنید شما قصد فروش خودروی خود را دارید که این خودرو شش سال تخفیف عدم خسارت دارد.شما می خواهید این خودرو را بدون تخفیف های عدم خسارتش بفروشید و تخفیف آن را برای خودروی بعدی خود نگه دارید. برای انجام این کار شما باید الحاقیه انتقال تخفیف را تهیه کنید. روند این کار به این صورت است که شما باید به شرکت بیمه گر بیمه نامه فعلی خود مراجعه کنید. سند فروش خودرو، کارت ماشین و مدارک شناسایی خود را ارائه کرده و تقاضای خود را ثبت کنید.

برای اینکه تخفیف های خودروی فعلی شما صفر شود و شما بتوانید تخفیف ها آن را برای خودروی بعدی خود نگه دارید نیاز است تا مبلغی را به شرکت بیمه گر بپردازید که این مبلغ در شرکت های بیمه گر متفاوت، مختلف می باشد. قوانین این مبلغ پرداختی در شرکت های بیمه گر مختلف به شرح زیر است:

اگر بیمه نامه شخص ثالث خودروی شما متعلق به یکی از شرکت های بیمه کارآفرین، رازی، ملت، دانا، پاسارگاد، ایران و البرز است، شما باید به ازای هر سال تخفیف عدم خسارت خودروی خود مبلغی بپردازید تا بتوانید تخفیف های خود را از روی این خودرو بردارید. این مبلغ به صورت سیستمی مشخص شده و با توجه به نوع، مدل تیپ و سال ساخت خودرو تعیین می شود.اگر بیمه نامه خودروی شما متعلق به شرکت بیمه آسیا است، برای برداشتن تخفیف ها خودروی خود، شما باید یک بیمه نامه شش ماهه صفر سال تخفیف برای صاحب جدید خودروی خود تهیه کنید.

4- آیا برای حفظ تخفیف های عدم خسارت بیمه شخص ثالث باید به هنگام فروش خودروی قبلی، خودروی جدید خودم را معرفی کنم؟

پاسخ این موضوع هم در شرکت های مختلف، متفاوت می باشد. برای شفاف تر شدن موضوع، شرکت های بیمه گر را با هم بررسی می کنیم:

شرکت بیمه کارآفرین و دانا: در این دو شرکت بیمه گر شما نمی توانید برای گرفتن الحاقیه انتقال تخفیف، بین فروش خودروی فعلی و خرید خودروی بعدی وقفه ای داشته باشید. یعنی شما روزی که برای گرفتن الحاقیه انتقال تخفیف اقدام می کنید باید خودروی جدید خود را معرفی کنید.

شرکت بیمه پاسارگاد: در شرکت بیمه پاسارگاد شما تنها یک ماه زمان دارید تا خودروی جدید خود را معرفی کرده و سند آن را به نام خود بزنید. اگر از زمان گرفتن الحاقیه انتقال تخفیف تا خریدن خودروی جدید شما بیش از یک ماه طول بکشد تخفیف های شما باطل شده و از بین خواهد رفت.

شرکت بیمه ملت و رازی: شما در این دو شرکت بیمه گر تا شش ماه می توانید بدون خرید خودروی جدید تخفیف های خود را نگه دارید.

شرکت بیمه ایران، البرز و آسیا: در این سه شرکت بیمه گر شما حداکثر تا سقف یک سال زمان دارید تا خودروی جدید خود را خریده و تخفیف های خودروی قبلی خود را به آن انتقال دهید.

5- آیا می توان در صورت عدم فروش خودرو هم تخفیف های بیمه شخص ثالث را به خودروی دیگری منتقل کرد؟

در پاسخ به پنجمین سوال از سوالات بیمه شخص ثالث باید گفت که به طور کلی شما نمی توانید تخفیف های عدم خسارت خودروی خود را به خودروی شخص دیگری انتقال دهید. این موضوع در شرکت های بیمه گر هم بسیار بحث برانگیز است و دردسرهای خاص خودش را دارد.

عمده این شرکت ها بر این نظر هستند که در صورت عدم فروش خودرو نمی توان تخفیف های عدم خسارت را حتی به اقوام درجه یک انتقال داد. این تخفیف ها در صورتی قابل انتقال به خودروی دیگری می باشد که کارت هر دو خودرو به نام یک شخص باشد.

در بین تمام این شرکت های بیمه گر، شرکت بیمه آسیا مجوز این موضوع را دارد که تخفیف های عدم خسارت بیمه شخص ثالث خودروی زن و شوهر را به یکدیگر انتقال دهد. همچنین پدر و مادر می توانند تخفیف های خودروی خود را به خودروی فرزند زیر 18 سال خود انتقال دهند. این کار نیازی به تغییر مالکیت خودروها ندارد.

6- در صورت بروز تصادف تا چه سقفی نیاز به کروکی و گزارش نیست؟

در کلیه شرکت های بیمه گر در صورت بروز تصادف تا سقف 11 میلیون تومان نیازی به کروکی و گزارش نیست. اما در برخی از تصادفات خاص مانند تصادف های زنجیره ای، نیاز یا عدم نیاز به کروکی و گزارش بستگی به نظر افسر واقع در صحنه تصادف خواهد داشت.

7- آیا در صورت گم شدن بیمه نامه تخفیف های عدم خسارت بیمه شخص ثالث حفظ می شود؟

یکی از اصلی ترین سوالات بیمه شخص ثالث این است که اگر بیمه نامه شخص ثالث خود را گم کرده اید باید چه اقدامی انجام دهید. شما ابتدا باید به شعبه شرکت بیمه گر خود مراجعه کرده و سند سبز خود را نشان دهید. شعبه مرکزی شرکت بیمه گر شما از نمایندگی ای که بیمه شخص ثالث شما را صادر کرده است، بیمه نامه و رونوشت شما را استعلام گرفته و در صورت تائید، یک گواهی مفقودی برای شما صادر می کند. این گواهی مفقودی مانند بیمه نامه شخص ثالث شما معتبر است. اما می توانید در صورت بروز حادثه از آن استفاده کنید.

تخفیف ها عدم خسارت شما در صورت گم شدن بیمه نامه از بین نمی رود اما برای تمدید بیمه نامه خود در موعد سررسید، باید از همان شرکت بیمه گر قبلی اقدام به تمدید کنید تا تخفیف های عدم خسارت بیمه شخص ثالث شما لحاظ شود.

8- آیا در صورت داشتن جریمه دیرکرد تخفیف های عدم خسارت از بین می رود؟

آخرین سوال از سوالات بیمه شخص ثالث بحث تخفیف ها و جریمه دیرکرد است که این دو موضوع هم هیچ تداخلی با یکدیگر ندارد. به این منظور که اگر شما دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث خود داشته باشید به ازای هر یک روز شامل جریمه می شوید. حال اگر دیرکرد شما بیش از 365 روز (یک سال) شود شما باید اندازه یک سال جریمه دیرکرد بپردازید.

تخفیف های شما به هر اندازه ای که باشد حتی پس از چند سال دیرکرد باز هم حفظ می شود. تنها موضوع همان جریمه دیرکرد است که باید پرداخت شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>