اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات

با توجه به قانون، هر شخص حقیقی و یا حقوقی، دارای حق و حقوقی قانونی می باشد که دولت موظف به تحقق آنها است و همچنین اطلاع از این مقررات یکی از حقوق شهروندان به شمار می رود که باید از سوی نهاد های قانون گذار و مجری به شکل موثر دنبال گردد.

دانستنی های مالیاتی

پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور، جهت اطلاع رسانی و آگاهی دادن به اشخاص، پیرامون قوانین و مقررات مالیاتی به شکلی سلسله وار مبادرت به ارائه بخشی از قوانین مالیاتی می نماید.

حسابداری مالیاتی

تمامی فرآیند های ثبت، تهیه و تنظیم مستندات و مدارک مربوط به امور مالی مورد نیاز، حسابداری مالیاتی گفته می شود که به منظور ارائه به حوزه مالیاتی، انجام می گیرد.لذا می توان گفت، حسابداری مالیاتی، تمامی عملیات حسابداری که گزارشات مورد نظر اداره امور مالیاتی را در قالب تکالیف قانون مالیات های مستقیم آماده می نماید.

حسابرسی مالیاتی

حسابرسی مالیاتی به مجموعه فعالیت های کنترل و نظارت دفاتر و سیستم حسابداری اشخاص حقیقی و حقوقی گفته می شود که بر اساس آن، حسابرس از دیدگاه مامورین و ممیزین مالیاتی حساب های اشخاص را کنترل نموده و به درآمد مشمول مالیات (سود مالیاتی) می رساند. این عمل در قالب گزارش در موعد قانونی به سازمان مالیاتی تسلیم می شود.

بنابراین بر اساس ماده 272 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم (اجرایی از سال 95) از این پس، سازمان مالیاتی خودش تعیین می کند که چه کسانی وظیفه داشتن گزارش حسابرسی مالیاتی دارند.

مودی

به اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه مالیاتی تشکیل پرونده می دهند (ارباب رجوع به حوزه مالیاتی) مودی مالیاتی گفته می شود.

کارشناس ارشد مالیاتی (ممیز)

ممیز مالیاتی، یکی از مهم ترین و حساس ترین پست های سازمانی در امور مالیاتی کشور می باشد که در حیطه قانون در خصوص تشخیص و وصول مالیات مسئولیت های سنگینی را بر دوش دارد.

پرونده مالیاتی

هر مودی وظیفه دارد که مدارک و مشخصات هویتی، فعالیت، بانکی، سیستم حسابداری و شرکای خود را جمع آوری نموده و به حوزه مالیاتی تحویل دهد. تمامی این مدارک در فایلی نزد حوزه نگهداری می شود که به آن پرونده مالیاتی گفته می شود.

کلاسه پرونده

کلاسه پرونده به شماره ای گفته می شود که اختصاصی است و به پرونده مالیاتی که توسط واحد مالیاتی بر روی آن درج گردیده و از جمله موارد مهم جهت مراجعه و ثبت اطلاعات در سامانه های مالیاتی می باشد لذا باید در درج آن دقت نمود.

واحد مالیاتی (حوزه)

هر مودی مالیاتی، موظف است که به منظور انجام امور مالیاتی مربوط به خود، به قسمت خاص در خصوص فعالیت خود مراجعه نماید که واحد مالیاتی نامیده می شود.

شماره (کد) اقتصادی قدیم

به شماره ای گفته می شود که بر خلاف نام ظاهری آن، قدیمی نیست و هر شخص حقیقی و حقوقی قبل از ثبت نام کد اقتصادی جدید و هر گونه اقدام در سامانه مالیاتی به آن نیاز دارد. این کد شامل 12 رقم می باشد که تمامی سازمان های دولتی نیز باید آن را داشته باشند.

شماره اقتصادی جدید

زمانی که طرح جامع مالیاتی پیاده سازی شد، یک نوع به روز رسانی گسترده در سطح جامعه مودیان مالیاتی توسط سازمان به همین علت صورت گرفت که مانند کد ملی شخص حقیقی و حقوقی در سامانه مالیاتی محسوب می شود.

