اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه مسئولیت پزشکان

بیشتر افراد معمولاً در هنگام خرید حساسیت به خرج می دهند و سعی می کنند تحقیق کنند و با خاطری آسوده از خرید خود اطمینان پیدا کنند. در نظر گرفتن عوامل مختلف جهت خرید هر چیزی که مدنظر شما است موجب می شود با دیدی بازتر، تصمیم مناسب را بگیرید. در مورد خرید بیمه مسئولیت پزشکان چون به طور مستقیم با جان دیگر انسان ها در ارتباط است مسلماً باید حساسیت و وسواس بیشتری به خرج داد. برای انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان فاکتورهایی مدنظر است که در این مطلب به آن ها می پردازیم.

بهترین انتخاب برای بیمه مسئولیت پزشکان

پیش از اینکه به بررسی عوامل مهم و تأثیرگذار در بیمه مسئولیت پزشکان بپردازیم بهتر است بیشتر راجع به این نوع بیمه توضیح دهیم تا با آن آشنا شوید. در هر حرفه ای ممکن است خسارات اتفاقی به وجود بیاید و باعث شود به افرادی که از خدمات آن شغل استفاده می کنند صدمه ای وارد گردد. بیمه مسئولیت، ضامن مسئولیت صاحبان مشاغل نسبت به افراد زیان دیده است.

در حرفه پزشکی ازآنجاکه به طور مستقیم با زندگی انسان ها سروکار دارد، حساسیت این موضوع بیشتر است و باید دقت بیشتری گردد. طبق ماده 319 و 495 مجموعه قوانین مجازات اسلامی در مورد مسئولیت پزشکان، هرگاه پزشکی هرچند متخصص در درمانی که مستقیم انجام یا دستور به انجام آن می دهد باعث مرگ، نقص عضو یا خسارت مالی شود، ضامن جبران خسارت است. البته قانون مجازات اسلامی دارای ماده ها و تبصره های گوناگونی است که در این مطلب نمی گنجد و شما می توانید با مطالعه آن ها آگاهی کامل را راجع به این قوانین به دست بیاورید.

موارد مشترک در بهترین بیمه مسئولیت پزشکان
در انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان مواردی به صورت مشترک وجود دارند که در تمامی شرکت های بیمه گر به صورت یکسان عرضه می گردند.

1- گروه بندی پزشکان: بیمه مرکزی پزشکان را بر اساس تخصص و میزان ریسک پذیری تخصص آن ها گروه بندی کرده و آن ها را به 5 گروه به صورت زیر تقسیم نموده است:

گروه 1: جراحان و متخصصان زنان و زایمان

گروه 2: ارتوپدی، جراحان عمومی و متخصصان بیهوشی

گروه 3: جراحان و متخصصان قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترمیمی، پلاستیک و نورولوژی

گروه 4: جراحان و متخصصان فک و صورت، گوش و حلق و بینی، دندان، لثه، اطفال، پوست و متخصصان پزشکی هسته ای

گروه 5: پزشکان غیر جراح یا جراحانی که به دلایلی جراحی نمی کنند؛ مانند پزشک عمومی، دندان پزشک، روان پزشک، متخصص آنکولوژی، آندوسکوپی، رادیولوژی، میکروبیولوژی، داروسازی، فیزیوتراپی، فیزیکی و توان بخشی، طب اورژانس و طب سنتی.

2- ضمانت پرداخت بیمه مسئولیت پزشکان: مواردی که بیمه مسئولیت آن ها را ضمانت می کند و در صورت بروز خطا یا قصور پزشک اقدام به پرداخت خسارت می کند که طبق قوانین بیمه برای تمامی بیمه گرها یکسان است این موارد عبارتند از:

فوت: اگر فوت بیمار به جهت خطای پزشک در معالجه یا دستور خطای پزشک صورت گیرد و این مسئله توسط قاضی محرز گردد شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت به وراث است.

نقص عضو: چنانچه اقدام اشتباه پزشک و یا پرستاران تحت نظر وی منجر به نقص عضو بیمار گردد، بیمه ملزم به پرداخت دیه قانونی است.نرخ دیه قانونی هرساله توسط مراجع قضایی تعیین می گردد که شرکت های بیمه طبق مبلغ دیه، خسارت وارده را پرداخت می کنند.

3-تخفیف عدم خسارت: یکی دیگر از مواردی که بین شرکت های بیمه گر مشترک است. در صورت عدم استفاده پزشک از بیمه طی مدت قرارداد، هنگام تمدید بیمه نامه مبلغ پرداختی بیمه نامه جدید شامل تخفیف عدم خسارت به شرح زیر است.

  • سال اول 10% تخفیف.
  • سال دوم 15% تخفیف.
  • سال سوم 20% تخفیف.
  • سال چهارم به بعد 25% تخفیف.

