اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات سبز

مالیات سبز برای فعالیت هایی که باعث تخریب محیط زیست می شوند در نظر گرفته می شود، پرداخت این نوع از مالیات جهت بالابردن فعالیت های زیست محیطی و با اجرای محرک های اقتصادی تعیین می شود.

میزان مالیات سبز

این دسته از مالیات مانند سایر مالیات ها در آیین نامه های مالیاتی مقدار مشخصی برای دریافت آن تعیین شده است و اشخاص شامل پرداخت این دسته از مالیات موظف اند در موعد تعیین شده آن را پرداخت کنند. مالیات سبز در بهترین وضعیت به میزان یک درصد از میزان فروش و درآمد حاصل از فرآیند تولید بعد از کسر تمامی هزینه ها پرداخت می گردد.

دولت می بایست بعد از دریافت این نوع مالیات آن را در جهت پیشرفت و ارتقاء محیط زیست و فناوری های مرتبط به آن هزینه کند تا در یک فرایند سامان دهی شده و برنامه ریزی شده، محیط زیست سالم و تمیز باقی بماند؛ اما متأسفانه کشورها علی الخصوص در کشورهای جهان سوم به صورت عمومی دریافت این دسته از مالیات را در امورات دیگر صرف می کنند و بخش عمده ای از آن صرف باز سازی محیط زیست نمی شود.

به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانینی مشخص کرده اند تا به کمک آن بتوانند از صنایعی که آلوده کننده محیط زیست هستند این هزینه ها را دریافت کنند و جهت سالم نگه داشتن محیط زیست به مصرف برسانند.

دریافت مالیات از بخش صنایع با چه هدفی صورت می گیرد؟

دریافت این دسته از مالیات از بخش صنایع و تولید باعث می شود تا شرکت ها و صنایع آلاینده در روش عملکرد خود میزان دقت بالایی را به خرج دهند؛ زیرا در صورتی که آلاینده کمتری تولید کنند مشمول پرداخت مالیات کمتری خواهند شد.در بسیاری از موارد با صرف این نوع از مالیات در زمینه های متعدد می توان راهکارهایی را در پیش گرفت که هنگام فعالیت و تولید آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

در این روش می توان با جایگزین کردن روش های جدید و به صرفه تر آسیب کمتری به محیط زیست وارد کرد، به عنوان مثال می توان با جایگزین کردن ماشین هایی با کیفیت بالاتر و مصرف سوخت کمتر به جای ماشین های سنتی و قدیمی تولید، از آسیب رساندن جدی به محیط زیست جلوگیری کرد.

هم چنین مصرف مالیات های دریافتی در محیط های دانشگاهی و علمی یکی دیگر از راهکارها برای به دست آوردن روش های جدید تولید است تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. ارتباط نزدیک و مؤثر دانشگاه ها و بخش تولید صنایع، رسیدن به این اهداف را هر چه بیشتر سرعت می بخشد.

چه محصولاتی مشمول پرداخت مالیات سبز می شوند؟

بعضی از شرکت ها و صنایع محصولاتی ایجاد می کنند که به محیط زیست آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند و یا در فرایند چرخه طبیعت سالیان درازی باقی می مانند و تجزیه پذیری بسیار کندی دارند مانند کارخانه های تولید محصولات پلاستیکی و لاستیک های مصرفی، بنابراین قانون این دسته از کارخانه ها را مقید کرده است تا در صورت تولید کالاهایی با آلایندگی بالا ده درصد مالیات سبز پرداخت کنند و در صورتی که میزان آلایندگی کالاهای آن ها بالا نباشد مقدار این مالیات به پنج در صد کاهش می یابد.

دریافت مالیات سبز برای قطع درختان جنگل

به منظور تولید کالاهای گوناگون از درختان جنگلی استفاده می کنند قطع این درختان باعث می شود آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد شود، بنابراین با در نظر گرفتن مالیات بر محصولاتی که از درختان جنگلی تولید می شوند، می توان این مالیات را صرف بهبود و کاشت درختان جدید کرد تا از آسیب رساندن جدی به محیط زیست جلوگیری به عمل آید. از جمله محصولاتی که شامل پرداخت مالیات سبز می شوند میز، مبل، کمد، کاغذ هستند.

