اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تنگستن

همواره در ساخت زیورآلات و جواهرات از فلزات مختلفی استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشند به طور مثال از استیل و برنج در ساخت زیورآلات ارزان قیمت و از نقره در ساخت زیورآلات نیمه قیمتی استفاده می شود اما شاید افراد کمی باشند که به گوششان فلز تنگستن خورده باشد. در مقالات گذشته در ارتباط با فلز برنجی در زیورآلات و یا آشنایی با فلز استیل در بخش زیورآلات به صورت مبسوط بحث کردیم. در این مقاله نیز سعی داریم یکی از فلز های نیمه قیمتی و با کیفیت را که در بخش زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد معرفی نماییم و با آشنایی با فلز تنگستن در بخش زیورآلات شما را با ویژگی های اعجاب انگیز این فلز آشنا سازیم.

تنگستن به اسم walfarm نیز شناخته می شود و یک عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی نیز وجود دارد. نام تنگستن از یک واژه سوئدی به نام heavy stone که به معنی فلز سنگین است گرفته شده و نشان گر وزن و قدرت این فلز است. تنگستن اغلب به عنوان یک ماده فوق العاده یاد می شود که دارای ویژگی های منحصر به فردی است که شامل:

تنگستن بالاترین نقطه ذوب تمام فلزات را دارد.

تنگستن سنگین ترین فلز مورد استفاده در ساخت زیورآلات است.

تنگستن سخت ترین و ضدخش ترین فلز می باشد.

تنگستن محبوب ترین فلز برای ساخت حلقه نامزدی آقایان در آمریکا می باشد.

دوام تنگستن
کاربید تنگستن را می توان بادوام ترین فلز مورد استفاده در بخش زیورآلات دانست و می توان آن را با استفاده از سختی فلزات به کار رفته در بخش زیورآلات مقایسه کرد.

طلا(3موس)

پلاتین (4.5 موس)

پالادیوم (4.5 موس)

رودیوم (6موس)

تیتانیوم (6 موس)

تنگستن (9موس)

در واقع می توان گفت که تنگستن جزو سخت ترین فلزات می باشد و در مقابل خراش مقاوم می باشد. با توجه به این که خراش دادن یک شی توسط شی دیگر را سختی می گویند می توان گفت که تنگستن توسط اکثر فلزات خراش داده نمی شود. برخی از موادی که می توانند باعث ایجاد خراش بر روی تنگستن شامل الماس و مویزانیت هستند.

درخشش تنگستن
زیورآلات تنگستنی در برابر لکه دار شدن و خوردگی مقاوم هستند و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمی گردند و درخشش خود را از دست نمی دهند. تنگستن از لحاظ درخشش مشابه پلاتین می باشد و از آنجایی که به راحتی خراش داده نمی شود کاملا براق می باشد و به عنوان فلز همیشه صیقل داده شده نیز شناخته می شود.

تنگستن در چندین رنگ مختلف یافت می شود. رنگ خاکستری تنگستن یک رنگ محبوب می باشد و حلقه های عروسی بی نظیری را ایجاد می کند در حالی که رنگ سفید آن براق و به روز تر است. کاربید تنگستن سفید از نظر ظاهری کاملا مشابه پلاتین و طلا سفید است. حلقه های تنگستن سیاه را نیز می توان یکی از شیک ترین حلقه های موجود دانست. حلقه های مشکی تنگستن گزینه مناسبی برای افرادی است که می خواهند متفاوت دیده شوند. البته باید این را در نظر گرفت که تنگستن سیاه حاصل آبه کاری می باشد و امکان تغییر رنگ آن در طول زمان وجود دارد.

وزن تنگستن
اکثر اقایان استفاده از حلقه های سنگ وزن را ترجیح می دهند. تنگستن به عنوان سنگ ترین فلز موجود در بازار زیورآلات شناخته می شود که می تواند گزینه مناسبی برای این آقایان باشد. تنگستن از طلای 14 عیار تا حدودی سنگین تر است و از فلزات دیگری نظیر استیل ضد زنگ و تیتانیوم نیز سنگین تر می باشد.

مضرات تنگستن
اگر چه تنگستن یک فلز بادوام و مقرون به صرفه است اما داشتن جواهرات و زیورآلات تنگستنی مضرات خاص خود را نیز دارد.

عدم تغییر اندازه تنگسن
اندازه انگشتان هر فردی شاید در طول زمان دچار تغییراتی شود و حلقه نیز متناسب با آن باید تغییر کند این در حالی است که حلقه های فلز تنگستن قابل تغییر سایز نیستند و ناچار باید انگشتر را به طور کلی تغییر داد. عدم تغییر سایز حلقه تنگستن را می توان بزرگ ترین عیب و ایراد آن دانست.

