اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی شامل حال افرادی می شود که حقوقشان کمتر از مقدار درآمد تعیین شده توسط دولت برای پرداخت مالیات است.

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تقدیم لایحه بودجه 98 از سوی دولت به مجلس، گفت: طبق تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 که دولت آن را تقدیم مجلس کرده است، سقف حقوق و درآمد برای معافیت های مالیاتی تغییری نکرده است و همان 2 میلیون و 300 هزار تومان در ماه است.

وی افزود: براساس لایحه بودجه سال 98، سقف معافیت مالیاتی، مبلغ 27 میلیون و 600 هزار تومان درآمد در سال تعیین شده است که 5 برابر آن شامل 10 درصد مالیات است.

در واقع آن دسته از افرادی که از توانایی مالی کمتری برخوردار هستند و یا در مناطق دور افتاده و مناطقی که از نظر اقتصادی رشد نیافته، زندگی می کنند، معاف از پرداخت مالیات هستند.بعضی از کشور ها یک سری از صنایع نو ظهور و تازه تأسیس را برای کمک به پیشرفت و گسترش و تکاملشان از پرداخت مالیات معاف می کنند.

چه مشاغل و اشخاصی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

ماده132-درآمد شامل مالیات ابرازی که از کالاهای تولیدی و معدنی در بخش های تولیدی و معدنی حاصل شده است، در قسمت های تعاونی و اختصاصی که از سال 81 از وزارت خانه های مربوطه مجوز استخراج دریافت کرده اند، از زمان شروع کار تا 4 سال 80% و آن مکان هایی که پیشرفت کمتری دارند، تا 10 سال به صورت 100% معاف از مالیات هستند.

ماده 133- تمامی شرکت های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادی، کارگری، کارمندی، دانشجویان، دانش آموزان و انجمن هایشان از پرداخت مالیات به صورت 100% معاف هستند.بخشی از سود ابرازی اداره مرکزی تعاون روستایی با تایید انجمن عمومی به منظور سرمایه گذاری در ادارات تعاونی روستایی واگذار شده است و از آن جایی که قسمت به خصوصی در قانون بودجه کشور به این مورد مربوط می شود، دولت موظف است مقدار مالیات بردرآمدی که به این سود تعلق می گیرد را پس از دریافت، به سازمان نام برده برگرداند.

ماده 134- میزان درآمدی که از آموزش و تربیت در مراکز آموزشی خصوصی و غیر دولتی به دست می آید که شامل تمام مقاطع تحصیلی، فنی و حرفه ای، دانشگاه ها و کانون آموزش عالی غیر دولتی می باشد، هم چنین درآمد مراکز رسیدگی و پرستاری از ناتوان های ذهنی و حرکتی، در ازای مراقبت از افراد نام برده که از مراکز مربوطه مجوز دارند، درآمد مرکز های ورزشی که مجوز مرکز تربیت بدنی را دارند، دارای معافیت مالیاتی می باشد.

ماده 136- پولی که از طرف سازمان های بیمه، طبق قرارداد به عنوان بیمه عمر به شخص پرداخت می شود معاف از مالیات است.

ماده 137- مخارجی که یک شخص برای درمان و معالجه خود یا همسرش، فرزندان، پدر و مادر، خواهر و برادر تحت حمایت خود می پردازد، به شرط آن که پزشک و یا سازمان درمانی در ایران باشد و گرفتن پول را تایید کند و درصورتی که به سبب کمبود امکانات، درمان بیرون از ایران انجام شده باشد و مخارج درمان به وسیله ی تایید درجات و مقامات به تایید وزارت و سازمان مربوطه رسیده باشد، و همین طور مبلغی که شخص به موسسات بیمه برای بیمه عمر و بیمه های درمانی پرداخت می کند، مشمول معافیت مالیاتی می باشد.

ماده 138- 50% معافیت مالیاتی تعلق می گیرد به بخشی از سود ابرازی سازمان های تعاونی و شخصی که در جهت وسعت بخشیدن و تعمیر و مرمت و همین طور کامل کردن بخش های صنعتی معدنی شان و نیز ساخت واحد های تازه صنعتی یا معدنی استفاده شده باشد.البته به این شرط که مجوز به منظور سرمایه گذاری مشخص داشته باشند.

