اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انجیر

صادرات انجیر:
انجیر میوه یک درخت بومی به نام فیکوس کاریکا همان انجیر معمولی است که در بسیاری از مناطق گرمسیری در حال کشت است. ترکیه مصر و مراکش بزرگ ترین تولید کنندگان این محصول هستند.

تنوع انجیر نزدیک به 600 گونه است اما انجیر سیاه و قهوه ای ترکیه از پرتقاضا ترین انجیر های موجود در بازار است. به دلیل نوع محصول فروش و صادرات انجیر به صورت فرآوری شده بیشتر صورت می گیرد البته نوع تازه آن نیز از طریق هواپیما برای کشور های اروپایی جهت خام خوری ارسال می شود.

از انجیر می توان در تهیه مربا، بستنی، یا به شکل تازه استفاده کرد. میوه آن به شکل خشک، تازه، کمپوت، مربا، آرد و مارمالاد به مصرف می رسد. از آنجایی که نگهداری و انتقال میوه تازه انجیر بسیار دشوار می باشد بیشترین استفاده آن به صورت فرآوری شده می باشد. سرکه انجیر نیز دارای طعم شیرین و دلچسبی می باشد که برای انواع ترشی و سالاد استفاده می گردد.

ایران به جهت دارا بودن آب و هوای متنوع از لحاظ تولید محصولات کشاورزی از تنوع بالایی برخوردار است از این رو در زمینه صادرات برخی محصولات نیز جایگاه ویژه ای در جهان دارد.

در این میان تولید و صادرات انجیر تازه و خشک یکی از اقداماتی است که هرساله ارز قابل توجهی را نصیب کشور می کند و توجه به ظرفیت های تولید و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می تواند به اوضاع اقتصادی کشور کمک کند.

انجیر (Fig) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره 0800420 شناخته می شود.
این کد شامل انجیر خشک و تازه می باشد.

انجیر

آمار صادرات انجیر:

  • رقم کل صادرات: 585,481,000 دلار
  • میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: 5 درصد
  • میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: 3 درصد
  • میانگین فاصله از کشور وارد کننده: 3,185 KM

آمار واردات انجیر:

  • رقم کل واردات: 608,463,000 دلار.
  • میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: 5 درصد.
  • میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: 1 درصد.
  • میانگین فاصله از کشور صادر کننده: 3,367 KM.

انجیر

کشور های برتر در صادرات انجیر:
عمده صادرات انجیر از کشور ترکیه با 284,492 هزار دلار و سهم 49 درصدی در بازار جهانی انجام می شود و کشورهای افغانستان با 19 درصد، اتریش، اسپانیا و هلند با 4 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

ایران نیز در رتبه ی پانزدهم صادرات انجیر خشک یا تازه قرار دارد. هند، آلمان، فرانسه، آمریکا و اتریش به ترتیب بیشترین میزان واردات انجیر را دارند.

به جهت اینکه صادرات زمینی این نوع میوه ها به دلیل خراب شدن صورت نمی گیرد، امکانات هوایی هم محدود است و صادرات چندانی ندارد و عمدتاً به صورت میوه خشک، سرکه، شیره و کنسانتره به خارج از کشور صادر می شود.

بنابراین انجیر تازه هم در زمره محصولاتی است که از نبود بسته بندی و نامناسب نبودن امکانات صادراتی رنج می برد و از ارزآوری این میوه ایرانی که می تواند در بازارهای جهانی کسب کند مغفول مانده ایم.

انجیر

نرخ رشد کشورهای وارد کننده انجیر:
کشورهای آمریکا، کانادا، هلند، آلمان، فرانسه و سوئیس در پنج سال اخیر و ایتالیا و انگلیس در یک سال اخیر دارای رشد بوده اند.

کشورهای هند، امارات، چین، ترکیه، عراق، کویت، ویتنام، عمان و قطر در آسیا و هم چنین آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، اتریش، هلند و بلژیک در اروپا دارای پتانسیل بالا برای صادرات این میوه از ایران هستند. روسیه نیز در حوزه CIS نیز بازار خوبی با توجه به نزدیکی به ایران را داراست.

انجیر

میزان پتانسیل صادراتی انجیر:
چین، ترکیه، آلمان، عراق، کویت، روسیه و ایتالیا دارای بیشترین ظرفیت صادراتی انجیر هستند و کانادا و عمان در رتبه ی بعدی قرار دارند. در کشورهای امارات، ویتنام و ژاپن بازار صادرات انجیر اشباع شده است و صادرات به آن ها سود زیادی ندارد.

یکی از مشکلاتی که همواره در بحث صادرات مطرح بوده موضوع بسته بندی محصولات کشاورزی است که باید طبق استاندارد های جهانی انجام شود، اما در بعصی موارد به دلیل فقدان دستگاه های مناسب محصولات به صورت فله و بدون ارزش افزوده به کشور های مختلف جهان صادر می شوند.

بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات انجیر از ایران را کشورهای هند، چین و ترکیه دارا هستند. ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با عراق دارد. بازار هند بیشترین ظرفیت تقاضا را برای این محصول دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
علی عزیزی :
سلام من از شهرستان پلدختر هستم و انجیر سیاهی که در منطقه ما بدست میاد به جرات میتونم بگم هیچ جای دنیا کیفت و مزه و زیبای و درشت بودن محصول ما رو نداره هیچ جای دنیا با وجود تعداد باغ های بسیار زیادی که وجود دارن... اما به دلیل نبود ساز کار انبار یا حتی خشک کردن ساده یا مربا گیری و هر نوع فرآوری که بشه روی این محصول با ارزش انجام داد وجود نداره و همیشه وقت برداشت این محصول ما مشگل بسیار بسیار بسیار بزرگی برای فروش حتی بین استانی داریم تا چه برسه به صادرات این محصول که بشه ارزش این محصول و حفظ کرد
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

صمد قایدی:
با سلام من تامین کننده انجیر خشک هستم
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>