اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

توجه

وب سایت زینگ هیچ فعالیتی در زمینه نقل و انتقال پول ندارد و این مطلب صرفا جهت آگاهی شما بازنشر شده است. لطفا در مورد انتقال وجه با ما تماس نگیرید.

اصطلاحات صرافی

اصطلاحات رایج در صرافی: 
چند تا از اصطلاحات مرتبط با صرافی ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ حواله خرید:
یک اصطلاح به اسم نرخ حواله در صرافی ها داریم که وقتی وارد مذاکره با آنها می شوید استفاده می کنند، نرخ حواله دو معنی دارد یکی حواله خرید و دیگری حواله فروش.

مثلا به یک صراف می گویید که حواله دارید یا می گویید اسکناس دارید یا کش است یعنی دو تا اصطلاح است، اگر حواله باشد یعنی یک شماره حساب در خارج از ایران به شما می دهد، شما پول را به آن حساب می ریزید یا از آن حساب به حساب دیگری که شما اعلام می کنید پول می ریزد، به هر حال پولی وارد ایران نشده است، اسکناسی داخل ایران دیده نشده است و همه خدمات کار نقل و انتقال پولی در خارج از ایران انجام شده است و به این پول، پول حواله می گویند که شامل نرخ خرید و نرخ فروش است.

یعنی مثلاً من به یک صراف می گویم 100 هزار دلار حواله دارم، او می گوید من این حواله را به قیمت مثلاً هزار تومان از شما خریداری می کنم یا مثلا شما می گویید که من می خواهم همین 100 هزار دلار را از شما خریداری کنم یا می خواهم یه چیزی واردات کنم و 100 هزار دلار نیاز دارم و صراف حواله را به شما 1010 تومان می فروشد یعنی 10 تومان گران تر می دهد، همیشه قیمت فروش از قیمت خرید بالاتر است.

وقتی شما دارید صحبت می کنید از شما می پرسد که نرخ حواله خرید یا فروش؟ خرید یعنی صراف می خواهد از شما خریداری کند و ارزان تر است و شما به عنوان صادر کننده معمولاً با نرخ خرید طرف حساب هستید و یک چیزی به اسم نرخ حواله فروش وجود دارد که وارد کننده ها با آن درگیر هستند چون می‌خواهند حواله را از صراف خریداری کنند و صراف از طرف خودش می گوید نرخ فروش من این عدد است.

نرخ اسکناس خرید و فروش:
نرخ اسکناس خرید یعنی شما اسکناس دارید و می گویید این را مثلا 1000 دلار از من خریداری کنید و صراف می گوید مثلاً 990 تومان آن را از شما خریداری می کنم و وقتی می خواهد بفروشد شما می روید می‌گویید من می خواهم سفر خارجی بروم و 1000 دلار اسکناس نیاز دارم، اینجا نرخ فروشش مثلا اگر 990 تومان از شما می خرید الان به شما که می خواهید به خارج از ایران بروید و اسکناس نیاز دارید 1010 یا 1020 تومان می فروشد یعنی بالاتر از نرخ قبلی به شما می فروشد پس سود صراف ها در خرید و فروش شان است، این اختلاف خرید و فروش همیشه وجود دارد چون صراف این وسط سود می کند.

نرخ سامانه نیما:
شما به صرافی مراجعه می کنید و می گویید من حواله دلاری دارم و صادر کننده هستم، او می گوید به نرخ نیما از شما خریداری می کنم و اگر بگویید من نمی خواهم به نرخ نیما بفروشم می گوید من هم آن را از شما خریداری نمی کنم چون می گویید صادرات است و نرخ را یک عدد پایین تری می دهد.

مثلا اگر در بازار 1000 تومان باشد می گوید سامانه نیما 950 تومان است و این اشتباه شما بوده است که وقتی به صرافی مراجعه کردید گفتید من قصد صادرات دارم، وقتی شما به صرافی مراجعه می کنید و قصد ندارید با کارت بازرگانیتان یا از طریق سامانه نیما حواله را بفروشید صحبت نکنید، مثلا بگویید من از کسی طلب دارم و می خواهد پول به حسابم واریز کند یا مثلاً یک دوست می خواهد پول به حساب من واریز کند و نگویید که من می خواهم صادرات کنم.

باید ادبیاتش را هم یاد بگیرید مثلا قیمت خرید حواله آزاد یا وقتی به سامانه نیما می رود، قیمت خرید سامانه نیما می شود، یعنی شما از صراف توقع دارید که این مبلغ را در بانک مرکزی اظهار کند و تعهد ارز شما را از بین ببرد. پس عدد نرخ سامانه نیما پایین تر از بازار آزاد است.

نرخ ارز دولتی:
ارزی است که فقط برای واردات کالاهایی به شما داده می شود که دولت آنها را تایید می کند مثل دارو و کالاهای خیلی مهم، چون حجمش خیلی کم شده است و دولت به ندرت می تواند آن را پرداخت کند، قبلاً زیاد بود اما الان خیلی کم شده است و دیگر در دسترس نیست.

پی پال و رقم های کوچک: 
یک چیزی به اسم پی پال داریم یا مثلاً مستر کارت، حوالی مستر، حواله پی پال هم می گویند. در مبالغ کم زیر 10 هزار یا 5 هزار دلار (هر چقدر کوچک تر می شود راحت تر) با این سیستم ها خیلی راحت تر می شود کار کرد چون این ها وابسته به شخص هستند و نیاز به داشتن شرکت نمی باشند.

