اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه تامین اجتماعی

برای بیمه گزار آشنایی با وظایف سازمان تامین اجتماعی در واقع آشنایی با حقوق خود است. زیرا گاهی بیمه گزار می تواند از خدمات و مزایایی استفاده کند و به علت عدم آشنایی با وظایف سازمان تامین اجتماعی در قبال خود از این مزایای استفاده نمی کند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که این مطلب را دنبال کنید.

از کی تامین اجتماعی شروع شد؟

تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که اصلاً از چه زمانی تامین اجتماعی شروع شد؟ و در کل هدف از ایجاد چنین سازمانی چه بود و قرار بود چه کاری انجام بدهد؟ اولین قوانین مربوط به کار در اوایل 1300 به تصویب رسید اما در ساخت راه آهن سراسری قوانینی مخصوص به حفظ حقوق کارگرانی که در ساخت راه آهن مشارکت داشتند به تصویب رسید و اجرا شد.

قوانینی که کارگران و در کل کارکنان محیط های کاری را تحت پوشش خود قرار می داد به مرور کامل تر شدند تا منجر به تأسیس سازمان بیمه تامین اجتماعی گردید که از حقوق بیمه شده در مقابل خطرات ناشی از کار، ازکارافتادگی، سنوات کاری، پرداخت مستمری بازنشستگی و… حمایت می کند.

سازمان بیمه تامین اجتماعی و بیمه شدگان

اکنون بیمه تامین اجتماعی 13 میلیون نفر را مطابق آمار ارائه شده، تحت پوشش قرار داده است. بیمه شده در ازای پرداخت حق بیمه به این سازمان می تواند از مزایای آن استفاده کند. بیمه شدگان تامین اجتماعی در قالب دو دسته هستند.

  1. بیمه شدگان اجباری که شامل کارکنانی هستند که باید توسط کارفرما بیمه شوند و 23% حق بیمه آن ها نیز توسط کارفرما پرداخت می شود و 7% باقیمانده از حقوق بیمه شده کسر می شود.
  2. بیمه شدگان اختیاری نیز افرادی هستند که به صورت خویش فرما اقدام به دریافت بیمه کرده اند و می توانند با پرداخت حق بیمه از امکانات و خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

وظایف کلی سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شده

اگر بخواهیم به طور کلی درباره وظایف سازمان تامین اجتماعی حرف بزنیم باید بگوییم که این سازمان وظیفه دارد در قبال حق بیمه هایی که دریافت می کند از بیمه شده حمایت کند. این حمایت شامل:

  1. ارائه بیمه درمانی است که با صدور دفترچه درمان تامین اجتماعی صورت می گیرد.
  2. همچنین تعهدات بلندمدت مانند پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه شده و بازماندگان او، پس از گذراندن سنوات کاری مورد تائید قانون کار و نیز ارائه خدمات کوتاه مدت مانند بیمه بیکاری از وظایف سازمان تامین اجتماعی است.

انجام تعهدات نسبت بیمه شده، از وظایف سازمان تامین اجتماعی

تامین اجتماعی در قبال افراد بیمه شده دارای تعهدات بلند و کوتاه مدت است. تعهدات بلندمدت شامل ارائه خدمات در موارد زیر است:

بازنشستگی: پرداخت مستمری بازنشستگی بعد از گذراندن سنوات کاری از مهم ترین وظایف سازمان تامین اجتماعی است و بسیاری از مردم نیز با همین خدمت بیمه تامین اجتماعی را می شناسند. همان طور که در قسمت قبل توضیح دادیم بیمه شده بعد از مدتی که معمولاً بین 25 تا 30 سال کاری است و در طول آن حق بیمه پرداخت می کرده است، بازنشسته می شود و می تواند از حقوق بازنشستگی استفاده کند. اگر بیمه شده فوت کند، خانواده و افراد تحت سرپرستی او می توانند همچنان این مستمری را دریافت کنند.

فوت: اگر بیمه شده اصلی فوت کند، بیمه تامین اجتماعی وظیفه دارد هزینه ای بابت کفن و دفن به خانواده وی بپردازد که به آن هزینه فوت می گویند. از این طریق بیمه تامین اجتماعی سعی می کند بخشی از هزینه های ایجادشده را کاهش داده و به نوعی از خانواده بیمه شده حمایت کند.

ازکارافتادگی: بیمه شده ممکن است به هر دلیل ازکارافتاده شود، ازکارافتادگی ممکن است در اثر حوادث ناشی از کار، بیماری و یا ناشی از بالا رفتن سن بیمه شده باشد به هر صورت دلیل ازکارافتادگی هر چیز که باشد، بیمه شده می تواند مطابق حق قانونی خود از بیمه درخواست مستمری کند و از وظایف سازمان تامین اجتماعی این است که مستمری بازنشستگی را به بیمه شده بپردازد.

مستمری ازکارافتادگی به همه بیمه شدگان تامین اجتماعی پرداخت نمی شود. بنابراین مهم است که اگر از بیمه شدگان تامین اجتماعی نیستید نسبت به گروهی کاری خود اطلاع حاصل کنید و بدانید آیا مستمری ازکارافتادگی به شما تعلق می گیرد یا خیر.

تعهدات کوتاه مدت و نقش بیمه تامین اجتماعی در قبال آن ها

برخی دیگر از وظایف سازمان تامین اجتماعی در قالب تعهدات کوتاه مدت تعریف شده است که در شرایط خاص و به صورت موقت از سوی سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود. تعهدات کوتاه مدت شامل سه مورد زیر است:

بیماری: ازکارافتادگی موقت که ناشی از حوادث و یا بیماری ها باشد مشمول دریافت غرامت بیماری می شود. در این حالت پرداخت غرامت بیماری بستگی به مدت زمان بستری و یا استراحت بیمه شده دارد. برای دریافت غرامت بیماری سه حالت زیر فرض شده است:

  • بیمه شده 7 روز متوالی در بیمارستان بستری است و یا مدت استراحت پزشکی وی در طول سال کمتر از 15 روز است. در این حالت گواهی پزشک کافی است.
  • بیمه شده بیشتر از یک هفته بستری است و یا مدت استراحت پزشکی او در طول سال بیشتر از 15 روز است. در این صورت باید مراتب توسط پزشک معتمد بیمه، تایید شود.
  • تعداد مرخصی های پزشکی بیمه شده بیشتر از 60 روز است که باید توسط شورای پزشکی تایید شود.

اروتز و پروتز: وسایل کمک پزشکی و اعضا مصنوعی بدن را اروتز و پروتز می گویند و در صورتی که بیمه شده به هریک از این وسایل نیاز داشته باشد می تواند کمک هزینه اروتز و پروتز را از بیمه تامین اجتماعی دریافت کند.

بیمه بیکاری: بیمه بیکاری فقط برای بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی است و دلایل بیکاری ببیمه شده باید غیر ارادی باشد. یعنی در اثر عواملی بیکار شده و همچنان نیز آماده به کار باشد و در صورت لزوم حاضر باشد در کلاس ها و کارگاه هایی که تامین اجتماعی برگزار می کند شرکت کند.با این وجود چنانچه شرایط کاری برای بیمه شده فراهم نشود، وی می تواند در یک مدت زمان محدود از بیمه و حقوق بیکاری استفاده کند.

قابل ذکر است که همه تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت بیمه تامین اجتماعی برای بیمه شدگان اجباری ارائه می شود و اگر به صورت خویش فرما اقدام به دریافت بیمه کرده اید باید بررسی کنید که مشمول کدام یک از تعهدات بیمه می شوید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>