اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات صادرات و واردات

مالیات بر ارزش افزوده که بر استفاده اجناس و فعالیت ها و خدمت گزاری ها اعمال می شود، نوعی مالیات غیر مستقیم است و در حال حاضر در 140 کشور اجرا می شود.

نخستین اقدامی که نسبت به تدوین این لایحه در ایران صورت گرفت، مربوط به دهه 1360 است که به مجلس ارائه گردید اما به دلایل مختلفی تصویب نشد. سرانجام در خرداد 1387 مورد تایید قرار گرفته و یک ماه بعد به وزیر امور اقتصادی ابلاغ شد.بندهایی که مربوط به صادرات یا واردات اجناس در نواحی خاص اقتصادی می باشند:

بخش اول: کلیات و تعریف ها

  • ماده 1: ارائه اجناس و خدمات در کشور و صادرات یا واردات آن ها شامل ضوابط این آیین نامه می باشد.
  • ماده 3: طبق این قانون، ارزش افزوده، اختلاف نرخ اجناس و خدمات ارائه شده با نرخ اجناس و خدمات کسب شده طی یک بازه زمانی مشخص می باشد.
  • ماده 7: مطابق با این قانون، صدور اجناس و هر گونه خدمت گزاری برای خارج از کشور یا برای نواحی آزاد بازرگانی - صنعتی و نواحی خاص اقتصادی می باشد.

بخش دوم: مشمول معافیت

ماده 13: صدور اجناس و کالاهای مختلف و خدمات برای خارج از کشور از درگاه های خروجی قانونی شامل مالیات تابع این قاعده نمی باشد و عوارضی های پرداختی برای آن ها پس از عرضه تاییدیه خروجی صادر شده از گمرک (برای کالا) و سندها و دفاتر مثبته بازگردانده می شود.

بخش سوم: منابع، ارزش و شیوه برآورد کردن مالیات

  • ماده 15: نرخ گمرکی اجناس (هزینه خرید، جابه جایی و بهره بیمه) به اضافه مستمری ورودی (مستمری گمرکی و بهره اقتصادی) درج شده بر روی برگه های گمرکی از منابع محاسبه مالیات برای واردات اجناس و کالا هستند.
  • ماده 16: هزینه مالیات بر ارزش افزوده، یک و نیم درصد است.
  • ماده 17: ابزارها و دستگاه های خطوط تولید از لوازم و اجناس به کار رفته برای کارهای اقتصادی مودیان به شمار می آیند.
  • تبصره 6: وجه مازاد دریافت شده از مودی در خصوص مالیات طبق این قانون، در شرایطی که طی سه ماه از مورخه تقاضای مودی بازگردانده نشود، شامل جریمه ای به اندازه 2٪ در ماه به نسبت وجه مورد بازگشت و مدت زمان دیرکرد می شود.

بخش ششم: بقیه قوانین

ماده 34: پرداخت کنندگان شامل مالیات طبق این قانون موظف هستند که از اسناد، مدارک و سایر فاکتورهای مربوط، دستگاه های صندوق و دیگر لوازم و شیوه های مراقبت که اداره امور مالیاتی مشخص می کند، بهره ببرند. لازم است اسناد مربوطه برای ده سال به وسیله مودیان حفاظت شود و درصورت رجوع بازرسان به آن ها عرضه شود.

بخش هفتم: مالیات اجناس و خدمات

ماده 38: هزینه مالیات شهرداری و دهیاری مربوط به اجناس و خدمات شامل این مقررات، افزون بر هزینه مالیات، طبق ماده شانزده این آیین نامه به این شکل مشخص می شود:

  • تمامی اجناس و خدمات شامل هزینه ماده شانزده این آیین نامه، یک و نیم درصد
  • هر نوع سیگار و مواد مصرفی دودزا، سه درصد.
  • هر نوع بنزین و مواد سوختی وسایل نقلیه هوایی مانند هواپیما، ده درصد.
  • نفت سفید، ده درصد و نفت کوره، پنج درصد.

تبصره 1: بخش های تولیدی آلوده کننده محیط زیست که به معیارها و قوانین مراقبت از محیط زیست عمل نمی کنند و هم چنین تصفیه خانه های نفت و بخش های پتروشیمی، افزون بر مالیات مرتبط با این ضوابط، شامل پرداخت 1٪ از نرخ فروش تحت عنوان مالیات آلایندگی خواهند شد.

تبصره 2: اگر بخش های تولیدی با هدف پیشرفت توانایی و تندرستی کارمندان خود، واحدهای آموزشی یا ورزشی به وجود آورده یا در این راستا هزینه کرده باشد، با توجه به اعلامیه وزارت امور اجتماعی، در صورت درخواست مودی 10٪ از مالیات طبق بند (الف) تا بالاترین هزینه و خدمت صورت گرفته به وی بازگردانده می شود.

بخش دهم: نقش دیگر ضوابط و قانون های مربوطه و مورخه اجراء

ماده 52: از مورخه واجب الاجرا شدن مقررات مربوطه، مقررات تصحیح موادی از آیین نامه برنامه سوم گسترش بازرگانی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران لغو گردید. هم چنین وضعیت برقراری و دریافت مالیات و سایر مبالغ از تولیدی ها، عرضه کنندگان خدمات و اجناس وارداتی تصویت شده 1381 و اصلاحیه بعد از آن باطل شد.

علاوه بر این دیگر ضوابط ویژه و عمومی مخالف با وصول هر نوع عوارض غیر مستقیم و مالیات برای وارد کنندگان یا تولید اجناس وعرضه هر نوع خدمت گزاری، باطل شده و وصول هر نوع عوارض غیر مستقیم از تولیدی ها و وارد کنندگان اجناس و عرضه کنندگان خدمات غیرقانونی می باشد. موارد استثنا که شامل دستور این مقررات نمی باشند:

  • آیین نامه برنامه چهارم گسترش اقتصادی، بازرگانی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
  • آیین نامه عوارض های مستقیم تصویب شده در اسفند ماه سال 1366 و اصلاحیه های بعدی.
  • آیین نامه وضعیت سازمان نواحی آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده در تاریخ 7 شهریور 1372.
  • آیین نامه ایجاد و سازمان دهی نواحی خاص بازرگانی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده در تاریخ 5 آذر 1384.
  • آیین نامه و ضوابط رفت و آمد وسایل نقلیه خارجی تصویب شده در تاریخ 12 تیر 1373.
  • مالیات بزرگ راه ها، مالیات طبق ماده 12 ضوابط جابه جایی و تردد اجناس خارجی از خاک جمهوری اسلامی ایران تصویب شده در تاریخ 26 اسفند 1374.
  • آیین نامه مربوط به شیوه فراهم کردن هزینه های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و اتاق تعاون تصویب شده در تاریخ 11 آبان 1372 و اصلاحات بعد از آن.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>