خراشنده بودن تنگستن
سختی یک فلز به منزله یک شمشیر دو لبه است از یک طرف جواهرات تنگستن به راحتی خراش برنمیدارند اما از ظرف دیگر این سختی باعث خراش دادن فلزات دیگر می شود. تنگستن در مقیاس موس دارای سختی برابر با 8 تا 9 است این بدین معنا است که حلقه های تنگستن که از سختی بالایی برخوردارند می توانند اکثر اشیا را خراش دهند و خرد کنند. برخی افراد دریافتند که تماس حلقه تنگستن با اشیا خانگی نظیر دستگیره یخچال و لیوان باعث خراشیده شدن آنها شده است.

شکنندگی تنگستن
از آنجا که کاربید تنگستن بسیار شکننده و سخت است در نتیجه خم نمی شود و شکل خود را از دست نمی دهد در عوض اگر ضربه ای شدید به آن وارد شود مثل یک الماس خرد و تکه تکه می شود. اگر زیورآلات تنگستن شما در معرض سایش و ضربات زبر قرار بگیرند احتمال اینکه زیورآلات شما ترک بخورد و از هم جدا شود وجود دارد. زمانی که شما یکی از زیورآلات تنگستن را خریداری می کنید حتما باید از فروشنده ضمانت و گارانتی جایگزین در صورت شکستگی را دریافت کنید.

ارزش تنگستن
تنگستن یک فلز گرانبها نیست و از اعتباری که فلزاتی نظیر نقره، طلا یا پلاتین دارند برخوردار نمی باشد. این فلز ارزان قیمت محسوب می شود و این فلز برای افرادی که دوست دارند حلقه ها و یا زیورآلات عروسی آنها از فلزات گرانبها باشد مناسب نمی باشد. ولی آن چیزی که عیان است این است که استفاده از زیورآلات و حلقه های ازدواج ان از محبوبیت خاصی برخوردار است اما مشخص نیست که تنگستن در گذر زمان از مد خارج خواهد شد یا محبوبیت آن افزایش پیدا خواهد کرد؟

تنگستن و آلرژی
بیشتر کاربید تنگستن های با کیفیت بالا بدون ایجاد حساسیت هستند با این حال گاهی اوقات کاربید تنگستن می تواند باعث واکنش و تحریک پوستی شود.این اتفاق زمانی می افتد که در فلز تنگستن کبالت وجود داشته باشد که یک فلز آلرژی زا برای افراد است که به بعضی فلزات حساسیت دارند. نیکل نیز یکی از موادی است که می توان باعث ایجاد حساسیت شود اما نیکل استفاده شده در تنگستن بسیار ناچیز است و بندرت باث ایجاد حساسیت پوستی می شود.

نقدینگی تنگستن
بر خلاف فلزات گرانبها؛ تنگستن نمی تواند به راحتی به پول نقد تبدیل شود زیرا به عنوان یک کالای قابل خرید و فروش ارزش ندارد.تنگستن یک فلز برای سرمایه گذاری محسوب نمی شود. اگر سرمایه گذاری برای شما مهم است یک فلز گرانبها همانند طلا می توانید انتخاب کنید.

گزینه های محدود
اگرچه تنگستن بسیار محبوب است اما جواهرات تنگستن موجود در بازار دارای طرح های بسیار محدود هستند. زیورآلات تنگستن برای افرادی که به دنبال طرح ها و انتخاب های زیاد هستند مناسب نمی باشد. دلیل اینکه طرح های تنگستن محدود می باشد این است که این فلز به عنوان یک فلز ناپایدار شناخته می شود و کار بر روی آن بسیار دشوار می باشد. اگر به دنبال ساخت طرح های سفارشی و خاص هستنید بهتر از فلزات دیگر استفاده کنید.

بی شک استفاده از هر فلزی برای زیورآلات و استفاده از آن بستگی به سلیقه و بودجه هر فردی دارد. هر فلزی که در بخش زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد دارای معایب و مزایای خاص خود است که فلز تنگستن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بی شک فلز تنگستن با براقیت و کیفیت بالای خود می تواند یکی از گزینه های خرید زیورآلات علی الخصوص حلقه ازدواج باشد که از قیمت مناسب تری نیز نسبت به طلا و نقره برخوردار است به همین جهت توصیه می شود قبل از خرید زیورآلات با کسب اطلاعات کامل در مورد هر فلز اقدام به خرید کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>