اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طرح زوج و فرد

«طرح زوج و فرد» یا «طرح زوج یا فرد» هر چه بود، دیگر تمام شد؛ این طرح تمام شد و طرح جدید زوج و فرد یا به قول شهرداری تهران، «طرح کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن شد. در مورد این طرح، از چند ماه گذشته، انواع و اقسام خبرهای ضد و نقیض منتشر شده است. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که دقیقاً نمی دانید این طرح چه تأثیری روی رفت وآمدتان خواهد گذاشت، این مطلب مناسب شما است.

آنچه «همه» باید درباره طرح جدید زوج و فرد بدانند

1-در طرح جدید، پلاک زوج با پلاک فرد تفاوتی ندارد و مهم نیست پلاک خودروی شما فرد است یا زوج؛ احتمالاً به این خاطر است که شهرداری تهران علاقه دارد این طرح را طرح کنترل آلودگی هوا بنامد.

2-محدوده کنترل آلودگی هوا، همان محدوده طرح زوج و فرد است؛ یعنی از شرق محدود به بزرگراه امام علی، از شمال محدود به بزرگراه همت، از غرب محدود به بزرگراه چمران و از جنوب محدود به بزرگراه بعثت می شود.

3-محدوده طرح ترافیک هم همان محدوده قبلی است؛ یعنی از شرق محدود به خیابان شریعتی و هفده شهریور، از شمال محدود به خیابان مطهری، از غرب محدود به خیابان کارگر و از جنوب محدود به خیابان شوش است.

4-در طرح جدید اینکه خودروی شما پلاک تهران است یا شهرستان؛ اهمیت دارد. هر خودروی پلاک تهران، می تواند 20 روز به صورت رایگان وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شود. این سهمیه برای خودروهای پلاک شهرستان، 15 روز است.

نکته مهم اینکه برای استفاده از این سهمیه، باید ابتدا در سامانه «تهران من» ثبت نام کنید. در ادامه، نحوه ثبت نام در این سامانه را به صورت گام به گام به شما نشان خواهیم داد.

5-اگر بخواهید بیش از سهمیه تان وارد محدوده طرح شوید، مانعی ندارد. فقط باید عوارض بپردازید.

در این طرح برای برخی از افراد امتیازات خاصی در نظر گرفته شده است:

  • ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا
  • خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان
  • بیماران خاص و معلولان
  • جانبازان 25% و بالاتر

عوارض ورود به طرح کنترل آلودگی هوا چقدر است؟

حال که با قوانین طرح کنترل آلودگی هوا و محدودیت های آن آشنا شدیم باید ببینیم عوارض ورود به این طرح در ساعت های غیرمجاز چقدر است.  هر ماشین (با پلاک تهران) با ثبت نام در سامانه تهران من در هر فصل 20 روز اجازه تردد رایگان در محدوده را دارد.

اما بعد از 20 روز باید در صورت تردد عوارض پرداخت کند. محاسبه مقدار عوارض به عوامل متعددی بستگی دارد ولی عوامل اصلی تعیین کننده آن ساعت ورود به محدوده، ساعت خروج از محدوده و نوع معاینه فنی ماشین است. در جدول زیر نرخ عوارض تردد در حلقه دوم طرح در مواقع مختلف مشخص شده است:

طرح زوج و فرد

حال اگر در طول روز فقط یک بار توسط دوربین مشاهده شوید، نرخ عوارض به صورت زیر می شود:

طرح زوج و فرد

اگر شرایط خاصی دارید بخوانید

تا اینجا کار، در مورد کلیت طرح و آنچه باید در خصوص طرح بدانید گفتیم. از اینجا به بعد در مورد مسائل خاصی که ممکن است با آن ها روبه رو باشید می گوییم:

اگر محل زندگی تان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا است

افرادی که محل زندگی شان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا است نسبت به سایرین از امتیازهایی برخوردار هستند. این افراد درصورتی که محل زندگی شان را در سامانه تهران من ثبت کنند می توانند هر روز قبل از ساعت 8:30 از محدوده طرح خارج و بعد از 17 نیز وارد محدوده شوند. همچنین در صورت ورود به حلقه دوم طرح بین ساعت 8:30 تا 17 از تخفیف 50% نسبت به سایر افراد برخوردار هستند.

