اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ارز مسافرتی

وقتی می خواهید به سفر خارجی بروید شاید به اولین موردی که فکر کنید تبدیل ارز باشد؛ چراکه در تمام مراحل سفر به ارز کشور مقصد نیاز خواهید داشت. احتمالاً می دانید که برای گرفتن ارز مسافرتی دو راه وجود دارد، یا باید از بانک آن را دریافت کنید یا از بازار آزاد.

نحوه تبدیل ارز در بازار آزاد که روند ساده ای دارد؛ با مراجعه به یکی از صرافی ها و پرداخت معادل ریالی آن، ارز موردنظرتان را دریافت می کنید. در این مطلب می خواهیم نحوه گرفتن ارز مسافرتی از بانک و شرایط آن را بررسی کنیم.

ارز مسافرتی

وقتی به دنبال ارز مسافرتی باشید احتمالاً سؤالاتی ذهن شما را مشغول می کند؛ سؤالاتی مانند شرایط گرفتن ارز مسافرتی چیست؟ آیا از همه بانک ها می شود آن را دریافت کرد؟ چه مقدار ارز مسافرتی به هر نفر تعلق می گیرد؟ همه می توانند این ارز را دریافت کنند؟ چه مدارکی را باید به بانک تحویل بدهیم؟ در ادامه قصد داریم به سؤالاتی که ممکن است برای هرکسی در رابطه با گرفتن ارز مسافرتی پیش بیاید پاسخ دهیم.

مهم ترین سؤالاتی که هنگام گرفتن ارز مسافرتی ممکن است پیش بیاید


ارز مسافرتی آیا ارز مسافرتی برای سفر به تمامی کشورها قابل خریداری از بانک است؟ارز مسافرتی گرفتن ارز مسافرتی برای تمامی سفرها (سیاحتی یا زیارتی) امکان پذیر است. مهم نیست مقصدتان کجا است، می توانید ارز مسافرتی تهیه کنید.

ارز مسافرتی آیا مقدار محدودی ارز مسافرتی قابل دریافت است یا هر مقدار که بخواهیم می توانیم تهیه کنیم؟ارز مسافرتی مقدار ارز مسافرتی قابل اخذ با توجه به کشور مقصد تعیین می شود. بدین صورت که برای کشورهای همسایه و مشترک المنافع تا 500 یورو و برای سایر کشورها تا 1000 یورو ارز مسافرتی می توان دریافت کرد.

ارز مسافرتی آیا نحوه سفر (زمینی، هوایی، دریایی و …) در گرفتن ارز مسافرتی دخیل است؟ارز مسافرتی بله. ارز مسافرتی فقط و فقط به سفرهای هوایی تعلق می گیرد.

ارز مسافرتی آیا همه افراد می توانند ارز مسافرتی دریافت کنند؟ شرایط سنی خاصی مدنظر است؟ارز مسافرتی همه افراد با هر شرایطی می توانند برای گرفتن ارز مسافرتی اقدام کنند. تنها شرط این مسئله سن بالای 12 سال است؛ یعنی ارز مسافرتی به افراد زیر 12 سال تعلق نمی گیرد.

آیا برای هر تعداد سفر می توان ارز مسافرتی دریافت کرد؟ارز مسافرتی گرفتن ارز مسافرتی تنها یک بار در سال امکان پذیر است.

ارز مسافرتی آیا ارز مسافرتی به افراد مقیم خارج از کشور تعلق می گیرد؟ارز مسافرتی خیر. ارز مسافرتی صرفاً برای افراد مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

ارز مسافرتی آیا گرفتن ارز مسافرتی از تمامی بانک ها امکان پذیر است؟ارز مسافرتی در حال حاضر بانک های ملی، ملت، تجارت، سامان و پارسیان ارز مسافرتی ارائه می دهند. البته در تمامی شعب این بانک ها ارائه ارز مسافرتی صورت نمی گیرد، مخصوصاً ارز زیارتی که در شعب خاصی ارائه می شود.

نکته قابل توجه این است که بانک ملت، ملی و تجارت امکان دریافت ارز مسافرتی به صورت آنلاین را فراهم کرده است.

ارز مسافرتی آیا ارز مسافرتی را همان لحظه در بانک دریافت می کنم؟ارز مسافرتی پاسخ این سؤال منفی است. شما بعد از مراجعه به بانک و گذراندن مراحل درخواست ارز مسافرتی، حواله ای از مسئول مربوطه دریافت می کنید. در روز سفر و بعد از دریافت کارت پرواز، در سالن ترانزیت با ارائه حواله به شعبه بانک موردنظر در فرودگاه، ارز خود را دریافت می کنید.

