اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع بیمه های درمانی


مهم ترین انواع بیمه های درمانی در ایران

خساراتی که بیماری های مختلف به انسان می زنند هم شامل خسارات اقتصادی و هم جسمانی است. نوع بیماری و مشکل بودن روند درمان بعضی بیماری ها باعث شده است که هزینه درمان نیز متعاقباً افزایش یابد به طوری که افرادی نتوانند هزینه های درمان را پرداخت کنند. این در حالی است که بر اساس حقوق انسانی، هر فرد باید به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشد تا بتواند نسبت به بازیابی سلامت خود اقدام کند.

به همین دلایل یکی از بیمه هایی که شکل گرفت، بیمه درمان بود تا به بیمه گزار در پرداخت هزینه های درمانی کمک کند. در ایران نیز انواع بیمه های درمانی وجود دارد که جمعیتی زیادی را تحت پوشش قرار می دهند. در این مطلب قصد داریم انواع بیمه های درمانی در ایران را توضیح دهیم و بگوییم چه خدماتی را ارائه می کنند.

انواع بیمه های درمانی در ایران در حال حاضر

در ایران سه نوع بیمه درمان وجود دارد که بیشتر شناخته شده هستند و از آن ها به عنوان بیمه درمان پایه نام می برند. یعنی بیمه اصلی درمانی بیمه گزار محسوب می شوند و اگر بیمه گزار بخواهد بیمه درمان تکمیلی دریافت کند باید یکی از این بیمه نامه ها را از قبل داشته باشد.

این سه نوع بیمه درمان شامل بیمه درمان تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه درمانی نیروهای مسلح است اما انواع بیمه های درمانی در ایران به این سه نوع ختم نمی شود و افراد می توانند جهت استفاده هرچه بیشتر از امکانات پزشکی و پرداخت هزینه های کمتر درمانی می توانند بیمه درمان تکمیلی را به صورت انفرادی و یا گروهی تهیه کنند و یا همچنین با خرید بیمه عمر و دریافت پوشش های امراض خاص و هزینه های پزشکی از مزایای این بیمه نامه نیز استفاده کنند.

انواع بیمه های درمانی پایه در ایران

هر یک از این سه بیمه درمانی که به عنوان بیمه درمان پایه عنوان کردیم خدماتی مخصوص به خود را ارائه می کنند و از سوی سازمان خاصی ارائه می شوند. حمایت های بیمه ای آنان نیز اگرچه مشابه به یکدیگر است اما در جزییات با یکدیگر اختلاف دارند. در ادامه مطلب این بیمه ها را توضیح می دهیم.

بیمه درمان تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی بزرگ ترین سازمان بیمه ای و یکی از انواع بیمه های درمانی در ایران است که بخش بزرگی از کارگران و در واقع کارکنان محیط های کاری از این بیمه استفاده می کنند. افرادی که تحت پوشش این بیمه هستند می توانند برای خود و افراد تحت سرپرستی خود، بیمه درمان نیز درخواست کنند. سازمان تامین اجتماعی با صدور دفترچه درمان تامین اجتماعی برای بیمه شده و افراد تحت تکفل وی، به آن ها امکان استفاده از خدمات درمانی را ارائه می دهد.

همه افراد می توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند اما مهم ترین بیمه ای که در تامین اجتماعی وجود دارد بیمه اجباری است که بر اساس قوانین کار به وجود آمده است و مطابق آن همه افرادی که در یک محیط کاری مانند کارگاه، کارخانه، شرکت مشغول به فعالیت هستند باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.

در بیمه اجباری حق بیمه پرداختی 30% از حقوق فرد است که تنها 7% آن از حقوق بیمه شده پرداخت می شود و 23% باقیمانده را کارفرما باید پرداخت کند.حق بیمه های پرداختی برای بیمه شدگان اختیاری بستگی به شغل آن ها دارد و ممکن است بخشی از آن را دولت بپردازد و ممکن است همه حق بیمه پرداختی به عهده متقاضی باشد.

بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح

در سال 1335 قانونی در راستای حمایت از نیروهای کادر ارتش و ژاندارمری در مقابل حوادث ناشی از خدمت به تصویب رسید که از اولین قوانین بیمه ای نیروهای مسلح محسوب می شد. نیروهای مسلح، به نیروهای نظامی و انتظامی گفته می شود که وظیفه حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور را به عهده دارند و اکنون نیروهای مسلح شامل سه نیروی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی می شود.

تمامی کارکنان این سازمان ها و افراد تحت سرپرستی آن ها می توانند از بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح استفاده کنند و در صورتی که نیاز به استفاده از امکانات پزشکی داشته باشند با مراجعه به بیمارستان های نظامی مخصوص این ارگان ها و یا دیگر مراکز درمانی می توانند به صورت رایگان و یا با هزینه های اندک نسبت به درمان خود اقدام کنند.

بیمه خدمات درمانی

سازمان بیمه خدمات درمانی به دنبال تصویب قانون بیمه همگانی در سال 1373 تأسیس شد و با تمرکز بر ارائه خدمات پزشکی به صورت همگانی آغاز به کار کرد. پس یکی دیگر از بیمه های درمانی پایه، بیمه خدمات است که کارمندان دولت و بیمه شدگان اختیاری را تحت پوشش قرار می دهد و مطابق آن بیمه شدگان در صورت مراجعه به مراکز پزشکی و درمانی، بخشی از هزینه های آن را می پردازند و باقی هزینه ها توسط بیمه خدمات درمانی پرداخت خواهد شد. همچنین این سازمان طرف قرارداد با همه مراکز درمانی دولتی و برخی مراکز درمانی و پزشکی خصوصی است.

بیمه های درمانی تکمیلی

از انواع بیمه های درمانی در ایران می توان به بیمه هایی اشاره کرد که علاوه بر بیمه های درمانی پایه در اختیار افراد قرار می گیرند. این بیمه ها را بیمه تکمیلی می نامند. افراد متقاضی دریافت بیمه تکمیلی می توانند مانند خرید بیمه بدنه و یا خرید بیمه نامه آتش سوزی و دیگر بیمه های اقتصادی، بیمه درمان تکمیلی را نیز از شرکت های بیمه خریداری کنند.

بیمه درمان تکمیلی دارای سقف پرداخت است که این سقف پرداختی با توافق بیمه گزار و در زمان خرید بیمه نامه انجام می شود و مطابق آن هزینه های درمانی مازاد و بیشتر از سقف تعهدات بیمه های درمانی پایه را پرداخت می کند. بیمه درمان تکمیلی همانند دیگر انواع بیمه های درمانی در ایران معتبر است و در انواع مختلفی مانند بیمه درمان تکمیلی گروهی، بیمه درمان انفرادی و بیمه درمان خانواده ارائه می شود.

بیمه های درمانی تکمیلی

به طور معمول افرادی که بیمه درمانی دریافت کرده اند تحت پوشش بیمه های درمانی پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی و یا نیروهای مسلح هستند اما مواقعی هم هست که ممکن است هزینه درمان بسیار بیشتر از حد پرداخت این بیمه ها باشد در این مواقع فرد بیمه شده مازاد هزینه ها را باید به صورت آزاد پرداخت کند. برای این منظور افراد می توانند بیمه درمان تکمیلی یا بیمه عمر خریداری کنند.

بیمه درمان تکمیلی متعهد می شود که هزینه های مازاد درمانی را تا سقف تعهدات خود پرداخت کند و بیمه عمر با پوشش های امراض خاص و هزینه های پزشکی نیز در متعهد می شود که در صورت بستری شدن بیمه گزار در بیمارستان به علت سوانح هزینه های آن را پرداخت کند و یا در صورت ابتلای وی به یکی از امراض سکته مغزی، سکته قلبی، سرطان و یا انجام اعمال پیوند اعضا اصلی بدن و قلب باز، به وی خسارت پرداخت می کند. همه این ها راه هایی است که افراد می توانند در راستای استفاده هرچه بیشتر از امکانات پزشکی با هزینه های کمتر استفاده کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>