اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ممنوع الخروجی بدهی مالیاتی

صاحبان کسب و کار طبق قوانین مالیاتی مکلف به پرداخت مالیات بر عملکرد خود به صورت سالیانه می باشند و بایستی این مهم را با رد اظهار نامه مالیاتی و تحویل اسناد، مدارک و گزارش های لازم به اداره مالیات مربوطه به انجام رسانند.

مودیان با ارائه به موقع مالیات خود می توانند از برخی معافیت ها و هم چنین تشویق های مالیاتی نیز بهره مند گردند. اما چنانچه مودی نسبت به این مهم اهمال کاری نماید، سازمان امور مالیاتی می تواند طبق قوانین مصوب مالیاتی، به جهت اجبار مودیان به پرداخت بدهی، جریمه هایی به عنوان ابزار وصول مالیات های معوقه را در نظر بگیرد.

مودیان مالیاتی بدهکار به حکم این قوانین ضمن برخورداری از جریمه های مرتبط با دیر کرد، مشمول ممنوعیت خروج از کشور نیز می گردند. البته ممنوعیت خروج از کشور یکی از عواقبی است که به هنگام زیر بار نرفتن مودیان مالیاتی از پرداخت به موقع مالیات معین شده و یا پرداخت جریمه مربوط به آن رخ می دهد.در ادامه اگر مودی مالیاتی اجتناب از پرداخت مالیات و ارائه اسناد و اظهارنامه مالیاتی را به مدت سه سال به تعویق بیاندازد، علاوه بر ممنوعیت خروج از کشور مشمول مجازات حبس به مدت سه الی دوازده ماه و هم چنین توقیف اموال نیز خواهد شد.

مبلغ بدهی مالیاتی که منجر به ممنوعیت خروج از کشور می شود

میزان معوقه ای که منجر به جریمه ممنوع الخروجی اشخاص حقوقی دارای تولیدی می گردد برابر ماده قانونی 202 قوانین مالیاتی، به میزان بیشتر از 20 درصد سرمایه آن شرکت و یا موسسه تولیدی و یا بیشتر از500 میلیون تومان می باشد.

این مبلغ برای اشخاص حقوقی دیگر بیشتر از 200 میلیون تومان بوده بیش تر از 10 درصد سرمایه به ثبت رسیده و برای اشخاص حقیقی واحد های تولیدی که مجوز تأسیس و یا پروانه بهره برداری دارند از معوقه بیشتر از 10 میلیون تومان 10 درصد سرمایه ثبتی شروع می گردد.

لازم به ذکر است که تا قبل از سال 1395 و اجرایی نمودن قوانین جدید، چنانچه مودیان مالیاتی حقیقی و یا حقوقی، بدهی شان به میزان مبالغ ذکر شده بود مشمول قانون ممنوعیت خروج می شدند اما با بخش نامه های جدید که در جهت آسان گیری قوانین در سال 1395 اجرایی گردیدند، مودیان می توانند تا مبالغ فوق الذکر بدهی داشته باشند و مشمول ممنوع الخروجی نشوند و میزان مبلغ بالاتر از این حدود آن ها را مشمول منع خروج می نماید.

اقدامات لازم برای رفع ممنوعیت خروج توسط مودیان بدهکار مالیاتی

در صورتی که چنین حکمی برای اشخاص حقوقی و یا حقیقی صادر گردد، مودیان می توانند با پرداخت بدهی شان و یا به میزان معادل بدهی، مبلغ نقدی یا وثیقه ملکی و یا تضمین بانکی برای خروج از این حالت نزد مرجع ذی صلاح بسپارند.

مرجع مسئول در زمینه رسیدگی به ممنوعیت خروج بدهکاران مالیاتی از کشور چه کسی است؟

مرجع قانونی رسیدگی به شکایات و امور مربوط به رفع ممنوع الخروجی مودیان بدهکار مالیاتی مطابق بخش نامه های مصوب سازمان امور مالیاتی  دادستانی انتظامی مالیاتی می باشد.با پرداخت و تسویه معوقه و بدهی مالیاتی مطابق ابلاغ معاون اول ریاست جمهور به وزرات امور اقتصاد و دارایی، این وزارت خانه وظیفه دارد در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران مالیاتی اقدام نماید.

نحوه استعلام ممنوعیت خروج از کشور

همان طور که پیش ازاین اشاره شد ممنوعیت خروج آخرین ابزار فشار قانونی به شمار آمده و پیش از آن اقداماتی از جمله توقیف اموال و برداشت بدهی از حساب بانکی مودیان و نیز فروش و یا حراج اموال توقیفی و جهت وصول بدهی انجام می گیرد.

قبل از اعلام ممنوعیت خروج، این موضوع طی ابلاغیه ای به مودی اطلاع داده می شود و پس از گذشت مدت زمان یک ماهه از تاریخ ابلاغ نسبت به این مهم اقدام می گردد و این موضوع از طریق پیامک نیز به مودی اعلام می گردد.ضمن آن که افراد می توانند پیش از مسافرت، با مراجعه به اداره گذر نامه شهر خود از وضعیت خروج خود مطلع شوند. در تهران اداره گذر نامه جهت انجام این استعلام در شرق تهران  قرار دارد.

پلیس اداره گذرنامه فهرست افراد مشمول ممنوعیت را روزانه به روز رسانی کرده و حتی افرادی که از این فهرست خارج می گردند نیز از طریق این اداره قابل استعلام و پیگیری می باشند.البته راه آسان تری وجود دارد که به واسطه سامانه استعلام ممنوعیت خروج توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده٬ افراد می توانند با مراجعه به سایت استعلام ممنوع الخروجی اجرای اسناد رسمی و وارد نمودن کد ملی خود از وضعیت خروجشان آگاهی یابند.

چه کسانی در یک شرکت و یا موسسه به عنوان مودی مالیاتی بدهکار مشمول ممنوعیت خروج از کشور می شوند؟

ممنوعیت خروج برای مدیرانی که در موسسه و یا شرکت مربوطه دارای حق امضا اسناد تعهد آور (موظف و غیر موظف) هستند اجرا می گردد.

آیا مودی مالیاتی بدهکار در موارد خاص امکان خروج از کشور را دارد؟

ممنوعیت از خروج حالت مطلق نداشته و در صورتی که مودی بدهکار مشرف به زیارت خانه خدا و یا عتبات عالیات گردد، جهت انجام مسائل درمانی، پیگیری امور تجاری مربوط به تسویه بدهی معوقه و سایر مواردی که سازمان امور مالیاتی تشخیص دهد، می تواند از کشور خارج شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>