برای ثبت منزل خود باید وارد حساب کاربری شوید و به بخش خدمات طرح ترافیک مراجعه کنید. سپس به قسمت شرایط خاص شهروندان رفته و گزینه ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا را انتخاب کنید. در اینجا ابتدا باید مشخص کنید که مالک هستید یا مستأجر. درصورتی که مالک هستید تصویر سند خانه و در صورت مستأجر بودن تصویر اجاره نامه را باید آپلود کنید.

برای استفاده از این امکان باید عوارض نوسازی سال جاری را هم پرداخت کرده باشید و تصویر قبض پرداخت شده آن را هم در اینجا آپلود کنید. پس از آن باید با در دست داشتن مدارک لازم از جمله سند منزل یا اجاره نامه، قبض پرداخت شده نوسازی عوارض سال جاری و مدارک شناسایی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید تا ادامه کار ثبت منزلتان پیگیری شود. وقتی که مدارک شما در سامانه تائید شود امکان استفاده از مزایای این بخش برای شما فعال شده است و می توانید از آن استفاده کنید.

نکته قابل توجه این است که برای هر کد پستی فقط یک ماشین می تواند از امکان تردد قبل از ساعت 8:30 و بعد از 17 استفاده کند؛ یعنی اگر شما در منزل خود بیش از یک ماشین داشته باشید از این امکان فقط برای یکی از ماشین هایتان می توانید استفاده کنید. به بقیه ماشین ها فقط تخفیف 50 درصدی عوارض تعلق می گیرد.

اگر محل زندگی تان در طرح ترافیک است

درصورتی که منزل شما در محدوده طرح ترافیک است؛ که مسلماً در محدوده کنترل آلودگی هوا هم قرار دارید؛ می توانید از امکاناتی نسبت به سایرین بهره مند شوید. این امکانات عبارت است از:

  • کلیه امکانات ذکر شده برای افراد ساکن محدوده طرح کنترل آلودگی هوا
  • 50% تخفیف عوارض برای رفت و آمد در محدوده طرح ترافیک
  •  امکان خروج از طرح ترافیک قبل از ساعت 8:30 و ورود به طرح بعد از ساعت 17

برای اینکه این امکان برای شما فعال شود باید مشابه مراحل گفته شده در بخش قبل مدارک لازم را در سامانه آپلود کنید و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر با در دست داشتن مدارک لازم مراجعه کنید.

اگر خبرنگار، روزنامه نگار یا عکاس هستید

درصورتی که خبرنگار، روزنامه نگار یا عکاس باشید هم می توانید از مزایایی در طرح جدید کنترل آلودگی هوا استفاده کنید. بسته به اینکه ماشین داشته باشید یا نه مزایایی که برای شما در نظر گرفته شده متفاوت است. اگر ماشین داشته باشید می توانید از تخفیف 90 درصدی عوارض استفاده کنید. اگر هم ماشین نداشته باشید کارت 1 ساله استفاده رایگان از مترو به شما تعلق می گیرد.

برای اینکه بتوانید از این امکان استفاده کنید باید در سامانه تهران من در قسمت شرایط خاص شهروندان به بخش خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان بروید. در ابتدا باید مشخص کنید که در رسانه فعال هستید یا در تشکل یا یک انجمن. اگر در رسانه ای فعال هستید باید نام رسانه و سمت خود را در آنجا اعلام کنید.

