اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات ثبت کردن شرکت

تمامی شرکت ها و موسساتی که ثبت می شوند، موظفند که مالیات بر درآمد خود را پرداخت نمایند در غیر این صورت نمی توانند از دریافت تسهیلات و معافیت های قانونی بهره مند گردند و همچنین مشمول جرائم و مجازات می شوند.بنابراین پس از ثبت شرکت لازم است که فورا حوزه مالیاتی را مشخص نموده و نسبت به چگونگی پرداخت مالیات و سایر قوانین مرتبط، اقدام نمود. در ادامه این مطلب این روند شرح داده شده است.

مالیات ثبت کردن شرکت

هر گونه خدمتی که دولت برای مردم ارائه می نماید، برای آنها با هزینه ای رو به رو می شود که این هزینه از راه های مختلفی بایستی تامین گردد که یکی از راه های تامین آن دریافت مالیات به صورت های گوناگون می باشد.مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می شود که مالیات مستقیم همان مالیاتی می باشد که به درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط است از جمله مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد مشاغل، کشاورزی.

حال سوال اینجاست که آیا ثبت شرکت مالیات دارد یا خیر؟ در پاسخ به آن باید گفت که هر شرکت ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها بایستی مالیات پرداخت نماید. مالیات بر درآمد اشخاص در واقع به هر نوع درآمد گفته می شود که شرکت آن را کسب می کند و به نوع شرکت مربوط نمی باشد.

با توجه به قوانین موجود در ایران، هر شرکتی پس از ثبت بایستی بر اساس میزان درآمد خود، مالیات پرداخت نماید و تمامی شرکت ها و کسب و کارها بجز وزارت خانه ها، دستگاه های دولتی و شهرداری ها، موظفند این مالیات را پرداخت کنند.لذا لازم است پس از اتمام فرآیند ثبت شرکت، حوزه مالیاتی را انتخاب نموده و کد اقتصادی دریافت کرد که بتوان به راحتی صروت حساب دارایی تعیین شده توسط حوزه مالیاتی را دریافت کرده و اقدام به اخذ پلمپ دفاتر تجاری نمود.

نحوه دریافت مالیات شرکت های غیر فعال

ممکن است شرکتی ثبت گردد اما بنا به دلایل مختلفی، هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد مثل ورشکستگی، اختلاف بین شرکا، تصمیم به انحلال و یا وضعیت اقتصادی نامساعددر این صورت بایستی این شرکت تمامی موارد گفته شده در بالا را رعایت نموده و پس از تعیین حوزه مالیاتی و اخذ پلمپ دفاتر، اقدام به اخذ کد اقتصادی نماید.

همچنین لازم است پس از اتمام سال مالی، نامه عدم فعالیت شرکت را به اداره دارایی ارائه کند. تمامی موارد ذکر شده باید به صورت کاملا سفید تحویل داده شوند و هیچ گونه مطلبی در آنها درج نگردد.

چه شرکتی از مالیات معاف می شود

با توجه به مصوبه سال 1366 قانون مالیات های مستقیم، مالیات ثبت شرکت های تعاونی و شرکت هایی که در حوزه های زیر فعالیت دارند به شرح زیر است:

مطابق با ماده 81 قانون مالیات های مستقیم، شرکت های فعال در زمینه کشاورزی که درآمد حاصل از فعالیت آنها از راه های کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی و ماهی گیری، احیای مراتع و جنگل ها، باغات و باغستان ها و … از پرداخت مالیات معاف می باشند.طبق تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، شرکت های تعاونی و سهامی عام از 25 درصد تخفیف معافیت مالیاتی برخوردارند.

مطابق ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، واحد های تولیدی و یا معدنی بخش های خصوصی و تعاونی که مجوز بهره برداری آنها از سال 1381 به بعد دریافت شده، از تاریخ شروع بهره برداری و یا استخراج تا 80 درصد و به مدت 4 سال از پرداخت مالیات موضوع ماده 105 قانون معاف می باشند. البته معافیت مالیاتی برای تمام شرکت ها و تعاونی های مذکور که در مناطق کمتر توسعه یافته ثبت شوند تا 100 درصد نیز قابل اجرا خواهد بود.

لازم به ذکر است که ثبت برند هیچ گونه مالیاتی نداشته و طبق قانون اداره مالکیت های صنعتی ثبت برند معاف از مالیات است.طبق تبصره 3 ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، تمام اشخاص حقوقی که در زمینه های ایرانگردی و جهانگردی فعالیت داشته و پروانه بهره برداری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده باشند از پرداخت 50 درصد مالیات معاف می باشند.

تمام شرکت های تعاونی و شرکت های خصوصی که در محدوده آبریز تهران قرار دارند و تعداد کارکنان آنها حداکثر 50 نفر باشد، در صورتی که محل کار خود را به خارج از شعاع 120 متری تهران منتقل کنند از پرداخت مالیات تا 10 سال معاف خواهند بود.

طبق بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، تمام شرکت های تعاونی و خصوصی و دولتی و شبه دولتی که در امور انتشاراتی و مطبوعاتی و فرهنگی و هنری و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

مطابق تبصره 1 ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، تمام موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی و موسسات فرهنگی و هنری در صورتی که تمام درآمد خود را از راه های برگزاری سمینار های آموزشی، دوره های آموزشی، نشر کتاب، نشریه های دوره ای و … به دست آورند مشمول مالیات نخواهند شد.

طبق ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اقتصادی تمام شرکت های فعالی که در مناطق آزاد ثبت شوند از 20 سال معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.طبق ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، تمام شرکت های دانش بنیان به مدت 15 سال پس از تاریخ صدور مجوز معاف از مالیات هستند.

بر طبق قوانین مالیاتی کشور، تمام شرکت ها موظفند از سال اول تأسیس اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات تحویل دهند. حال اگر فعالیت یک شرکت تازه تأسیس و نوپا در سال اول کم باشد، می تواند مشمول قوانین معافیت مالیاتی شرکت های تازه تأسیس و نوپا شود. بنابراین معافیت مالیاتی سال اول به نوع فعالیت و درآمد شرکت بستگی دارد.

مطابق ماده 142 قانون مالیات های مستقیم، تمامی شرکت های تعاونی تولیدی و اتحادیه های تولید صنایع دستی به طور 100 درصد معاف از مالیات هستند. البته در صورتی که درآمد آنها از صادرات کالاهایی باشد که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده و بدون تغییر در ماهیت آنها بار دیگر صادر شود. البته لازم به ذکر است که برای انجام صادرات و واردات بایستی کارت بازرگانی داشته باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>