اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه مشاغل پرخطر

هر روزه خبرهای مختلفی را می بینیم از حوادثی که برای کارکنان مشاغل مختلف به وجود آمده است. گاهی وسعت حادثه به اندازه ای است که به صورت فراگیر در خبرگزاری ها منتشر شده و اذهان جامعه را به خودش مشغول می کند. لابد شما هم اخباری مانند زیر آوار ماندن کارگران معدن، جان باختن آتش نشانان در حین انجام وظیفه، نقص عضو و یا مرگ کارگران کارخانه ها در هنگام کار با ماشین آلات صنعتی را شنیده اید.

واقعیت این است که کار کردن بدون خطر نیست و انسان به محض این که شروع به کار کردن و کسب درآمد می کند این خطر را به جان می خرد اما نکته مهم این است که سطح خطر در همه مشاغل یکسان نیست و شغل های بسیار خطرناکی وجود دارند که افراد شاغل هر بار برای انجام آن جان خود را به خطر می اندازند. بیمه حوادث به ویژه بیمه حوادث ناشی از کار راهکاری است برای مقابله با خساراتی که این گونه حوادث به افراد می زنند.

نگاهی به سازوکار بیمه حوادث در کشور

بیمه حوادث یکی از انواع بیمه های اشخاص است که افراد می توانند به صورت گروهی و یا انفرادی آن را تهیه کنند. این بیمه نامه انواع مختلفی دارد که برای گروه های مختلف طراحی شده است.

از جمله بیمه حوادث دانش آموزان، بیمه حوادث اتباع خارجی و یا بیمه حوادث سربازان وظیفه و انواع دیگر از این بیمه. بیمه حوادث ناشی از کار نیز با توجه به شغل بیمه گزار از وی در برابر خطراتی که ممکن است در حال انجام کار پیش آید پشتیبانی می کند.در صورت ایجاد خسارت به وی مطابق قانون غرامت پرداخت می کند.پوشش های بیمه حوادث به طور کلی شامل پوشش پرداخت سرمایه فوت در اثر حادثه و در طول مدت قرارداد و پرداخت سرمایه نقص عضو و ازکارافتادگی دائم و جزیی است.

بیمه حوادث ناشی از کار چیست و چه کار می کند؟

اگر شغل بیمه گزار پرخطر باشد داشتن بیمه حوادث ناشی از کار برای او بسیار مفید است. با داشتن این بیمه نامه در صورتی که بیمه گزار در اثر حوادث ناشی از کار فوت کند و یا دچار نقص عضو و ازکارافتادگی شود شرکت بیمه به خانواده او یا خودش غرامت پرداخت می کند. مدت قرارداد بیمه حوادث معمولاً یک سال است. از آنجایی که در یک محیط کاری مجموعه ای از افراد مشغول به کار هستند بیمه حوادث نیز به به طور معمول به صورت گروهی خریداری می شود.

منظور از یک مجموعه کاری مانند کارکنان یک کارخانه، کارگاه، شرکت و…است. همان طور که گفتیم مشاغل مختلف خطرهای مخصوص به خود را دارند و بر همین اساس برخی مشاغل کم خطر و برخی دیگر پرخطر هستند که این موضوع به طور مستقیم بر روی کیفیت و حق بیمه حوادث تأثیر می گذارد.

طبقه بندی مشاغل در بیمه حوادث ناشی از کار چگونه است؟

اگر می خواهید برای خود بیمه حوادث انفرادی و ناشی از کار را دریافت کنید بهتر است به شغل خود توجه کنید و بدانید در کدام طبقه شغلی قرار می گیرید. مشاغل در بیمه حوادث ناشی از کار به 5 مورد طبقه بندی شده اند.

طبقه اول: مشاغل طبقه اول پایین ترین میزان خطر را دارند و می توان گفت تقریباً هیچ خطری از سوی کاری که انجام می دهند آن ها را تهدید نمی کند. همچنین برای انجام شغل خود نیازی به کار با ماشین آلات صنعتی و یا نیروی بدنی ندارند. مشاغل موجود در این طبقه عبارت اند از: کارمندان ادارات، دبیران، معلمان و…

طبقه دوم: خطر در این طبقه نیز بسیار کم است اما به خاطر این که فرد علاوه بر نیروی فکری خود ممکن است از اعضای بدن خود مانند دست ها نیز برای انجام کار استفاده کند خطر بیشتری نسبت به طبقه اول در آن وجود دارد. تعمیرکاران وسایل الکتریکی، دندان پزشکان، بازاریاب ها و… در این طبقه قرار می گیرند.

