اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه حوادث انفرادی


ناگفته هایی درباره این که بیمه مقابله با حوادث چیست

برای مقابله با حوادث تلاش های بسیاری شده است؛ از ساختن سازه های مختلف تا راه هایی برای کاهش خسارات واردشده. بیمه حوادث نیز یکی از این راه کارهایی است که به منظور کاهش خسارت واردشده و یا جبران آن به وجود آمده است. اگر بخواهیم بدانیم بیمه مقابله با حوادث چیست باید تعریفی از حوادث و مفهوم حادثه را در ذهن داشته باشیم. سپس به این موضوع بپردازیم که بیمه حوادث چه کار می کند.

معنی حادثه و حوادث تحت پوشش بیمه

حوادث، اتفاقات و سوانحی هستند که معمولاً به خاطر عدم پیش بینی رخ می دهند و خسارات به بار می آورند. این اولین گام در دانستن این موضوع است که بیمه مقابله با حوادث چیست ما ابتدا باید حوادث را بشناسم تا بتوانیم بیمه ای برای مقابله با آن طراحی کنیم.

حوادثی که تحت پوشش بیمه حوادث قرار می گیرند عبارت اند از: حوادث ناشی از کار و یا غیر آن در مدت 24 ساعت شبانه روز؛ از شروع تاریخ قرارداد بیمه تا پایان آن که معمولاً یک سال است. بیمه شده در این زمان مقابل حوادثی که جان وی را تهدید می کنند بیمه می شود.

نمونه هایی از حوادثی که تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

برای درک بهتر از منظور حوادث در اینجا به نمونه حوادثی اشاره می کنیم که در صورت وقوع توسط بیمه حوادث پوشش داده می شوند. این حوادث عبارت اند از:

  • سوانح 
  • تصادفات رانندگی
  • مسموم شدن
  • ابتلا به بیماری هایی مانند سیاه زخم- کزاز- هاری
  • غرق شدن،
  • خفگی
  • اثرات ناشی از گازها و بخارهای سمی
  • صدمات ناشی از تلاش برای نجات جان و اموال دیگران
  • سقوط از ارتفاع
  • سوختگی
  • حمله حیوانات
  • صدمات ناشی از تماس با مواد خورنده مانند اسیدها

نقش بیمه مقابله با حوادث چیست

حالا که می توانیم تصور ذهنی از حادثه و حوادث تحت پوشش بیمه داشته باشیم می توانیم در مورد بیمه حوادث بهتر صحبت کنیم و به طور دقیق تری بررسی کنیم که نقش بیمه مقابله با حوادث چیست ! سازوکار این بیمه به این صورت است که اگر بیمه گزار در طول مدت قرارداد و در اثر حوادث و سوانح تحت پوشش بیمه دچار آسیب و خسارت شود، مطابق قوانین بیمه به وی خسارت پرداخت می شود. خسارت های تحت پوشش شامل:

فوت در اثر حادثه، نقص عضو جزئی و کلی، ازکارافتادگی موقت و دائم، پرداخت هزینه های پزشکی، پرداخت غرامت روزانه و پرداخت غرامت بستری است. بیمه حوادث غرامت هر یک از این موارد را تا سقف تعهدات خود پرداخت می کند.

بیمه مقابله با حوادث چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

بیمه حوادث با عوامل مختلفی در ارتباط است که این عوامل در تعیین حق بیمه و سطح کیفیت بیمه نامه و پوشش های آن تأثیر مهمی دارند. مانند:

  • نوع شغل بیمه گزار: شغل بیمه گزار در ارتباط مستقیم با بیمه حوادث است. زیرا در بیمه حوادث مشاغل به 5 طبقه تقسیم می شوند که هر کدام میزان خطر متفاوتی دارند و پذیرش درخواست بیمه نامه و مقدار حق بیمه ها با توجه به میزان خطر شغل بیمه شده تعیین می شود.
  • نوع زندگی بیمه گزار: نوع فعالیت ها و روش زندگی بیمه گزار در شرایط بیمه حوادث موثر است. اگر بیمه گزار زندگی ماجراجویانه ای دارد و یا در ورزش های حرفه ای و خطرناک فعالیت می کند بیمه حوادث این موارد را تحت پوشش قرار نمی دهد و برای این منظور باید بیمه حوادث ورزشی را تهیه کند.

طبقه بندی مشاغل از نظر خطر در بیمه مقابله با حوادث چیست ؟

همان طور که گفتیم برای دریافت بیمه حوادث بسیار مهم است که معلوم شود در چه محیطی مشغول به کار هستید و سطح خطر شغلی شما چقدر است. مشاغل مختلف به شکل زیر طبقه بندی می شوند و می توانید بر اساس این توضیحات مشخص کنید که شغل شما در کدام طبقه و در چه میزان خطر قرار دارد.

