اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات پزشکان

مسئله مالیات در ایران تقریبا تابع درآمد های نفتی ایران است به طوریکه اگر درآمد های نفتی خوب باشند، دولت مشکل مالی نداشته و با پرداخت مالیات مشکل زیادی ندارد.اما از آنجایی که در سال های اخیر فشار تحریم ها بر ایران زیاد شده است، تمرکز دولت روی مالیات بیشتر شده است به شکلی که درآمد حاصل از مالیات در بودجه سال های گذشته از درآمد نفت بیشتر شده است.

فرار مالیاتی پزشکان

حقوق ماهانه برخی از پزشکان، گاهی معادل حقوق چندسال یک کارمند دولت می شود. دولت با زیر ساخت های خود، مالیات کارمندان را دریافت می کند ولی براساس برخی برآوردها، میزان فرار مالیاتی پزشکان بیشتر از 6000 میلیارد تومان تخمین زده شده است که برای رفع این معضل، تدبیری در نظر گرفته شود.

پزشکان و الزام استفاده از پایانه فروشگاهی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود مورخه اسفند ماه سال 1397 به بررسی لایحه بودجه کشور در سال 98 پرداختند که بندهای الحاقی یک و دو از تبصره 6 به شرح زیر را به تصویب رساندند:

  • تمامی صاحبان مشاغل پزشکی، پیرا پزشکی، داروسازی و دامپزشکی و… که مجوز فعالیت دارند، ملزم شدند طبق تبصره 2 ماده 169 ق.م.م و اصلاحات س از آن، از آغاز سال 98 از پایانه های فروشگاهی استفاده نمایند.
  • تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی نیز مکلفند 10 درصد از حق الزحمه پزشکان را کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند که در زیر شرح داده شده است.

اخذ مالیات علی الحساب از پزشکان

طبق دستورالعمل کسر 10 درصد مالیات علی الحساب از پرداختی به پزشکان توسط مراکز درمانی، طبق حکم قانون بودجه سال 98 با دستور سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، به مرحله اجرا رسید.در این دستورالعمل طبق بخش نامه فروردین ماه سال 98 و بر اساس احکام مالیاتی این قانون، گفته شد:

  • تمام مراکز درمانی دولتی، خصوصی و … ملزم به اجرای مقررات بند (ک) تبصره 6 قانون بودجه سال 98 هستند.
  • این بند صرفا مربوط به پزشکان بوده و شامل دکترهای داروساز و علوم آزمایشگاهی نمی شود.
  • درآمد پزشکان استخدامی در مراکز درمانی، شامل این قانون نمی باشد و طبق مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق، مالیات آنها محاسبه می گردد.
  • مراکز درمانی مکلفند 10 درصد از حق الزحمه پزشکان را کسر نموده و تا پایان ماه بعد، به نام پزشک به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.
  • ملاک اعمال این قانون، پرداخت وجه و دستمزد پزشک می باشد.
  • این قانون شامل حق الزحمه هایی است که ارائه خدمات آن در سال 98 صورت گرفته و در همین سال نیز پرداخت می گردد.
  • مبلغ کسر شده به عنوان علی الحساب، از مالیات سال 98 پزشک مربوطه کسر می گردد.

واکنش نظام پزشکی به این دو مصوبه

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در خصوص این مصوبه ها گفت: جامعه زشکی حتما باید مالیات پرداخت کند اما مالیاتی که تعیین آن عادلانه صورت گیرد.دکتر عزت اله گل علی زاده گفت: مسئولین و نمایندگان مجلس با نگاهی که جو ضد پزشک در بر دارد به این موضوع نگاه می کنند که این تصویر درستی از جامعه پزشکان نیست.

ایشان با اشاره به اینکه سایر اصناف هم فرار مالیاتی دارند، شفافیت بررسی فرار مالیاتی پزشکان را خواستار شدند و اظهار داشتند که جامعه پزشکی جز منظم ترین افراد برای پرداخت مالیات خود هستند.برخی از پزشکان، با برخی از بیمه ها طرف قرارداد هستند و مالیات آنها از طریق بیمه کسر می گردد و خواستار اصلاح این قانون به صورت عادلانه شد.

معافیت مالیاتی و رابطه آن با گردش مالی سالانه پزشکان

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر میزان گردش های مالی پزشکی در طول سال کمتر از 320 میلیون تومان شود، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارد.رفتار برخی پزشکان در خصوص نصب دستگاه های کارت خوان درست نبود زیرا در بحث میزان مالیات پرداختی، تنها اظهارنامه مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد نه حساب بانکی پزشکان.

دریافت مالیات پلکانی از پزشکان

محمد نعیم امینی فرد در خصوص تصویب مالیات تا 35 درصد حق الزحمه پزشکان گفت: طرح پرداخت مالیات پلکانی که در حال اجراست یعنی اخذ 35 درصد با اعمال کسورات از هر 10 میلیون تومان درآمد پزشکان، با قانون پرداخت مالیات پلکانی به دولت، در تناقض است.

این کسورات به منابع وزارت بهداشت و درمان واریز می شود اما کسوراتی که از محل اخذ مالیات پلکانی در مجلس مصوب شده است، به حساب دولت واریز می گردد. همچنین گفت: این مصوبه، در تهران و سایر مناطق کشور از جمله مناطق محروم، به یک نوع پرداخت می گردد.وی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: نمی توان دو 35 درصدی از یک کارکرد کسر شود و باید راه حل اساسی پیدا شود و در بررسی این لایحه، بازنگری صورت گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>