اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات املاک

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات نوعی مالیات مستقیم است که مشمول تمامی درآمدهای به دست آمده از ملک می شود.

به طور کلی املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند:

  1. املاک و مستغلات مالیات بر درآمد اجاره
  2. مالیات انتقال املاک و سرقفلی
  3. مالیات بر مستغلات خالی

مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری و مستغلات

شخص حقیقی یا حقوقی از طریق اجاره املاک و مستغلات خود صاحب درآمدی می شود، مالیاتی که به این قسم درآمد تعلق می گیرد، طبق قانون به مالیات بر درآمد اجاره مرسوم است. مالیات بر درآمد اجاره دارای دو نوع است که روش تعیین سقف مالیات در آن ها متفاوت است.

مالیات املاک تجاری دست اول
در این نوع قرارداد، مؤجر مالک مال الاجاره است و ملک توسط مؤجر اجاره داده می شود. نحوه محاسبه مالیات در این مورد به این صورت است: تمامی مبلغ پرداختی، نقدی و غیر نقدی، با کسر 25٪ برای هزینه های وارد شده، استهلاک و تعمیرات توسط صاحب ملک.

مالیات املاک تجاری دست دوم
هنگامی که مالک ملک خود را به شخصی اجاره دهد و آن شخص نیز با عقد قراردادی ملک را به شخص دیگری اجاره دهد. در این شرایط مؤجر مالک نیست. مالیاتی که تعیین می شود برابر است با تفاوت مبلغ اجاره ای که مستاجر پرداخت کرده و مبلغی که طی اجاره دادن ملک دریافت می کند.

راه های مشخص کردن رقم مالیات بر درآمد اجاره

  • طبق قرارداد عادی یا رسمی که صاحب ملک ارائه کرده است.
  • در شرایطی که قراردادی تدوین نشده باشد، از ارائه قرارداد اجتناب شود یا اینکه رقم اعلام شده در آن برای اجاره از هشتاد درصد مبالغ درج شده در مورد ملک های مشابه کمتر باشد، طبق ماده پنجاه و چهار، سقف مالیات مطابق با اجاره ملک های متشابه مشخص می شود.

در چه شرایطی یک ملک شامل معافیت مالیاتی می شود؟

  • مکان زندگی هر یک از افراد خانواده، اجداد یا افراد تحت تعهد صاحب ملک، ملک تجاری محسوب نمی شود و مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد. در صورتی که با ارائه اسناد ثابت شود که مبلغی برای اجاره پرداخت می شود، مالیات تعلق می گیرد.
  • درآمد حاصل شده از اجاره املاک و واحدهای مسکونی در تهران با بنای مفید تا یکصد و پنجاه متر مربع شامل معافیت مالیاتی می شوند. در سایر نقاط این عدد به دویست متر مربع می رسد و واحدهایی تا این مساحت مشمول معافیت خواهند شد.
  • املاک مسکونی که بیشتر از سه واحد تجاری دارند و اصول و الگوی قوانین وزارت شهرسازی را رعایت کرده باشند، در تمام مدتی که اجاره داده می شوند، شامل معافیت کامل از مالیات اجاره می شوند.
  • اگر یک شخص به جز ملکی که به اجاره داده است، هیچ منبعی برای کسب درآمد نداشته باشد و ملک اجاره داده شده تنها دارایی وی باشد، باید از طریق نامه ای چگونگی وضعیت خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش کند. در این موارد، آن ملک تا مقدار مبلغی که به صورت سالیانه توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می شود، از مالیات معاف خواهد شد اما باقی مانده درآمد حاصل از اجاره مشمول مالیات می شود.
  • گاهی صاحب ملک، واحد مسکونی خود را با عقد قراردادی اجاره می دهد و مکان دیگری را برای محل زندگی خود اجاره می کند. در این شرایط، درآمد اجاره ای که طبق آن مالیات مورد محاسبه قرار می گیرد برابر است با تفاوت مبلغی که صاحب ملک از اجاره ملک خود دریافت می کند با مقدار مبلغی که به عنوان اجاره برای محل زندگی خود می پردازد.

مالیات نقل و انتقال املاک و مستغلات

عوارضی که ناشی از خرید و فروش واحد مسکونی یا تجاری یا تسلیم حق بهره برداری و تشکیل و ساخت وصول می گردد و مطابق با شرایط دارای انواع زیر است:

مالیات نقل و انتقال ملک: برابر است با پنج درصد بهای معاملاتی برای یک ملک که طبق جدول های ناحیه ای، قیمت گذاری شده و محاسبه می شود. در تعیین نرخ معاملاتی مؤلفه های مختلفی مانند قدمت ساختمان، مساحت ساختمان و زمین، جنس اسکلت، لوازم استفاده شده، مکانی که ساختمان در آن واقع شده و چگونگی مالکیت ملک تأثیرگذار است.

مالیات انتقال حق واگذاری ( سرقفلی): مالیاتی که به موجب نقل و انتقال حق کار و پیشه، تصرف مکان یا بهره های حاصل از جایگاه تجاری ملک اعمال می شود، برابر است با دو درصد قیمت تعیین شده در هنگام انتقال.

مالیات درآمد حاصل شده از ساخت و فروش: درآمد شخص حقوقی یا حقیقی که حاصل ساخت و فروش انواع ساختمان باشد، علاوه بر مالیات انتقال ساختمان، باید محاسبه و تعیین شود. مبلغ مالیات بر درآمد که حاصل ساخت و فروش است، برابر با ده درصد نرخ معاملاتی تعیین می شود. لازم به ذکر است که شهرهایی با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر، از این نوع مالیات معاف هستند.


تذکر: مدت زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مورد انتقال یا واگذاری، سی روز بعد از انجام معامله و در شرایط دیگر تا اواخر تیرماه سال بعد می باشد. در صورتی که اظهارنامه مالیاتی در مدت زمان تعیین شده ارائه نشود، مشمول ده درصد جریمه بدون بخشش خواهد شد. علاوه بر این، عدم واریز مالیات در بازه زمانی تعیین شده به صورت ماهیانه دو و نیم درصد جریمه خواهد داشت.

مالیات بر مستغلات خالی

نوعی مالیات جدید است که با هدف پیش گیری از احتکار ارائه ملک اعمال می شود. در این نوع مالیات، هر واحد تجاری یا مسکونی واقع در شهرهایی با بیش از 100 هزار نفر که با توجه به پایگاه ملی املاک کشور، خالی شناخته می شود، بعد از یک سال و از سال دوم مشمول مالیات خواهد شد.

  • برای سال دوم برابر با نیمی از مالیات بر درآمد اجاره
  • برای سال سوم برابر با مالیات بر درآمد اجاره
  • برای سال چهارم و بعد از آن، معادل 1.5 برابر مالیات بر درآمد اجاره
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>