سپس باید معرفی نامه ای از هر ارگانی (تشکل، انجمن یا رسانه) که در آن فعال هستید و تصویر صفحه اول شناسنامه خود را آپلود کنید. بعد از آن باید مشخص کنید که می خواهید از کارت بلیت مترو یا از مزایای تخفیف عوارض برای ماشین تان استفاده کنید.درصورتی که ماشین شما به نام همسرتان است نیز با آپلود صفحه دوم شناسنامه می توانید آن را از تخفیف های عوارض بهره مند کنید.

اگر دچار بیماری خاص یا معلولیت هستید

بیماران خاص و معلولین نیز می توانند در این طرح کنترل آلودگی هوا از مزایایی بهره مند شوند. این مزیت تخفیف 90 درصدی عوارض طرح است. برای استفاده از این امکان باید در سامانه تهران من در قسمت شرایط خاص شهروندان به بخش بیماران خاص و معلولین بروید. در آنجا باید گروه و نوع بیماری فرد متقاضی را تعیین کنید و مدرکی برای تائید این بیماری یا معلولیت ارائه دهید.

اگر جانباز 25% یا بالاتر هستید

در طرح کنترل آلودگی هوا برای جانبازان 25 درصد به بالا هم تخفیف 70 درصدی عوارض در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این امکان فقط کافی است در سامانه تهران من به قسمت شرایط خاص شهروندان بخش جانبازان 25% و بالاتر بروید و در آنجا کارت جانبازی یا معرفی نامه ای در تائید جانباز بودن خود ارائه دهید.

اگر می خواهید هزینه کمتری برای ورود به طرح بدهید

همان طور که گفته شد هر خودرو بسته به اینکه پلاک تهران باشد یا شهرستان، سهمیه مشخصی برای ورود به محدوده زوج و فرد یا همان حلقه دوم طرح دارد. حال، درصورتی که یک فرد به هر دلیل بخواهد بیش از سهمیه خود وارد محدوده شود، باید عوارض پرداخت کند.

بنا بر اعلام شهرداری تهران، بسته به اینکه آیا شما دارای امتیاز خاصی هستید یا خیر (امتیازهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم مثل سکونت در محدوده طرح زوج و فرد، سکونت در محدوده طرح ترافیک و …)، عوارض پرداختی برای ورود به طرح برای شما متفاوت خواهد بود.

همچنین درصورتی که معاینه فنی خودروی شما، معاینه برتر باشد از 25% درصد تخفیف بیشتر برای عوارض برخوردار هستید.

نکات مهم درباره طرح آلودگی هوا که باید بدانید

  1. 20 روز ظرفیت مجازی که هر ماشین می تواند در هر فصل استفاده کند قابل انتقال به فصل بعدی نیست و اگر در طول یک فصل از آن استفاده نکنید از بین می رود.
  2. همان طور که می دانید محدوده طرح ترافیک درون محدوده طرح کنترل آلودگی هوا قرار دارد. اگر یک روز توسط دوربین هر دو محدوده دیده شوید فقط یک بار جریمه می شوید و از ظرفیت 20 روزه مجاز هر فصل شما کم نمی شود.
  3. به صرف اینکه در سامانه تهران من حساب کاربری بسازید و اطلاعات ماشین خود را وارد کنید، از 20 روز ظرفیت تردد رایگان در هر فصل می توانید استفاده کنید. هر تعداد ماشین داشته باشید و در هر منطقه ای از تهران زندگی کنید فرقی ندارد.
  4. همان طورکه که گفتیم با داشتن معاینه فنی برتر می توانید 25% تخفیف نسبت به عوارض تردد خود داشته باشید. با مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت معاینه فنی برتر هم تخفیف بگیرید و هم به رفع آلودگی هوا کمک کنید.
  5. برای تردد در حلقه دوم طرح و استفاده از 20 روز رایگان خود نیازی نیست در سامانه تهران من روز انتخاب کنید. به طور پیش فرض در هر فصل با تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا اول 20 روز تردد رایگان شما کم شده و پس از آن عوارض برای شما در نظر گرفته می شود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>