اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ماشین خودران

بیمه ماشین های خودران یکی دیگر از چالش های بالقوه ای است که شاید در آینده ای نزدیک، به یکی از موضوعات داغ صنعت خودرو تبدیل شود. شرکت تسلا، اولین شرکت سازنده اتومبیل است که توانست ثابت کند صنعت بیمه خودرو، می تواند تا حدود زیادی تحت تأثیر بیمه ماشین هاى خودران قرار گیرد.

تسلا خیلى بى سروصدا اقدام به فروش بیمه ماشین های خودران به همراه اتومبیل هایى خودرانی که در آسیا مى فروشد، نموده است، به امید اینکه روزى نرخ بیمه در قیمت نهایى اتومبیل هاى عرضه شده توسط تسلا محاسبه شود.

فرق بیمه تسلا با دیگر شرکت ها در چیست؟

در واقع تفاوت اصلى این بیمه ماشین های خودران به نوع راننده این اتومبیل ها برمى گردد! از آنجا که اتومبیل هاى تولید شده توسط تسلا بدون راننده و هوشمند هستند، این شرکت ادعا دارد که هزینه هاى مربوط به بیمه ماشین های خودران به مراتب باید کمتر باشد.

تسلا معتقد است احتمال خطا در اتومبیل هاى بدون نیاز به راننده، خیلى پایین تر از احتمال خطا و تصادف در ماشین هاى معمولى «با راننده» است.شاید این ادعا در نگاه اول عجیب به نظر بیاید ولى در عمل شاید حق با شرکت تسلا باشد. با توجه به گزارش مؤسسه مدیریت ترافیک در کشور آمریکا، ماشین هاى تسلا با قابلیت خودران بودن «بدون نیاز به راننده» 40٪ کمتر از دیگر انواع ماشین های «با راننده» تصادف مى کنند؛ بنابراین از آنجایى که ماشین هاى بدون راننده خیلى کمتر احتمال دارد تصادف کنند، خیلى دور از منطق نیست که هزینه بیمه ماشین های خودران کمتر از دیگر ماشین ها باشد.

طبق محاسبه متخصصان بیمه، اگر تسلا با این سرعت ماشین هاى بدون نیاز به راننده را روانه بازار نماید، صنعت بیمه در عرض 25 سال باید با 40٪ از کل سود خالص که از فروش بیمه ماشین به دست مى آورد، خداحافظى کند.

چه کسى مسئول حوادث و بیمه ماشین های خودران است؟

ماشین هاى بدون راننده به دو دسته تقسیم می شوند:

  1.  آن هایى که علاوه بر فرمان و دنده، امکان اضافه کردن راننده اتوماتیک «بدون نیاز به انسان» را دارند.
  2. آن هایى که در طراحیشان نه فرمان، نه پدال و نه دنده اى به کار رفته است.

با توجه به قوانین فعلى در کشورهایى که ماشین هاى بدون راننده در آن ها پیدا می شوند، این تولیدکننده اتومبیل است که مسئول تمام حوادث مرتبط با اتومبیل است؛ چراکه در کنترل این ماشین ها، انسان هیچ نقشى نخواهد داشت.

اما چرا؟ تقریباً واضح است که تولیدکننده اتومبیل به دلیل اینکه طراحى، ساخت و برنامه نویسى این نوع خودروهاى بدون راننده را به عهده داشته است، مسئول حوادثى که براى اتومبیل و سرنشینان و عابرین پیاده میفتد، شناخته شده است.

براى مثال، شرکت ولوو در سال 2015 اعلام کرد که مسئولیت هرگونه سانحه رانندگى را که براى اتومبیل هاى بدون راننده تولیدشده توسط این شرکت رخ دهد، به عهده مى گیرد.

آینده بیمه ماشین های خودران و نقش دولت ها

بیمه خودرو 42٪ صنعت بیمه آمریکا را تشکیل مى دهد. ارزش مالى این بازار به بالاى 200 میلیارد دلار در سال مى رسد. این بیمه ها حوادثى از قبیل دزدیده شدن اتومبیل، آتش گرفتن و یا حوادثى را که شخص ثالث درگیر آن است، پوشش مى دهند. با وجود این، خسارت تصادف در حدود 80٪ کل درخواست هاى بیمه شوندگان از شرکت هاى بیمه است.

از آنجاکه اتومبیل هاى بدون نیاز به راننده بسیار کمتر دچار سوانح رانندگى مى شوند، و از آنجاکه شرکت هاى تولیدکننده چنین اتومبیل هایى مانند تسلا به فکر کاهش هزینه هاى بیمه هستند، بدیهى است که شرکت هاى بیمه در آینده اى نزدیک، به چالشی جدی کشیده خواهند شد. همین طور که در حال حاضر بسیارى از شرکت هاى بیمه اعلام نموده اند که اتومبیل هاى بدون راننده تهدید جدى براى کسب وکار آنها خواهد بود.

و اما نقش دولت ها در این بین چه خواهد بود؟

با گذشت زمان از عرضه اتومبیل هاى بدون راننده به نظر می رسد که مراجع قانون گذارى نسبت به وضع قوانین جدید براى بیمه ماشین های خودران کمى بى رغبت هستند. با توجه به قوانین فعلی در کشورهایى که خودروهاى بدون راننده به فروش مى رسد، مسئول تصادفات و سوانح رانندگى طبق قوانین، مسئولیت در برابر محصول فروخته شده بر عهده تولیدکنندگان این نوع وسایل نقلیه خواهد بود.

اگرچه بسیارى از متخصصان بر این باورند که با گذشت زمان به احتمال بسیار بالا مشکلات حقوقى مختلفى به وجود خواهد آمد که قانون گذاران را به طور جدى تر به مقوله بیمه ماشین های خودران مشغول نماید.پس تا آن زمان دارندگان این نوع خودروها با خیال راحت از اتومبیلشان لذت ببرند، چرا که به صورت بالقوه اکثر (یا تمامى) مسئولیت هاى سوانح بر عهده تولیدکننده اتومبیلشان خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>