طبقه سوم: افراد این طبقه شغلی متخصصینی هستند که ممکن است با ماشین آلات صنعتی کار کنند. به همین دلیل روزانه با خطرات ناشی از کار مواجه هستند. رانندگان وسایل نقلیه سبک مانند تاکسی ها، کشاورزان، کارگران ساختمان و… از جمله مشاغل این طبقه هستند.

طبقه چهارم: افراد شاغل در این طبقه را دو خطر که تهدید می کند. اول عدم مهارت این افراد است که به خاطر نداشتن تخصص به انواع کارهای مختلف گمارده می شوند. دوم کار با ماشین آلات صنعتی سنگین است که باعث می شود هرچه بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند. از مشاغل این دسته می توان به رفتگری، آتش نشانی، پیک موتوری و… اشاره کرد.

طبقه پنجم: مشاغل این طبقه بسیار خطرناک هستند زیرا به طور مستقیم با مواد منفجره و یا مواد خورنده مانند اسیدها سروکار دارند. بیمه حوادث ناشی از کار بیش از همه برای این گروه می تواند مفید باشد زیرا خطر هر روز صاحبان این مشاغل را تهدید می کند.

حق بیمه های پرداختی در بیمه حوادث ناشی از کار

مقدار حق بیمه بر اساس شغل بیمه گزار و مقدار پوشش های درخواستی بیمه گزار تعیین می شود. همچنین اگر بیمه حوادث به صورت گروهی تهیه شده باشد حق بیمه ای که بیمه گزار پرداخت می کند کمتر از وقتی است که بیمه حوادث را به صورت انفرادی خریداری می کند. بنابراین مقدار دقیق حق بیمه به وضعیت بیمه گزار و بیمه نامه بستگی دارد.

پوشش های بیمه حوادث ناشی از کار

همان طور که گفتیم پوشش های اصلی بیمه حوادث شامل پرداخت غرامت فوت و غرامت ازکارافتادگی است. ازکارافتادگی می تواند دائم و کامل و یا موقت و جزیی باشد. میزان غرامتی که بابت ازکارافتادگی دائم و کامل پرداخت می شود معادل سرمایه فوت است اما میزان غرامت پرداختی برای ازکارافتادگی موقت و جزیی بستگی به میزان آسیب و خسارتی است که بیمه گزار دیده است.

پوشش های دیگر بیمه حوادث اختیاری هستند و انتخاب آن ها به عهده بیمه گزار است که با پرداخت حق بیمه بیشتر می تواند از این پوشش های نیز استفاده کند. پوشش های فرعی بیمه حوادث شامل:

هزینه های پزشکی ناشی از حادثه: در این پوشش هزینه های پزشکی و درمانی بیمه گزار را تا سقف تعهدات خود پرداخت می کند به شرطی که بیمه گزار در اثر حوادث از خدمات پزشکی و درمانی استفاده کرده باشد.

پرداخت غرامت روزانه ناشی از حادثه: این پوشش در بیمه حوادث ناشی از کار انفرادی صادر می شود و بیمه های گروهی این پوشش را ارائه نمی دهند. با این پوشش بیمه گر به بیمه گزاری که دچار ازکارافتادگی موقت شده باشد غرامتی معادل 12 ده هزارم سرمایه فوت می پردازد.

پرداخت غرامت بستری است: این غرامت نیز به بیمه نامه هایی است که به صورت انفرادی خریداری می شوند. اگر بیمه گزار در اثر حوادث در بیمارستان و مراکز درمانی بستری شود غرامت روزانه معادل 24 ده هزارم سرمایه فوت را دریافت می کند.

نقش بیمه حوادث ناشی از کار در زندگی افراد

در هر شغلی که باشیم داشتن بیمه های حوادث می تواند نقش مهمی در کاهش خسارات داشته باشد. بیمه حوادث باعث می شود که کارکنان با اعتماد بیشتری کار کنند و همچنین کارفرمایان با اطمینان بیشتری پروژه های عمرانی را انجام می دهند. بیمه حوادث برای افرادی که سرپرست خانواده باشند یک پشتیبان و حامی خانواده آن ها است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>