استرداد

به عملیات برگشت مازاد (مالیات مطالبه شده و پرداخت شده) از سوی حوزه مالیاتی استرداد گفته می شود. به طور خلاصه می توان گفت که سخت ترین بخش مالیاتی، استرداد می باشد زیرا نیاز به رعایت پارامتر های بسیار ظریف از طرف مودیان دارد.

مالیات های مستقیم

مالیات مستقیم، به مالیات هایی می گویند که پرداخت کننده آن (نام و مشخصات و نوع مالیات پرداختی) برای سازمان مالیاتی معلوم و مشخص باشد مانند:

  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر درآمد املاک
  • مالیات بر ارث
  • و سایر موارد مشابه

مالیات های غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم، به مالیات هایی گفته می شود که پرداخت کننده آن (نام و مشخصات و نوع مالیات پرداختی) برای سازمان مالیاتی نا معلوم و نا مشخص باشد مانند مالیات سیگار و نوشابه و…

مشمول

مشمول در واقع واژه ای است که در قانون مالیات ها به مودیانی اطلاق می شود که در طی شرایطی خاص، ملزم به رعایت قوانین مالیاتی از جمله مستقیم و غیر مستقیم می گردند.

اظهارنامه

اظهارنامه، یک دفترچه الکترونیکی یا کاغذی است که کارنامه عملکرد مالی یک ساله شخص و یا موسسه در داخل آن گرد آوری می شود. این دفترچه فرمت خاصی دارد که نمونه خام ان از طریق یک نرم افزار در داخل سایت tax.gov.ir توسط مودیان دانلود و تکمیل می گردد.

این کارنامه شامل مدل های متنوعی با توجه به شغل، حالت مودی و نوع فعالیت می باشد مانند

  • اظهارنامه ارث
  • اظهارنامه عملکرد
  • اظهارنامه ارزش افزوده
  • انحلال شرکت
  • و سایر موارد

برگه مفاصا حساب

یک تک برگ است که مودیان پس از پرداخت بدهی مالیاتی خود و عبور از فیلتر های قانونی خاص سازمان مالیاتی دریافت می کنند. منظور از مفاصا حساب، مفاصا حساب صادر شده از طرف سازمان امور مالیاتی است.توضیح این که اکثر مفاصا حساب های صادره در حکم تسویه حساب قطعی نمی باشد و صرفا جهت ارائه به سازمان ها و نهاد های دیگر اعتبار دارد.

هیئت

گروه رسیدگی به اظهارات و اعتراضات مودیان (پس از عبور از مرحله کارشناس ارشد و ممیز کل) می باشد که به نوعی وظیفه آن تجدید نظر و قضاوت در خصوص عدم رسیدگی به اعتراض مالیاتی مودیان در مراحل قبلی می باشد.

سال مالی

دوره ای است که بازه زمانی فعالیت مودیان را مشخص می کند معمولا یک سال کامل شمسی است و معیاری برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی (4 ماه بعد از سال مالی) می باشد.

عدم فعالیت

یعنی در سال مالی مشخص شده، شخص حقیقی و حقوقی هیچ گونه گردش بانکی و خرید و فروش و بازاریابی نداشته است.

مامور مالیاتی

به کارکنان سازمان امور مالیاتی اطلاق می شود که دارای صلاحیت لازم جهت انجام کلیه امور مالیاتی در اداره مالیاتی باشد.

معافیت

دولت هر ساله با توجه به سیاست گذاری های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی برخی از فعالیت ها را از پرداخت مالیات معاف می کند. معافیت به معنای تعلق نگرفتن مالیات به افراد و اشخاص خاص است. به بیان دیگر اشخاصی که در این گروه قرار می گیرند، صرفا پرداخت مالیات ندارند نه حذف تکالیف مالیاتی.

اعتراض

عکس العمل مودیان در خصوص نحوه یا میزان مطالبات مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور و متعاقبا عکس العمل ماموران مالیاتی در دفاع از محاسبات و عملکرد خود در تعیین مالیات است. لذا هم مودیان مالیاتی و هم ماموران مالیاتی حق اعتراض دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>