اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خلیج فارس

نقش خلیج فارس در تجارت:
خلیج فارس می تواند از زوایای مختلفی برای ما اهمیت داشته باشد. از طریق خلیج فارس می توانیم با کشورهای مختلفی در ارتباط باشیم.

کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس هستند با توجه به پتانسیلی که دارند، می توانند منبعی برای گسترش تجارت باشند.

منابع نفتی:
یکی از مواردی که خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن مثل امارات، عراق، کویت، برای دنیا اهمیت دارند وجود منابع عظیمی مثل نفت و گاز است.

تأمین منابع نفتی بسیاری از کشورهای اروپایی ازطریق خلیج فارس موجب شده است بسیاری از کشورها به این منطقه توجه خاصی داشته باشند.

چند سال پیش، از کشورهایی مثل عربستان، عراق، کویت، قطر، امارات حداقل بالای 18٫000٫000 (هجده میلیون) بشکه نفت در روز صادر می شده است که برطرف کننده نیاز بسیاری از کشورهای اروپایی بوده است.

منابع معدنی:
وجود منابع غنی معدنی مثل آهن، گوگرد، خاک سرخ و … در این مناطق، توجه بیش تر جامعه جهانی را به دنبال داشته است؛ مثلا عربستان علاوه بر آهن، سنگ گچ و مواردی از این دست، به معدنی از طلا، نقره و مس دسترسی دارد؛ در طول قرون متوالی، هر کدام از این فلزات بسیار ارزشمند دلیلی برای طمع دیگر کشورها بوده است.

کشور ایران منابع زیادی از مس، سنگ آهن، منگنز، روی، باریت، سولفات سدیم و سیلیس دارد که می‌توانند مورد بهره برداری قرارگیرند.

مدیریت منابع موضوع دیگری است که اگر به بهترین شکل انجام می گرفت، از نظر اقتصادی در وضعیت خیلی بهتری بودیم.

کشوری مثل امارات متحده عربی در مس بسیار قوی است، قطر آهک و خاک رس خوبی دارد، عمان در مرمر قوی است و ….

منابع بی شمار دیگر:
در خلیج فارس جزایر مختلفی مثل لارک در دسترس است. انواع ماهی های درجه یک و دو مثل سنگ سر، شوریده، سرخو و … در این مناطق، می توانند برای کشورهای این منطقه امتیازی باشند که از آن استفاده کنند.

همه این ها منابعی هستند که باعث می شوند این منطقه از نظر سیاسی، استراتژیکی و اقتصادی مهم باشد.

اهمیت تجاری:
مدارک مربوط به تاریخ دریانوردی در آب های جهان نشان می دهد خلیج فارس از زمان های قدیم مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است و همواره به عنوان یکی از باارزش ترین آب راه های تجاری جهان از آن استفاده می شده است. باتوجه به این که کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس، منابع زیادی دراختیار دارند در امر تجارت مهم هستند.

تنگه هرمز:
در کشورهایی که با آب ها در ارتباط هستند تنگه های زیادی وجود دارد که هر کدام به نوعی می توانند در حمل و نقل و تجارت موثر باشند؛ تنگه هرمز یکی از آن هاست.

تنگه های دیگری هم هستند که در بحث تجارت بین الملل بسیار موثرند؛ مثل تنگه جبل الطارق یا تنگه باب المندب، منتها تنگه هرمز به خاطر نزدیکی با ما و مرزی که بین خلیج فارس و دریای عمان ایجاد می کند، برای حمل و نقل و صادرات ما بسیار حیاتی است.

تنگه هرمز به عنوان تنگه ای که از لحاظ استراتژیک و ارتباط با کشورهای دیگر می تواند برای ما بسیار اهمیت داشته باشد مرجع است.

فاصله طولانی 202 کیلومتری که این تنگه ایجاد کرده است باعث شده است بیشتر مورد توجه قرار گیرد. شیب تند این تنگه حمل و نقل را تحت تأثیر قرار می دهد و لازم است در حمل و نقل هایی که در این تنگه انجام می شود، کشتی های مناسبی به کار گرفته شوند.

ما یک مرز خیلی طولانی با خلیج فارس و دریای عمان داریم. تنگه هرمز آب خلیج فارس را به سمت دریای عمان هدایت کرده است. کشورهای اطراف مثل امارات، عربستان، قطر، عمان با این تنگه درارتباط هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>