اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تکالیف مالیاتی

تکالیف و وظایف مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی بخشی مهم و غیر قابل چشم پوشی می باشد که به چند دسته تقسیم می شوند که در این مقاله سعی شده است که مهم ترین آنها شرح داده شود.

از جمله تکالیف مالیاتی مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلمپ دفاتر قانونی
  • تشکیل پرونده مالیات بر درآمد مشاغل
  • تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده
  • ارائه لیست مالیات بر حقوق
  • ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • ارائه صورت معاملات فصلی
  • تحریر دفاتر قانونی
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد

لازم به ذکر است که در صورت انجام ندادن هر کدام از این تکالیف مالیاتی، مشمول جرائم مالیاتی مربوط به آن خواهید شد. این تکالیف مالیاتی در چند دسته مختلف و در زمان های مختلفی انجام می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

تکالیف مالیاتی قبل از شروع سال مالی

قبل از شروع سال مالی، برخی عملیات مانند پلمپ دفاتر باید انجام گیرد. درخواست پلمپ دفاتر به استثنای سال اول ثبت، باید قبل از شروع سال مالی انجام شود.اگر این دفاتر حتی یک روز بعد از شروع سال مالی تاریخ دفاتر ثبت شود، ممیز مالیاتی می تواند آن سال مالی شرکت را علی الراس اعلام نماید و باعث خسارت و جریمه برای شرکت می شود.

تکالیف مالیاتی روزانه

اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به انجام عملیات ثبت و بایگانی مدارک خرید، فروش و هزینه در سیستم حسابداری و تحریر دفاتر کل و روزنامه می باشند.لازم به ذکر است که هر اندازه تاریخ سند و مدارک بهم نزدیک تر باشد کیفیت کار بالاتر است. این نکته را به خاطر داشته باشید که حداکثر زمان برای ثبت وقایع در سند حسابداری، نباید بیشتر از 20 روز شود.

تکالیف مالیاتی ماهانه

یکی وظایف دیگری که برعهده شرکت هاست، انجام تکالیف ماهانه می باشد. این تکالیف شامل، تهیه و تنظیم و ارسال لیست بیمه و مالیات حقوق است که حداکثر مهلت ارسال آن یک ماه پس از اتمام ماه قبل می باشد.لازم به ذکر است که عدم ارائه این لیست، در زمان مقرر 10 درصد از مبلغ بیمه پرداختنی و عدم پرداخت به ازای هرماه 2 درصد مشمول جریمه برای اشخاص حقیقی و حقوقی می شود.

تکالیف مالیاتی فصلی

یکی از تکالیف فصلی که برعهده اشخاص و شرکت هاست، ارسال اظهارنامه ارزش افزوده می باشد که باید 15 روز بعد از پایان هر فصل این اظهارنامه آماده و با استفاده از سامانه وی ای تی اقدام به ارسال آن کرد.

مهلت ارسال اظهارنامه دوره چهارم هر سال به دلیل تداخل با عید نوروز تا پایان فروردین ماه تعیین می گردد. اظهارنامه ارزش افزوده بر خلاف گزارشات ماده 169 ق.م.م به صورت کلی بوده و اشخاص فقط اعلام می نمایند که چقدر خرید، هزینه و فروش داشته اند.

عدم تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده در موعده مقرر مشمول جریمه 50 درصدی از مالیات می گردد و عدم پرداخت آن در موعد مقرر به ازای هر ماه، مشمول 2 درصد جریمه خواهد شد.

تکالیف مالیاتی سالانه

تکالیف سالانه از مهم ترین تکالیف به شمار می رود، که به آن اظهارنامه عملکرد می گویند. کلیه اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالی خود باید اظهارنامه عملکرد خود را به طور کامل تنظیم و و به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند.اگر این اظهارنامه در موعد مقرر ارسال نگردد، امکان ارسال اظهارنامه الحاقی یا اصلاحی را از دست خواهید داد و شرکت علی الرس محسوب می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>