اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه اتباع خارجی

در ایران بعضی از کارگران اتباع خارجی در مشاغل ساختمانی مشغول به کار هستند. از طرفی خیلی از پیمانکاران ترجیح می دهند به جای کارگران ایرانی با این کارگران کار کنند. نوع شغلی که این کارگران در ایران دارند عموماً پرخطر است. حال سوال این است که قوانین چگونه از این کارگران حمایت می کند؟

در این خصوص باید گفت کلیه اتباع خارجی که در ایران مشغول به کار هستند به شرط داشتن اقامت، در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه حوادث می شوند. طبق این قانون کلیه کارگران موظف هستند در مقابل حوادث و بیماری های احتمالی تحت پوشش بیمه حوادث اتباع خارجی قرار بگیرند. بنابراین به کارگیری کارگران خارجی مقیم کشور بدون بیمه نامه حوادث در مدت اقامت شان در ایران ممنون است.

آنچه در خصوص بیمه حوادث باید بدانید؟

بیمه حوادث که از طرف شرکت های بیمه ارائه می شود، جزء بیمه اشخاص است که از زندگی بیمه شده حمایت می کند. فرقی نمی کند که این حوادث در چه زمانی و در چه مکانی اتفاق بیفتد در هر حال بیمه شده در مقابل حوادث 24 ساعته شغلی و غیر شغلی تحت پوشش قرار می گیرد. فوت، نقص عضو و ازکارافتادگی پوشش های اصلی این بیمه نامه هستند بدین ترتیب اگر بیمه شده در اثر حادثه فوت کند شرکت بیمه غرامت فوت را به ذی نفعان وی پرداخت می کند.

همچنین در صورتی که بیمه شده دچار ازکارافتادگی و نقض عضو شود غرامت تعیین شده را دریافت می کند. افراد همچنین می توانند برای هزینه های پزشکی در اثر حادثه، غرامت روزانه بستری در بیمارستان و غرامت روزانه عمومی تحت پوشش بیمه حوادث باشند.

شرایط بیمه حوادث اتباع خارجی ورودی به ایران چگونه است؟

طبق قوانین، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر به شرط داشتن گذرنامه ورود با حق کار مشخص و پروانه کار. بنابراین اتباع خارجی که گذرنامه و پروانه کار ندارند مشمول قانون کار نیستند و نمی توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

اتباع خارجی که مقیم ایران هستند موظف هستند خود و افراد تحت تکفلشان را نزد یکی از شرکت های بیمه، بیمه حوادث اتباع خارجی و سلامت کنند. این قانون همچنین مسؤلیتی را برای کارفرمایان و پیمانکاران به وجود می آورد زیرا به کارگیری افراد بدون بیمه حوادث اتباع خارجی و سلامت ممنوع است.

تعهدات بیمه حوادث اتباع خارجی چیست؟

اتباع خارجی که به صورت قانونی وارد ایران می شوند در مدتی که در ایران اقامت دارند می توانند در مقابل خطرات ناشی از حوادث، تحت پوشش بیمه باشند. شرکت بیمه در ازای دریافت حق بیمه، هزینه های پزشکی بیمه شده را که مستقیماً ناشی از حادثه باشد جبران می کند و بیمه شده را در مقابل خطر فوت و نقص عضو و ازکار افتادگی تحت پوشش قرار می دهد. موارد تحت پوشش بیمه حوادث اتباع خارجی و بیمه سلامت شامل موارد زیر است:

  • پوشش غرامت فوت در اثر حادثه
  • پوشش غرامت نقص عضو دائم ناشی از حادثه
  • جبران هزینه های پزشکی به علت حادثه
  • پرداخت هزینه های بستری اورژانسی در بیمارستان

بیمه درمانی اتباع خارجی با کدام سازمان است؟

بیمه درمانی اتباع خارجی با بیمه سلامت یا همان سازمان خدمات درمانی سابق است. بیمه سلامت دارای چندین نوع صندوق بیمه ای مختلف است. یکی از این صندوق ها، مخصوص ارائه پوشش درمانی به اتباع بیگانه است. بر اساس قرارداد سه جانبه بین سازمان بیمه سلامت، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و نمایندگان پناهندگان سازمان ملل متحد، سازمان خدمات درمانی، اتباع بیگانه را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه حوادث اتباع خارجی چگونه صادر می شود؟

همان طور که بیان کردیم اتباع خارجی که مقیم ایران هستند در صورتی که کار داشته باشند لازم است بیمه حوادث اتباع خارجی را تهیه کنند تا در مقابل حوادث ناشی از کار تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. اتباع بیگانه می توانند از طریق دفاتر وکالت اقدام به تهیه بیمه حوادث اتباع خارجی کنند. این بیمه نامه در طرح های مختلف ارائه می شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت

مدارکی لازم برای دریافت خسارت بیمه حوادث اتباع خارجی در پوشش های مختلف، متفاوت است. بیمه شدگانی که قصد دریافت هزینه های پزشکی خود را دارند و یا دچار نقص عضو شدند باید اصل گواهی بیمه، کپی برابر اصل مدارک شناسایی (شامل پاسپورت و شناسنامه)، کپی برابر اصل گزارش حادثه (پلیس) و اصل مدارک پزشکی خود را برای دریافت خسارت به شرکت بیمه تحویل دهند.