پی پال ها برای مبالغ کم می باشند، شما در مبالغ معمولی وقتی می خواهید نرخ حواله بگیرید مثلا می‌گویید من 500 دلار می خواهم به حساب کسی حواله بزنم ممکن است صراف بگوید که 500 دلار صرف نمی کند و نمی زنم چون 60 دلار فقط باید برای سوئیفتش کارمزد بدهم یا باید 60 دلار پول بانکی بدهم.

مثل این است که شما پول کارت به کارت می کنید و یک مقداری از شما کم می کنند، برای حواله های دلاری هم همینطور است، یعنی شما وقتی حواله دلاری می خواهید بزنید باید پول بدهید ولی وقتی می‌خواهید بگیرید لازم نیست پول بدهید.

البته در مورد پی پال فرق می کند اما در مورد حساب های بانکی دیگر اینگونه است، حالا در بانک ها هم می شود تعریف کرد که وقتی من حواله می زنم پول کارمزدش از طرف مقابل کم شود یا نصف نصف کم شود یا از من کم شود، ما به این ها کار نداریم اما اساساً در حواله های دلاری معمولا کسی که دارد صدور می‌زند، کارمزدش را پرداخت می کند.

اگر بخواهید پی پال یا مستر بگیرید یا بدهید باید به شرکت های دیگری مراجعه کنید، معمولا صراف ها وارد این پروسه ها نمی شوند چون برایشان صرف نمی کند آنقدر پول های دلاری دارند که کسی برای 500 دلار به شما خدمات نمی دهد، خیلی کم پیدا می شود.

پس رقم های کوچک را با پی پال ها کار می کنند و یک چیزی به اسم نرخ ویزا داریم مثلا می گوییم ویزا کارت من را شارژ کنید یا در ویزا کارتم پول دارم آن را خرج کنید.

کارمزدهای صرافی ها:
مثلا شما صرافی می روید و می گویید من می خواهم یک چیزی وارد کنم، شماره حساب بدهید تا پول را به حساب شما واریز کنم، صراف می گوید برای خرید حواله شما مثلا 3 درصد هم کارمزد می گیرم در صورتیکه کارمزد ندارد، برای انتقال حواله به حساب های دیگری، یعنی زمانی که می خواهد به شما بفروشد کارمزد بانکی دارد اما نه آن عدد هایی که درصد آنچنانی باشد.

چه شرکت ها و مجموعه هایی درصد می گیرند؟
مثلاً ما آرادی ها یک شرکتی خارج در ایران داریم و یک کسی می گوید می خواهم برایم بزنید و ما می گوییم اگر پول به حساب ما بیاید چون شرکت ما در آن کشور مالیات می دهد و هزینه های مختلفی دارد، این مقدار درصد، از آن کم می کنیم.

این به خاطر آن شرکت است و به آنها می گوییم که اگر این را از طریق صراف ها بگیرید ارزان تر می شود چون صراف ها نباید از شما چیزی بگیرند حساب های صراف ها در مناطق آزاد است و مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر تراکنش نیستند، به خاطر همین با نرخ های خیلی پایین و بدون کارمزد این کار را انجام می‌دهند ولی شرکت ما در یک منطقه معمولی است و تمام این هزینه ها را داریم پرداخت می کنیم و برای ما یک چیز معمولی است و نمی توانیم درصد نگیریم.

پس شما این را در نظر داشته باشید که کارمزد در صرافی ها برای خرید معنا نمی دهند، در فروش حواله معنا دارد اما خیلی پایین است.

اگر به خود ما آرادی ها هم مراجعه کنید که این کار را از طریق شرکت مان برایتان انجام دهیم اولاً کار ما صرافی و تغییر دلار نیست و یک علتی داشته است که شما سراغ ما آمدید، مثلا ممکن است بگویید رقمش پایین است یا می خواهم حتما امکانات فلان جا را استفاده کنم، یک خدماتی می خواهید، که این هم برای ما هزینه دارد چون ما بابت هر تراکنش باید یک مالیاتی رد کنیم و کارمزد این ها را باید در نظر بگیریم.

جمع بندی کلی:
اگر شما بخواهید در proforma invoice خودتان شماره حسابی قید کنید باید به یک صراف مراجعه کنید و به صراف بگویید من حواله دلار دارم، شماره حسابش را می گیرید، حواله را می زنید و در proforma invoice خودتان شماره حساب، سوئیفت اکانت و امثال اینها را قید می کنید و بعدها نگویید که ایران تحریم است و نمی توانیم، به ایران ربطی ندارد یک شماره حساب از یک کشور دیگر است و صراف هم اصلاً ممکن است صاحب آن حساب نباشد و یک غیر ایرانی یا فرد دیگری صاحب آن حساب باشد و گردش مالی از طریق حساب آن انجام شود.

تا اینجای موضوع با بحث آشنا شدید، اصطلاحات و ادبیات را شناختید، در مورد صرافی ها این فایل را چند بار مطالعه کنید تا با موضوع کاملا آشنا شوید و اگر سوالی باشد سعی می کنیم در برنامه های دیگر و در پخش زنده های بعدی در موردش کامل صحبت کنیم تا با جزئیاتش بیشتر آشنا شوید.

آموزش ها را دقیق ببینید وگرنه در بحث تجارت با یک گنگی خاصی پیش می روید، حالا که فراوانی مشتری است و ما درگیری زیادی با مشتری ها داریم اگر این جزییات را رعایت کنید و دقت داشته باشید می توانید معاملات خوب تر و بهتری داشته باشید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما

توجه

وب سایت زینگ هیچ فعالیتی در زمینه نقل و انتقال پول ندارد و این مطلب صرفا جهت آگاهی شما بازنشر شده است. لطفا در مورد انتقال وجه با ما تماس نگیرید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>