اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات استار تاپ ها

کم شدن درآمدهای نفتی و تحریم های صورت گرفته علیه ایران، دولت را بیش از پیش متکی بر درآمدهای مالیاتی کرده است و این قضیه، موضوع معافیت مالیاتی استارتاپ ها را منتفی می کند.

پیش تر رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفته بود پروژه های مجلس جهت معافیت مالیاتی استارتاپ ها فعلا عملی نخواهد شد و باید منتظر بمانیم تا رئیس جدید اداره امور مالیاتی منصوب و تصمیمات لازم اخذ شود. همچنین افزود:

این پروژه فعلا فقط مطرح شده است و در صورتی که عملی شود تغییرات خوبی ایجاد خواهد شد ولی از جهتی دیگر قانون برخی الزامات برای اداراتی مانند اداره مالیات دارد که باید به حل آن پرداخت و این قوانین لازم است توسط مجلس اصلاح شود زیرا از طرف سایر ارگان ها این مشکلات قابل حل نخواهد بود.

پروژه معافیت مالیاتی استارتاپ ها

امیر ناظمی، قائم مقام وزیر ارتباطات با تشریح شروط لازم جهت اخذ مجوز پروژه "نو آفرین" برای استارتاپ ها، اضافه کرد:

در این پروژه یک سری معافیت مالیاتی و بیمه ای برای استارتاپ ها مدنظر قرار گرفته است. به نقل از وزارت ارتباطات، آئین نامه پروژه نوآفرین پس از طی کردن یک پروسه یک ساله و ارزیابی به واسطه ی هیئت وزیران به تصویب رسید و در مورد تأثیری که این آئین نامه بر نحوه ی فعالیت استارتاپ ها می گذارد توضیحاتی ارائه شده است.

اگرچه از نظر علمی استارتاپ به یک شرکت گفته می شود که شیوه کسب و کار آن نوآورانه و جدید است و قادر است در مقیاس گسترده و با توسعه ی زیادی همراه باشد، اما به جهت همین خصوصیات، موفقیت آن در آینده قابل تضمین نیست.

به همین جهت لازم است کشورهای مختلف در عوض تمرکز روی پروسه ارزیابی و زدن برچسب به شرکت ها و صادر کردن گواهی ها و مجوزها، فرصت هایی جهت پیشرفت بیشتر و موفقیت استارتاپ ها فراهم نمایند یا به عبارتی دیگرکشورهایی که در حال توسعه تلقی می شوند در این طرح تلاش کنند تا امنیت اقتصادی را در مدت زمان محدود جهت انجام فعالیت های استارتاپ ها فراهم کنند و مهم ترین نکته تفاوت بین پروژه نوآفرین با دیگر طرح ها مثل پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان عدم نیاز به بررسی و فراگیری آن است که تمامی کسب و کارها و شرکت های جدید را شامل می شود.

خصوصیات موردنظر در آیین نامه برای معافیت مالیاتی استارتاپ ها

امیر ناظمی، به خصوصیات موردنظر در این آیین نامه جهت بررسی یک شرکت اشاره نمود و گفت بر طبق این آیین نامه، استارتاپ باید عمری کم تر از 3 سال داشته باشد. یعنی شرکت ها از تأسیس تا 3 سال بعد  مشمول معافیت هایی خواهند بود.

مورد دیگر سرمایه شرکت است به این معنی که اگر شرکت قادر باشد سرمایه ای بیشتر از این میزان را جذب کند، به شرکت بزرگی تبدیل شده و می بایست مانند شرکت های بزرگ با آن برخورد کرد.

ناظمی ادامه داد:

باید درآمدی که شرکت در سال به دست می آورد نیز محدود باشد این میزان برای امسال 500 میلیون تومان تعیین شده است و در صورتی که درآمد استارتاپ از این مبلغ بیشتر باشد، لازم است که همانند دیگر شرکت های بزرگ با آن برخورد شود.

با این حال خصوصیت دیگری که برای استارتاپ ها در نظر گرفته شده، این است که صاحبان و موسسان آن اقدام به تقسیم سود نکنند بلکه آنها هر چقدر درآمد دارند را دوباره در شرکت سرمایه گذاری کنند.اگر زمانی صاحبان یک شرکت درآمد خود را چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم تقسیم کنند، معلوم می گردد که قصد سرمایه گذاری برای ایده ی خویش را نداشته و می خواهند از این راه دست به فرار مالیاتی بزنند.

در پروژه نوآفرین یک سری قوانین و ماده موجود است که به مهم ترین آن ها می پردازیم:

ماده2: شرکت ها به شرطی مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد که تولید کننده کالا یا خدمات باشند.

ماده5: شرکت ها می توانند برای مدت 2 سال کارورز داشته باشند توجه داشته باشید استارتاپ ها با اشخاص زیادی ممکن است همکاری کنند ولی این همکاری ها مانند استخدام نیست، پیش تر بر اساس قوانین، چنین همکاری هایی قابل قبول نبود و حتی بیمه در مقابل آن اقدام به تعیین جریمه می کرد، ولی در ماده 5 قید شده است اگر شخصی پلت فرمی تشکیل دهد لازم نیست آن ها را بیمه کند و ارتباط پلت فرم با این اشخاص از نوع استخدامی نیست.

ماده6: این ماده در تایید همکاری بین کارورز با استارتاپ است و مدت زمان این همکاری در این ماده، 2 سال تعیین شده است، این همکاری ها می تواند با وضعیت آسان تری انجام شود به عنوان نمونه، قسمتی از حق بیمه شخص که می بایست به واسطه ی شرکت پرداخت شود، به واسطه ی دولت جبران گردد. به این معنی که نیازی نیست شرکت سهم خود را به بیمه بپردازد، بلکه دولت آن را پرداخت می کند تا از هزینه های مربوط به بیمه کاسته شود.

ماده7: استارتاپ ها دارای چند موسس باشند ولی این موسسان لازم نیست حق بیمه بپردازند.

مشکلات مربوط به تامین سرمایه

همچنین ناظمی در خصوص مشکلات مربوط به تامین سرمایه این شرکت ها گفت: بسیاری از ادارات دولتی فقط از طریق ارائه تسهیلات می توانستند به شرکت ها کمک کنند این در حالی است که این روش اشتباه است.پژوهش های اخیر نشان داده است بهترین راه تامین مالی شرکت های استارتاپی، vc یا همان سرمایه گذاری ریسک پذیر است.

از جهت دیگر اجازه سرمایه گذاری جسورانه به نوعی، مورد سوءاستفاده و فساد قرار می گیرد و منافع زیادی را به سوی گروه های منفعتی سرازیر می کند.

ناظمی افزود: در کشورهایی که توسعه یافته تلقی می شوند با استفاده از مدلی که به "صندوق صندوق ها" معروف است، به رفع این مشکلات پرداخته اند.

بر طبق این مدل که به آن سرمایه گذاری در ترکیبی از صندوق ها نیز گفته می شود، دولت قادر است به شرط ایجاد سرمایه گذاری، به صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر وام دهد.لازم به ذکر است زمانی که دولت به صندوق خطر پذیر وام اعطا می کند این صندوق ها حق دادن وام به دیگر استارتاپ ها را ندارند و باید به سرمایه گذاری بپردازند.همچنین در ماده ی 4 آئین نامه گفته شده مسئولیت دادن مجوزهای لازم بر عهده صندوق نوآوری و وزارت ارتباطات می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>