اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه تامین اجتماعی

به احتمال زیاد کم آشناترین افراد با مفهوم بیمه، با 2 نوع بیمه تامین اجتماعی و بیمه شخص ثالث آشنا هستند. بیمه انواع بسیار زیادی دارد ولی این 2 نوع بیمه نام برده شده بیشترین بیمه گزار را در بین مردم دارند.

اگر تا به حال در جایی مشغول به کار شده باشید قطعاً با مفاهیم بیمه تامین اجتماعی، دفترچه بیمه و شماره بیمه غریبه نیستید و یک بار در بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کرده اید و شماره بیمه دریافت کرده اید. در اینجا قصد داریم درباره مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی صحبت کنیم و ببینیم این ثبت نام چه زمانی باید انجام شود و چه روندی را باید طی کند.

چقدر با بیمه تامین اجتماعی آشنا هستیم؟

با اینکه اغلب افراد با بیمه تامین اجتماعی آشنا هستند ولی ذکر توضیحاتی مختصر درباره آن خالی از لطف نیست. بیمه تامین اجتماعی بیشترین تعداد بیمه گزار را در سطح کشور دارد. طبق آمار سال 95 بیش از 35 میلیون نفر بیمه گزار این بیمه در سطح کشور بوده اند. در این بیمه افراد به دو گروه تقسیم می شوند. عده ای بیمه شده اصلی و عده ای دیگر بیمه شده فرعی هستند.

افراد تا زمانی که تحت تکفل خانواده خود هستند معمولاً بیمه شده فرعی پدر یا مادر خود هستند. پس از اینکه افراد مستقل شده و مشغول به کار شدند و از طرف محل کار خود بیمه شدند تبدیل به بیمه شده اصلی می شود. در حالتی که فرد بیمه شده اصلی باشد می تواند خانواده خود را اعم از پدر و مادر، همسر و فرزندان خود را نیز بیمه کند. در واقع در این حالت آن ها بیمه شده فرعی آن فرد قرار می گیرند.

مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی در واقع مراحل ثبت نام برای بیمه شده اصلی است. تصور کنید تازه مشغول به کار شده اید و می خواهید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید و یا می خواهید در سامانه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی عضو شوید؛ قطعاً دانستن مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی برای شما مفید است و باید بدانید که چگونه می توان در بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کرد.

مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی از نقطه شروع

اگر بخواهیم مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی را از آغاز بررسی کنیم باید فرض کنیم که فرد برای بار اول شروع به کار در یک کارگاه شده است. "کارگاه" در ادبیات بیمه به هر شرکت، دفتر، اداره و… که افراد می توانند در آنجا مشغول به فعالیت شوند گفته می شود. زمانی که فرد در آن کارگاه مشغول به کار می شود، طبق قانون، کارفرما باید برای او بیمه رد کند. در این حالت اسم فرد باید در لیست بیمه کارگاه قرار بگیرد. اما اگر فرد شماره بیمه نداشته باشد این موضوع امکان پذیر نیست. بنابراین اولین مرحله از مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی نام نویسی فرد در بیمه تامین اجتماعی است.

نام نویسی در بیمه تامین اجتماعی

برای دریافت شماره بیمه، فرد باید با در دست داشتن مدارک لازم به شعبه بیمه تامین اجتماعی که مربوط به کارگاه است مراجعه کند. این مدارک لازم شامل مدارک شناسایی فرد اعم از کارت ملی و شناسنامه و همچنین فرم پرسشنامه شناسایی و نام نویسی متمرکز مخاطبان است.

این فرم پرسشنامه شناسایی و نام نویسی متمرکز مخاطبان در واقع اعلام می کند که فرد در آن کارگاه مشغول به کار شده است و درخواست صدور شماره بیمه برای فرد می کند. پس از اقدام فرد برای دریافت کد بیمه، این کد صادر شده و پس از آن او تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد و سابقه بیمه تامین اجتماعی او آغاز می شود.

حال اگر فرد برای چندمین دفعه باشد که بیمه می شود و قبلاً شماره بیمه داشته است روند به چه صورت است؟

در این حالت نیز مشابه حالت قبل با همان مدارک (مدارک شناسایی و فرم پرسشنامه نام نویسی) باید به شعبه بیمه کارگاه مراجعه کرد. فقط در این حالت کد بیمه جدید صادر نمی شود و کارشناس بیمه تامین اجتماعی از کد ملی فرد، شماره بیمه را استعلام کرده و همان را در فرم نام نویسی وارد می کند.

همان طور که ملاحظه کردید مراحل ثبت نام بیمه تامین اجتماعی بسیار مختصر است و خیلی ساده می توان بیمه گزار بیمه تامین اجتماعی شد. اما زمانی که بحث ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مطرح می شود یکی دیگر از مسائلی که به ذهنمان برخورد می کند بحث ثبت نام در سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی هم هست.

به همین خاطر در ادامه قصد داریم درباره روند ثبت نام در سامانه مشاهده سوابق بیمه نیز صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توان استعلام سوابق بیمه خود را دریافت کرد.

سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی

دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی یکی از مهم ترین دغدغه ها در حوزه این بیمه محسوب می شود. به دلایل مختلفی برای ما مهم است سوابق بیمه خود را مشاهده کنیم. برای مثال بدانیم آیا سوابق بیمه ای که در جاهای مختلف داریم تجمیع شده است یا خیر و اینکه آیا کارفرما واقعاً حق بیمه را واریز می کند یا برای ما ترک کار رد کرده است. برای کسب اطلاع از این موارد و آگاهی کلی نسبت به سوابق بیمه تامین اجتماعی خود بهتر است در این سامانه ثبت نام کرده و سابقه بیمه خود را هر از گاهی مشاهده کنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
یاسر محمودی برام:
خوب
یاسر محمودی برام :
عالی
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>