در صورتی که بیمه شده در اثر حادثه فوت کند لازم است ذی نفعان بیمه نامه، مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه دهند تا غرامت فوت را دریافت کنند.

  • اصل گواهی بیمه
  • کپی برابر اصل شناسنامه باطل شده متوفی و گواهی پزشکی قانونی
  • کپی برابر اصل گزارش حادثه
  • کپی برابر اصل مدارک پزشکی و بیمارستانی
  • کپی برابر اصل رونوشت فوت، جواز دفن، گزارش معاینه جسد و برگه انحصار وراثت
  • کپی برابر اصل شناسنامه تمامی وراث بیمه نامه

بیمه هایی که حوادث ناشی از کار را بیمه می کنند

بیمه حوادث در مقابل سوانح و خطرات گوناگون از بیمه شده حمایت می کند. هر کس به تنهایی می تواند درخواست صدور این بیمه نامه را بدهد و علاوه بر خطرات شغلی برای حوادثی مانند غرق شدن، مسمومیت، برق گرفتگی، سوختگی، سوانح رانندگی، گزیدگی، سقوط از ارتفاع، ابتلا به هاری، کزار و سیاه زخم و… تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

نوع شغلی که افراد انجام می دهند به طور مستقیم در ارزیابی خطر آن ها مؤثر است. طوری که می توان گفت شغل بیمه گزار، مهم ترین عامل تعیین کننده حق بیمه حوادث است. در این بیمه ها کلیه مشاغل در 5 طبقه شغلی از کم خطرترین تا پرخطرترین شغل دسته بندی می شود. برای مثال کارگران ساختمانی در طبقه چهارم قرار می گیرند.اتباع بیگانه هم به شرط داشتن اقامت می توانند بیمه حوادث انفرادی خریداری کنند. اما این بیمه برای افرادی که قصد مسافرت دارند صادر نمی شود.

بیمه مسؤلیت کارفرما چگونه از اتباع خارجی حمایت می کند؟

گاهی حوادثی حین کار برای کارگران اتفاق می افتد که خودشان مقصر آن نیستند. حال فرقی نمی کند کارگر آسیب دیده، ایرانی باشد یا اتباع بیگانه. در چنین مواردی کارفرما موظف است با توجه به میزان قصورش از کارگر حادثه دیده حمایت کند. کارفرمایان با تهیه بیمه مسؤلیت کارفرما در قبال کارکنان، می توانند خسارت های جانی وارد شده به کارکنان شان را در محیط کار و در حین انجام کار که خودشان مسئول آن است، جبران کنند.

منظور از جبران خسارت های جانی بیمه شده پوشش هزینه های پزشکی، پرداخت غرامت فوت و نقص عضو بیمه شده است. انواع بیمه نامه های مسؤلیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان به شرح زیر است:

  • بیمه نامه مسؤلیت کارفرما در قبال کارکنان بازرگانی، خدماتی، صنعتی و اداری
  • بیمه نامه مسؤلیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی
  • بیمه نامه مسؤلیت کارفرما در قبال کارکنان عمرانی

در بیمه نامه مسؤلیت کارفرما در قبال کارکنان هم اتباع بیگانه به شرط داشتن اقامت بیمه می شوند. از آنجایی که بعضی از اتباع بیگانه در ایران در مشاغل ساختمانی مشغول به کار می شوند در این بخش قصد داریم خطرات تحت پوشش بیمه نامه مسؤلیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی را شرح دهیم.

سقوط کارکنان از ارتفاع، سقوط و پرتاب شدن مصالح ساختمانی بر روی کارکنان، خفگی کارکنان در حفر چاه، صدمه دیدگی در پی کنی و ایجاد پایه ستون ها، صدمه دیدگی اعضاء بدن کارکنان حین کار با بالابر و جرثقیل و تاورکرین و… خطرات احتمالی برای کارگران ایرانی و اتباع بیگانه در بخش ساختمانی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
محمد وزیر میرزایی :
بیمه ایران
محمد وزیر میرزایی :
میخوام بیمه حوادث بشم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

محمدرضاحسنی:
سلام من درتاریخ 22/12/1400 سر کار دستم زخمی شد و بیست‌و هشت بخیه خورد و صاحبکارم منو پیش دکتر جراح شخصی برد چون باهاش آشنا بود و همیشه کارگرا شو که دچار آسیب میشدن اونجا می‌برد که انصافا جراح خوبی هم هست حالا من بیمه حوادث کار هستم باید برای دریافت غرامت چیکار کنم
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>