اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات جهانی

انواع فراگیر مالیات ها که اکثریت دولت ها جمع آوری می کنند، مالیات بر درآمد و مصرف است. در اقتصاد های پیشرفته که نهاد های توسعه یافته بیشتری دارند و سهم بالا تری از مالیات دهندگان کوشا را دارند، دولت ها اتکا بیشتری به مالیات مستقیم بر درآمد می کنند؛ در حالی که اقتصاد های کمتر توسعه یافته نسبتا درآمد بیشتری را از مالیات بر مصرف جمع آوری می کنند.

مالیات های بر درآمد فراگیر ترین مالیات های سراسر دنیا هستند. به مجرد صنعتی شدن کشور ها و رشد ظرفیت مقامات برای جمع آوری مالیات، استفاده از مالیات های بر درآمد فردی به صورت روز افزونی متداول شده است.

در کشور های OECD درآمد حاصل از مالیات بر درآمد فردی تقریبا یک سوم کل درآمد مالیاتی را نشان می دهد (در اوکراین حدود 12% در سال 2018).

در اغلب موارد، اقتصاد های پیشرفته از زمان بندی های پیش رونده برای مالیات بر درآمد به مثابه ابزار توزیع درآمد استفاده می کنند.آنها نرخ های مالیات بالا تری را بر درآمد های خانوار های مرفه تر و نرخ های پایین تری را بر درآمد خانوار های فقیر تر اعمال می کنند.

در دنیا نرخ های مالیات بر درآمد اشخاص بسیار متفاوت است، از صفر درصد تا 60% بر درآمد شخصی.کشور های معدودی وجود دارند که اصلا مالیات بر درآمد شخصی ندارند؛ اما آن کشور ها یا از موهبت منابع طبیعی عظیمی برخوردارند یا ایالت های جزیره ای کم جمعیتی هستند که ظرفیت کمی برای مدیریت مالیات بر درآمد دارند.

این کشور ها درآمد خود را از طریق مالیات بالا برای واردات و گردشگری بالا می برند. چنین بهشت هایی برای مالیات بر درآمد عبارتند از عربستان سعودی، قطر، کویت (همه اقتصاد های نفتی) و ایالت های جزیره ای هم چون باهاماس، باربادو، آنگولا و آنتیگوا.

به طور کلی، استفاده از سیستم های مالیات بر درآمد شخصی پیش رونده به کاهش نابرابری درآمدی کمک می کند؛ اگر چه مدیریت چنین سیستم هایی هزینه بر است.

مطالعه ای که یک نمونه 35 کشوری را پوشش می دهد که از مالیات پیش رونده و انتقال اجتماعی را به کار می برند، نشان می دهد که آنها نابرابری درآمد خود را به طور متوسط، یک سوم کاهش داده اند و این کاهش در محدوده 40% در دانمارک و ایرلند تا 8% در کره جنوبی است.

با افزایش تعداد شرکت های چند ملیتی و فعالیت گذار، سود آنها در سراسر جهان، بسیاری از کشور ها بایستی نرخ های مالیات بر درآمد شرکتی را کم می کردند تا بتوانند از سود شرکتی درآمد مالیاتی گردآوری کنند.

در طول بیش از 30 سال، در همه کشور ها نرخ های مالیات بر سود شرکت ها در مسیر ثابت نزول بود و به طور متوسط از حدود 40% به زیر 25% رسید. متوسط نرخ مالیات بر درآمد شرکتی در اروپا حدود 18.7% است که کمتر از متوسط جهانی 22.8% است.

مالیات بر مصرف، تا حد زیادی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات غیر مستقیم، منبع مهم درآمد دولتی نیز هستند.در کشور های OECD مالیات بر مصرف بالغ بر حدود 30% کل درآمد مالیاتی و به طور متوسط حدود 7% از GDP را تشکیل می دهد (در اوکراین 51% از درآمد مالیاتی و 14% از GDP را در سال 2018 تشکیل می دهد).

مالیات ارزش افزوده یکی از متداول ترین نوع مالیات است و در 140 کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در بین کشور های اروپایی، نرخ متوسط ارزش افزوده 20% است؛ در حالی که در باقی دنیا حدود 5 درصد کمتر است.در اقتصاد های اروپایی، نرخ های مالیات بر ارزش افزوده به طور متوسط قدری بیش از 10% است. کشور هایی که معمولا به واردات متکی هستند، سهم بالا تری از درآمد مالیاتی آنها از مالیات بر مصرف تامین می شود.

در بسیاری از کشور ها، دولت ها برای محصولات اساسی از نرخ های کاسته شده مالیات ارزش افزوده استفاده می کنند (غذا، دارو و…) تا بار و فشار مالیاتی خانوار های با درآمد کم را برای محصولاتی که به نظر مزایای اجتماعی دارند، کاهش دهند (کتاب، هنر، روزنامه، تئاتر …).

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>