ارز مسافرتی آیا فرودگاه خاصی برای گرفتن ارز مسافرتی مدنظر بانک هاست؟ارز مسافرتی ازآنجاکه در تهران تمام پروازهای خارجی از فرودگاه امام خمینی انجام می گیرد، دریافت ارز از این فرودگاه امکان پذیر است. حتی برای ساکنین شهرهای غیر از تهران؛ اما بانک سامان اخیراً این امکان را در فرودگاه های برخی شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز نیز فراهم کرده است.

چه مدارکی برای گرفتن ارز مسافرتی لازم است؟

  • ارز مسافرتی گذرنامه معتبر
  • بلیت
  • ویزا (برای کشورهایی که ویزا الزامی است)
  • اصل کارت ملی
  • فیش پرداخت عوارض خروج از کشور
  • به کپی این مدارک نیز در برخی شعب نیاز است.

نکاتی که برای گرفتن ارز مسافرتی باید رعایت کنیم

1- تمام متقاضیان ارز مسافرتی باید در بانک حضور داشته باشند؛ البته این مورد در بانک ملی الزام نیست و حضور یکی از اعضای خانواده کافی است (با همراه داشتن کلیه مدارک تمام افراد)؛ اما در بانک سامان کاملاً الزامی است.

2- در صورت تعویض گذرنامه خود در سال جاری، گذرنامه قبلی را باید به همراه داشته باشید.

3- گرفتن ارز مسافرتی زمان محدودی دارد؛ برای مثال در بانک ملی فروش ارز مسافرتی از 10 روز قبل از سفر میسر است. بهتر است این زمان به روز آخر موکول نشود.

4- در هنگام حضور در شعبه باید پول نقد یا کارت بانکی به همراه داشته باشید. در بانک ملی و ملت حتماً باید در آن بانک حساب داشته باشد و از کارت همان بانک استفاده کنید؛ اما در بانک سامان داشتن کارت عضو شتاب کافی است.

5- همان طور که قبلاً نیز این مورد را گفتیم حواله را در بانک دریافت می کنید و ارز مسافرتی را در فرودگاه امام خمینی در سالن ترانزیت تحویل می گیرید.

6- درصورتی که حواله خود را فراموش کنید ارز به شما تعلق نمی گیرد و بعد از برگشت با مراجعه به شعبه مربوطه می توانید پول خود را پس بگیرید.

7- برای حضور در بانک باید به صورت تلفنی وقت قبلی بگیرید.

8- معمولاً ارائه حواله ارز مسافرتی در بانک از ساعت 10 شروع می شود و نهایتاً تا ساعت 13:30 ادامه دارد. پس بهتر است در این ساعات مراجعه کنید تا با مشکل مواجه نشوید؛ البته بانک ملی ایران قبل از عید برای سهولت کار مسافران، ارائه حواله را تا ساعت 17 در تمام روزهای هفته تمدید کرد. برای سهولت کار نیز می توانید از سیستم اینترنتی دریافت حواله ارز مسافرتی بانک ملت استفاده کنید.

9- مقدار عوارض خروج از کشور 75 هزار تومان است که از طریق بانک قابل پرداخت است.

چه بر سر ارز مسافرتی آمد؟!

طی اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ 20 شهریور 96، ارز مسافرتی حذف شد. کارشناسان دو دلیل عمده را برای این موضوع عنوان می کنند. نخست اینکه دریافت کنندگان ارز خارجی عمدتاً کسانی هستند که به سفرهای خارجی یا زیارتی می روند و با توجه به نرخ های روز، تفاوت قیمت ارز آزاد و ارز مسافرتی که چیزی در حدود 160 هزار تومان است، برای سفرکنندگان به کشورهای خارجی عدد چندانی به شمار نمی آید. از سوی دیگر، حذف ارز مسافرتی، می تواند گامی در جهت سیاست های یکسان سازی نرخ ارز باشد.

اما طبق قانون جدید بانک مرکزی، ارز مسافرتی مجدداً از 18 شهریور ماه 97 به مسافران خارج از کشور قابل عرضه است. بنابراین در حال حاضر می توان برای سفرهای خارج از کشور خود ارز مسافرتی دریافت کرد؛ درصورتی که شرایط اخذ آن مهیا باشد. بنابراین اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید می توانید با ارائه مدارک لازم به بانک های ارائه دهنده، با توجه به کشور مقصد خود ارز مسافرتی دریافت کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>