هدف از پرداخت مالیات سبز چیست؟

دولت ها و شرکت ها و هم چنین صنایع تولید کننده آلاینده های زیست محیطی در وهله اول باید قادر باشند روند آسیب پذیری به محیط زیست را به حداقل برسانند، به منظور آسیب رساندن کمتر به محیط زیست، لازم است بخش تولید و صنایع از موادی که آلایندگی کمتری دارند استفاده کنند.قسمتی از آلودگی های زیست محیطی را مردم و شهروندان عادی ایجاد می کنند بنابراین دولت ها و سازمان های آموزشی عمومی و خصوصی باید آموزش های عمومی را هر چه بیشتر افزایش دهند و به کمک رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی و اینترنت آموزش های صحیح را میان مردم ترویج دهند.

هم چنین با در نظر گرفتن طرح های تشویقی برای صنایع تولیدی و شهروندان عادی می توان آن ها را ترغیب کرد تا برای محیط زیست و آلوده نکردن آن هر چه بیشتر بکوشند و هم چنین آن ها این کار را از دیگران درخواست کنند و به این شکل در حقیقت هر فرد یک بازدارنده جهت تخریب محیط زیست خواهد بود.

نقش دولت ها و مراجع قانونی در کاهش روند تخریب محیط زیست

اولین گام جهت آسیب رساندن کمتر به محیط زیست، اصلاح فناوری ها و راه های انجام کار و تولید در بخش صنایع است، تا تخریب محیط زیست در چرخه تولید محصولات به کمترین میزان خود کاهش پیدا کند و اجرایی کردن این کار ها نیازمند صرف هزینه هایی می باشد؛ بنابراین لازم است تأمین این هزینه ها از همان محل مالیات سبز در نظر گرفته شود.

از دیگر راهکارها جهت آسیب کمتر به محیط زیست پایین آوردن مصرف انرژی در صنایع و مصارف شهری است، بعضی از منابع انرژی برگشت پذیر نیستند کە همین امر موجب می شود آسیب بیشتری به محیط زیست وارد شود و هم چنین می تواند باعث آسیب های جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه شود؛ آب تالاب ها و بعضی دیگر از این دسته به شمار می روند.

یکی دیگر از این راهکارها اصلاح فرآیند تولید است، هم چنین می توان برای خروجی ها و دودکش ها فیلتر نصب کرد و یا این که قبل از ورود فاضلاب کارخانه ها به فاضلاب شهری تصفیه صورت گیرد و موادی که موجب آسیب رساندن به محیط زیست می شود جدا گردند.

نقش پرداخت مالیات سبز در بهبود محیط زیست

در صورتی که مالیات دریافتی به صورت دقیق در محل درست و به جا صرف شود و هم چنین برای آن برنامه ریزی دقیقی در نظر گرفته شود بدون تردید می توان گفت که دریافت این نوع از مالیات تأثیر به سزایی در بهبود محیط زیست دارد.هم چنین اگر پول هایی که در قالب مالیات سبز از بخش صنایع و تولید کنندگان توسط دولت دریافت می شود، جهت بازسازی محیط زیست و آموزش در این زمینه مصرف گردد در کمترین زمان شاهد بازخورد آن در جامعه خواهیم بود.

عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی در میان شهروندان تنها به وسیله آموزش های صحیح امکان پذیر خواهد بود و به منظور پیاده سازی این کارها لازم است برنامه ریزی دراز مدت آموزشی در نظر گرفته شود. هم چنین لازم است در کنار این آموزش ها نظارت دقیق و درستی بر اجرای قوانین مربوطه، جهت پیشگیری از فرار مالیاتی صورت گیرد، زیرا دریافت این مالیات ها می تواند موجب تسهیل بسیاری از مشکلات زیست محیطی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>