حال اگر مخارج انجام طرح ونقشه هرسال بیشتراز سود ابرازی در آن سال باشد و یاکمتر از مخارج پیشنهادات سرمایه گذاری باشد، سازمان می تواند از معافیت مالیاتی گفته شده تا 3 سال بیشتر از مبلغ گفته شده و بقیه مخارج به اجرا در آوردن طرح برخوردار شود.

ماده 139- تمامی هدایا وقف شده ها و نذورات  که به آستان حرم های مقدس، سازمان های بیمه، صندوق های بازنشستگی، سازمان هلال احمر، حوزه های علوم انسانی، تشکیلات انقلاب اسلامی، صندوق عمران و آبادی وقفی های کشور، درآمد افراد از مکان های دریافت خمس و زکات، آن بخش از درآمد موقوفات عام که برای آگهی های دینی، پژوهش های دینی و فرهنگی استفاده می شود، مرمت آثار باستانی، ضرر دیدگان از حوادث و بلایای طبیعی و کمک های دریافت شده نقدی و غیر نقدی از سازمان های خیریه معاف از مالیات هستند.

ماده 141

  1.  درآمد ناشی از صدور فرآورده های نهایی محصولات صنعتی و تمامی فرآورده های کشاورزی و متعلقات آن 100% و در آمد به دست آمده از صدور همه ی اجناسی که برای رسیدن به هدف های صادر کردن محصولات غیر نفتی صادر می شوند مشمول 50% معافیت مالیاتی هستند.
  2. تمامی درآمد به دست آمده از صادر کردن محصولات متفاوت که به ایران انتقال داده می شوند و بدون هیچ تغییری در آن ها صادر می شوند، 100% معاف از مالیات هستند.

ماده 142- درآمد حاصل از بافت فرش های دستباف و محصولات و کالاهای دست ساز، سازمان های تعاونی و انجمن های تولیدی که به این موارد مربوط می شوند معاف از پرداخت مالیات هستند.

ماده 143-10% از مالیات بردرآمد به دست آمده از فروختن محصولاتی که در مرکز معاملات اوراق بهادار و سهام مورد قبول واقع شده اند و 10% از مالیات بردرآمد سازمان هایی که سهامشان در خرید و فروش بورس های داخل کشور و بیرون از کشور قابل قبول است و 5% از مالیات بردرآمد اداراتی که سهامشان برای داد و ستد در بیرون از بورس کشور و موارد خارجی قبول می شود، از سالی که پذیرفته می شوند تا موقعی که از لیست سازمان های قبول شده خارج نشده باشند با موافقت سازمان معاف از مالیات می شوند. شرکت هایی که در انتهای دوره با موافقت و پذیرش سازمان 20% سهام شناور مستقل داشته باشند از 2 برابر معافیت های ذکر شده بهره می برند.

ماده 144- جهیزیه قابل حمل و جابه جایی و هم چنین مهریه قابل حمل و برعکس و پاداش های علمی و کمک های تحصیلی و کل درآمد حاصله از فعالیت و کارهای مطالعه و بررسی که دارای مجوز از وزارت خانه مرتبط می باشند، براساس قوانین وضع شده که گروه و مجمع وزیران تصویب می کنند، معاف از مالیات هستند.

ماده 145- سود حاصل از موارد زیر به هر نحوی مشمول معافیت مالیاتی است:

  • سودی که به امانات مرتبط با کسری های بازنشستگی و اندوخته ی کارمندان و کارگران متعلق است و در بانک قرار دارد.
  • سود و یا جایزه ها و پاداش هایی که به حساب های مختلف در بانک های داخل کشور و هم چنین بنیادهای اعتباری قانونی غیر بانکی تعلق می گیرد.
  • برگه های مبالغ وام با سود معین و سندهای حساب های دولت
  • مقدار سودی که بانک های داخلی برای برداشت مضاف و اندوخته های پایدار به بانک های خارجی می پردازند البته با این شرط که معامله ی دو سویه داشته باشند.
  • سود و جایزه های مربوط به اوراق مشارکت.


ماده 146- همه ی معافیت های مالیاتی که زمان و مدت مشخصی دارند و با مقرراتی که قبلا وضع شده تعیین شده اند تا مدت اتمام قرارداد با پرجا هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>