طبقه بسیار کم خطر: این طبقه کمترین میزان خطر را دارد. معمولاً افراد شاغل در این طبقه آسیبی از ناحیه کار خود نمی بینند و کار آن ها فکری است تا یدی. مانند معلمان، دبیران، کارمندان ادارات و…

طبقه کم خطر: کسانی که در این طبقه کار می کنند افرادی دارای تخصص و حرفه ای هستند که ممکن است با ابزارآلات خاصی سروکار داشته باشند و همچنین از بعضی اعضای خود مانند دست ها برای انجام کار استفاده کنند. مثل دندان پزشکان، خیاطان، انبارداران، مهندسین ناظر و…

طبقه خطر متوسط: افرادی که در این طبقه شغلی مشغول به کار هستند به میزان قابل توجهی در معرض خطر قرار دارند. این افراد معمولاً کارکنانی هستند که متخصص و نیمه متخصص بوده و در کار خود از ابزارآلات صنعتی استفاده می کنند. مانند کشاورزان، فیلم برداران، رانندگان ماشین های سواری و…

طبقه پرخطر: مشاغل این طبقه خطر شغلی بالایی دارند و افراد به خاطر نداشتن تخصص خاص به هر کاری گمارده شده و با ابزارآلات مختلف صنعتی و در محیط های مختلف مشغول به فعالیت هستند. افراد متخصص در این طبقه نیز با ابزارآلات پرخطر صنعتی کار می کنند مانند: پرس کاران فلز، کارگران ساختمان، رانندگان ماشین های سنگین

طبقه پنجم و بالاترین میزان خطر: افراد این طبقه در محیط های خطرناک مانند معادن کار می کنند و شغل آن ها به شکلی است که با بالاترین میزان خطر سروکار دارند. مثلاً هر روز با مواد منفجره و یا مواد خورنده مثل اسیدها سروکار دارند. از مشاغل این طبقه می توان به خلبانان هواپیماهای آزمایشی، کارگران معادن زیرزمینی، مهندسین برق فشارقوی و… اشاره کرد.

حوادث و خطراتی که تحت پوشش توسط بیمه مقابله با حوادث چیست

خطرات تحت پوشش بیمه حوادث چیست و در چه مواقعی می توان از این بیمه غرامت دریافت کرد؟ طبیعی است همه ما برای این بیمه می خریم که وقتی دچار خسارت می شویم از آن استفاده کنیم. حوادثی که تحت پوشش بیمه مقابله با حوادث است به شرح زیر هستند:

پرداخت غرامت فوت در اثر حادثه: اگر بیمه شده در اثر حوادث شغلی یا غیر شغلی و در طول مدت زمان بیمه نامه فوت کند، سرمایه فوت به خانواده بیمه شده پرداخت می شود. در برخی بیمه نامه های دیگر مانند بیمه عمر و سرمایه گذاری نیز این پوشش وجود دارد که البته میزان غرامت پرداختی در این دو نوع بیمه با یکدیگر متفاوت است.

پرداخت غرامت نقص عضو و ازکارافتادگی: نقص عضو و ازکارافتادگی بیمه گزار اگر به طور کامل و دائم باشد مطابق قانون بیمه حوادث مبلغی معادل سرمایه فوت به وی پرداخت می شود اما میزان غرامت نقص عضو جزئی و یا ازکارافتادگی موقت بستگی به وضعیت بیمه گزار و درصد نقص عضو بیمه شده دارد و توسط کارشناسان تعیین می شود.

پرداخت غرامت هزینه های پزشکی: چنانچه بیمه گزار در طول مدت قرارداد و در اثر حوادث در بیمارستان بستری شود و یا به هر نحوی از خدمات پزشکی استفاده کند، هزینه های ایجادشده توسط این بیمه قابل پرداخت است و بیمه شده می تواند از بیمه حوادث غرامت هزینه های پزشکی که معادل 10 یا 20درصد از سرمایه فوت است ر ا دریافت کند. میزان این غرامت در شرکت های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

پرداخت غرامت روزانه: این غرامت بابت ازکارافتادگی موقت بیمه گزار پرداخت می شود و از روز چهارم ازکارافتادگی تا نهایتاً 3 ماه محاسبه شده و به بیمه شده پرداخت می گردد.

پرداخت غرامت بستری: از روز چهارمی که بیمه شده در بیمارستان و مراکز درمانی بستری شود غرامت بستری محاسبه شده و تا نهایتاً 2 ماه به بیمه شده ارائه می شود.

6 نکته در خصوص بیمه حوادث:دانستن این چند نکته کوتاه و مختصر شاید خالی از لطف نباشد چرا که به بیمه گزار در تعیین شرایط بیمه نامه کمک می کند.

  1. حق بیمه های پرداختی متناسب با میزان پوشش ها و مدت زمان قرارداد است.
  2. طول مدت قرارداد بیمه حوادث یک سال است اما ممکن است برخی شرکت ها قراردادهایی کمتر از این مدت نیز داشته باشند که در این صورت مقدار حق بیمه متناسب با مدت زمان بیمه تعیین می شود.
  3. میزان خطر شغلی شما در مقدار حق بیمه تأثیر می گذارد زیرا خطر پذیرش ریسک را بالا می برد.
  4. بیمه حوادث بابت همه خطرات تحت پوشش شغلی و غیر شغلی که برای بیمه گزار در طول شبانه روز رخ دهد غرامت پرداخت می کند.
  5. بیمه های مختلف گاه پوشش های مشترکی دارند. مثلاً می دانیم که با خرید بیمه شخص ثالث در سوانح رانندگی این بیمه خسارت واردشده را پرداخت می کند اما کسی که هم بیمه حوادث و هم بیمه شخص ثالث داشته باشد می تواند هم زمان از هر دو بیمه غرامت دریافت کند.
  6. اگر شغلی که دارید مسئولیت سنگینی دارد علاوه بر بیمه حوادث می توانید بیمه مسئولیت را نیز تهیه کنید تا در مواقع خطر و ایجاد خسارت های ناخواسته به اشخاص ثالث، این بیمه خسارت شما را جبران کند. به عنوان مثال پزشکان که شغل حساسی دارند می توانند از بیمه مسئولیت پزشکان استفاده کنند تا در مواقع لزوم این بیمه از آن ها حمایت کند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>