موارد متفاوت در انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان

پس از بررسی موارد بالا که در تمامی شرکت های بیمه گر یکسان است اکنون باید به موارد و سرویس های متفاوت ارائه دهندگان بیمه مسئولیت پزشکان بپردازیم تا بتوانیم معیارهای انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان را بشناسیم و آن ها را به کار ببندیم.

1-رزیدنت: رزیدنت فردی است که تحصیلات آکادمیک خود را به پایان رسانده و در حال کسب تجربه عملی است. برخی از شرکت های بیمه گر به دلیل عدم تخصص کافی بابت رزیدنت ها درصدی به مبلغ حق بیمه می افزایند.

  • رزیدنت سال اول 25% افزایش به حق بیمه
  • رزیدنت سال دوم 35% افزایش به حق بیمه
  • رزیدنت سال سوم به بعد 50% افزایش به حق بیمه

بعضی دیگر از شرکت های بیمه برای رزیدنت ها در تمامی سال های تحصیل خود 50% به مبلغ حق بیمه می افزایند.

2-سطح پوشش: این مورد برای پزشکانی مناسب است که زمینه شغلی آنان به گونه ای است که خسارات گسترده ای را شامل نمی شود و احتیاج به پوشش دیه کامل ندارند؛ بنابراین مبلغی را برای پوشش دهی خطاهای احتمالی در نظر می گیرند که در صورت بروز هرگونه خسارتی بیمه گر موظف به پرداخت مبلغ تا سقف انتخابی بیمه گزار است.

البته ممکن است تمامی شرکت های بیمه گر این پوشش را ارائه ندهند. اگر شما در زمره این پزشکان هستید باید شرکت بیمه گر مناسب خود را بیابید. برای مثال پزشکان عمومی که شغلی با ریسک پذیری پایین دارند، می توانند از این پوشش استفاده کنند.

3- پوشش های تکمیلی: موارد ویژه ای در بین متخصصین وجود دارد که در تخصص آن ها تعریف نشده و در گروه بندی آن ها وجود ندارد. بیمه گرهایی وجود دارند که این موارد را به صورت پوشش های اضافی برای آسودگی خاطر پزشکان محترم ارائه می دهند که در صورت بروز مشکل در حین معالجه با استفاده از این شاخه ها، مسئولیت پرداخت غرامت را بر عهده می گیرند. این موارد به شرح زیر هستند:

  • پوشش زیبایی
  • ترک اعتیاد
  • هومیوپاتی
  • طب سوزنی
  • طب سنتی
  • ایمپلنت

پزشکان عزیزی که در این زمینه ها فعالیت دارند باید شرکت بیمه گری که این موارد را پشتیبانی می کند انتخاب کنند. برای مثال بیمه ملت این نوع پوشش را ارائه می کند.

4-یوم الادا: این قانون که برای انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان بهتر است که در نظر گرفته شود به منظور جبران خسارات در سال های بعد از سررسید بیمه نامه است. چنانچه پزشک در مدت قرارداد بیمه دچار قصوری شود و زمان محاکمه جهت نهایی شدن حکم به طول بیانجامد، بیمه گر تا 3 سال بعد از سررسید بیمه نامه موظف به پرداخت دیه تعیین شده در هنگام صدور بیمه نامه است.

درصورتی که شرکت بیمه قانون یوم الادا را پشتیبانی کند، طبق این قانون موظف به پرداخت دیه در هنگام نهایی شدن حکم هر چند 4 سال پس از سررسید بیمه نامه باشد). این پوشش توسط تعداد کمی از شرکت های بیمه ارائه می شود. 

5-پوشش دیه: این پوشش زمانی مفید است که تاریخ بیمه نامه شما به صورتی باشد که نیمی از مدت قرارداد بیمه در امسال و نیمی دیگر در سال بعد باشد. برای مثال چنانچه شما در شهریور ماه 1398 بیمه مسئولیت پزشکان خریداری کنید و در اردیبهشت ماه 1399 باعث صدمه به بیماری شوید، با این پوشش بیمه گر موظف به پرداخت دیه به نرخ تعیین شده دیه در سال 1399 است. اکثر شرکت های بیمه این پوشش را ارائه می کنند؛ مانند بیمه آسیا و آرمان.

برای انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان بهتر است به مواردی که گفته شد توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین بیمه مسئولیت پزشکان موجود را انتخاب و خریداری کنید تا با خاطری آسوده به حرفه خود ادامه دهید.

نکات مهم در انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان
جهت شناخت و انتخاب بهترین بیمه مسئولیت پزشکان نکاتی وجود دارد که بهتر است از آن ها اطلاع داشته باشید. در این قسمت به این نکات می پردازیم:

  • بیمه مسئولیت پزشکان فقط در ایران دارای اعتبار است.
  • بعضی از شرکت های بیمه گر هزینه دادرسی را نیز پرداخت می کنند، مانند بیمه پارسیان.
  • در صورت خطای دستیاران یا پرستاران تحت نظر پزشک بیمه شده که منجر به صدمه به بیمار گردد، بیمه گر موظف به پرداخت خسارت است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>